TEHNOLOŠKI I ORGANIZACIONI RAZVOJ JAVNOG GRADSKOG PREVOZA PUTNIKA U SRBIJI: OD PROŠLOSTI KA BUDUĆNOSTI

Urbanizam i održivi razvoj (2025) [pp. 277-283]

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Pavle Pitka, Milan Simeunović, Tatjana Kovačević, Milja Simeunović, Marija Nikolin

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Urbanizam25.277P

ABSTRACT / SAŽETAK:

Organizacija javnog gradskog prevoza putnika (JGPP) je složen proces koji značajno utiče na funkcionisanje urbanih sredina, pri čemu ne postoji univerzalno rešenje već se modeli organizacije prilagođavaju specifičnim karakteristikama svakog područja. Inspirisan pozitivnim praksama razvijenih evropskih gradova, tradicionalni model organizacije JGPP-a nasleđen iz samoupravnog sistema bivše SFR Jugoslavije je u poslednje dve decenije u većim gradovima Srbije zamenjen konceptom ograničene konkurencije. Ovaj model podrazumeva veći stepen angažovanja lokalne samouprave u organizaciji i upravljanju JGPP-a, kao i uključivanje većeg broj prevoznika. Iako ovaj model doprinosi poboljšanju kvaliteta usluga, on istovremeno otvara pitanja finansiranja, kontrole kvaliteta i održivosti sistema u celini. Ovaj rad analizira razvoj JGPP-a u Srbiji, s fokusom na ključne organizacione i tehnološke promene, kao i buduće izazove uzrokovane digitalizacijom i inovativnim transportnim tehnologijama.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

Javni gradski prevoz; Model ograničene konkurencije; Održivost sistema

REFERENCES / LITERATURA:

  • European Commission – EC (2021). Sustainable and Smart Mobility Strategy – Putting European transport on Track for the Future. Retrieved from https://transport.ec.europa.eu/document/download/be22d311-4a07-4c29-8b72-d6d255846069_en.
  • Jittrapirom, P., Caiati, V., Feneri, A. M., Ebrahimigharehbaghi, S., Alonso-González, M. J., & Narayan, J. (2017). Mobility as a service: A critical review of definitions, assessments of schemes, and key challenges. Urban Planning, 2(2), https://doi.org/13-25. 10.17645/up.v2i2.931.
  • Milakis, D., Van Arem, B., & Van Wee, B. (2017). Policy and society related implications of automated driving: A review of literature and directions for future research. Journal of Intelligent Transportation Systems: Technology, Planning, and Operations, 21 (4), 324–348. https://doi.org/10.1080/15472450.2017.1291351.
  • Van de Velde, D. (2001). The evolution of organisational forms in European public transport, in 7th Conference on Competition and Ownership in Land Passenger Transport, 25–28 June 2001, Molde, Norway, 1–19.
  • Van de Velde, D. (2014). Market initiative regimes in public transport in Europe: recent developments, Research in Transportation Economics 48: 33–40. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2014.09.029.
  • Zatti, A. (2012). New organizational models in European local public transport: from myth to reality, Annals of Public and Cooperative Economics 83(4): 533–559. https://doi.org/10.1111/j.1467-8292.2012.00476.x.
  • Fakultet tehničkih nauka (FTN) i Traffic & Transport Solutions (TTS) (2019).Studija javnog gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Niša.
  • JP „Urbanizam“ zavod za urbanizam, Novi Sad, (2010). Sistemsko-generalno brojanje i anketa putnika u javnom gradskom i prigradskom prevozu putnika na području Novog Sada. Novi Sad.