Културни трансфер Европа-Србија у социјалистичкој Југославији (2024) (стр. 213-225)
 

АУТОР / AUTHOR(S): Marija Đorđević

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/82057-99-4.213DJ

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Zvanično predstavljanje prošlosti u Jugoslaviji, koje se ogleda i u zvaničnim komemorativnim performansima, kontinuirano se menjalo. Njihovi tvorci bili su svesni neophodnosti adaptiranja ustanovljenog osnovnog formata, sa ciljem integrisanja osećaja savremenosti, kako u okviru događaja koji se obeležava, tako i u samu ideju društvene revolucije. Popularna kultura (prevashodno „zapadnog“ sveta) od pojave masovnih medija postaje sastavni deo višednevnih komemorativnih performansa. Ovaj rad analizira sadržaje popularne kulture namenjene u prvom redu omladini, u komemoracijama važnih događaja iz NOB-a, poput bitke na Sutjesci i Kozari, fokusirajući se na grafička rešenja, filmsku produkciju, muzička izvođenja, sve do mode i časopisa.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

komemoracije, popularna kultura, spomenici, NOB

ИЗВОРИ и ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bachrach, Krištofić Sanja, Der Hazarijan Vukić Andreja, Krištofić Bojan & Senjković, Reana, Omladinske radne akcije – dizajn ideologije (Zagreb: Umjetnička organizacija Kultura umjetnosti, 2017).
  • Đerić, Gordana, “Cultural Transfer, Trauma and Cultural Intimacy: Inital Questions and Approaches to Researching Europe/Serbia Cultural Transfer during 2000–2020”, u: Slobodan G. Marković (ur.), Cultural Transfer Europe-Serbia: Methodological Issues and Challenges (Beograd: Fakultet političkih nauka i Dosije Studio, 2023), str. 213–220.
  • Đorđević, Marija, Jugoslavija pamti: mesto, telo i pokret za prostore izvođenog nasleđa (Beograd: Evropa Nostra Srbija, 2021).
  • Huck, Christian, “Special Section on Cultural Appropriation, Introduction: Mobility, Transfers, and Cultural Appropriation“, Transfers 2 (3) (2018), str. 76–80.
  • Kovačević, Ivan, Blue jeans kao element masovne kulture“, Etnološke sveske II (Beograd: SED, 1980), str. 14–15.
  • Jansson, David, “The Other Vietnam Syndrome: The Cultural Politics of Corporeal Patriotism and Visual Resistance”, ACME; An International Journal for Critical Geographies, 15 (2) (2016).
  • Milovanović, Aleksandra, „Refleksje socijalističke televizije: Studija od medijskih sistema do medijskih kultura“, u: Aleksandar Raković i Tatomir Toroman (ur.), Jugoslavija i kultura: kulturna politika, promene, fenomeni, Časopis Kultura, br. 161, (Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, 2018), str. 273–288.
  • Mišina, Dalibor, Shake, Rattle and Role: Yugoslav Rock Music and the Poetics of Social Critique (Suri: Ashgate, 2013).
  • Prica, Ines, Omladinska potkultura u Beogradu, Simbolična praksa (Beograd: Etnografski institut SANU, posebna knjiga, br. 34, 1991).
  • Schmale, Wolfgang, “What is Cultural Transfer”, u: Slobodan G. Marković (ur.), Cultural Transfer Europe-Serbia: Methodological Issues and Challenges, (Beograd: Fakultet političkih nauka i Dosije Studio, 2023), str. 13–34.
  • Simić, Marina, “The Idea of Cultural Transfer in Anthropology“, u: Slobodan G. Marković (ur.), Cultural Transfer Europe-Serbia: Methodological Issues and Challenges (Beograd: Fakultet političkih nauka i Dosije Studio, 2023), str. 93–110.
  • Vlajo, Koraljka, Vizuelne paradigme simbola moći: dizajn političkih simbola socijalističke Jugoslavije, doktorska disertacija, odbranjena na Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu, 5. 3. 2024. godine.
  • Vučetić, Radina, Koka-kola socijalizam: amerikanizacija jugoslovenske popularne kulture šezdesetih godina XX veka, (Beograd: Službeni glasnik, 2012).
  • Zvijer, Nemanja, Ideologija filmske slike (Beograd: Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet, 2011).