Урбанизам и одрживи развој (2025) [pp. 277-283]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Павле Питка, Милан Симеуновић, Татјана Ковачевић, Миља Симеуновић, Марија Николин
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Urbanizam25.277P
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Организација јавног градског превоза путника (ЈГПП) је сложен процес који значајно утиче на функционисање урбаних средина, при чему не постоји универзално решење већ се модели организације прилагођавају специфичним карактеристикама сваког подручја. Инспирисан позитивним праксама развијених европских градова, традиционални модел организације ЈГПП-а наслеђен из самоуправног система бивше СФР Југославије је у последње две деценије у већим градовима Србије замењен концептом ограничене конкуренције. Овај модел подразумева већи степен ангажовања локалне самоуправе у организацији и управљању ЈГПП-а, као и укључивање већег број превозника. Иако овај модел доприноси побољшању квалитета услуга, он истовремено отвара питања финансирања, контроле квалитета и одрживости система у целини. Овај рад анализира развој ЈГПП-а у Србији, с фокусом на кључне организационе и технолошке промене, као и будуће изазове узроковане дигитализацијом и иновативним транспортним технологијама.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
Јавни градски превоз; Модел ограничене конкуренције; Одрживост система
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- European Commission – EC (2021). Sustainable and Smart Mobility Strategy – Putting European transport on Track for the Future. Retrieved from https://transport.ec.europa.eu/document/download/be22d311-4a07-4c29-8b72-d6d255846069_en.
- Jittrapirom, P., Caiati, V., Feneri, A. M., Ebrahimigharehbaghi, S., Alonso-González, M. J., & Narayan, J. (2017). Mobility as a service: A critical review of definitions, assessments of schemes, and key challenges. Urban Planning, 2(2), https://doi.org/13-25. 10.17645/up.v2i2.931.
- Milakis, D., Van Arem, B., & Van Wee, B. (2017). Policy and society related implications of automated driving: A review of literature and directions for future research. Journal of Intelligent Transportation Systems: Technology, Planning, and Operations, 21 (4), 324–348. https://doi.org/10.1080/15472450.2017.1291351.
- Van de Velde, D. (2001). The evolution of organisational forms in European public transport, in 7th Conference on Competition and Ownership in Land Passenger Transport, 25–28 June 2001, Molde, Norway, 1–19.
- Van de Velde, D. (2014). Market initiative regimes in public transport in Europe: recent developments, Research in Transportation Economics 48: 33–40. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2014.09.029.
- Zatti, A. (2012). New organizational models in European local public transport: from myth to reality, Annals of Public and Cooperative Economics 83(4): 533–559. https://doi.org/10.1111/j.1467-8292.2012.00476.x.
- Факултет техничких наука (ФТН) и Traffic & Transport Solutions (TTS) (2019).Студија јавног градског и приградског превоза путника на територији града Ниша.
- ЈП „Урбанизам“ завод за урбанизам, Нови Сад, (2010). Системско-генерално бројање и анкета путника у јавном градском и приградском превозу путника на подручју Новог Сада. Нови Сад.