ПРОСЕЧАН ПОТРОШАЧ

Усклађивање правног система Србије са стандардима Европске уније (2025)  (587-603. стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Драган Вујисић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/UPSSXIII.587V

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Први посебан програм за заштиту потрошача на нивоу ЕЕЗ (односно ЕУ) донет је 1975. године, што је био темељ за све већи броју разноврсних директива (више десетина) и прописа у области заштите потрошача, с циљем постизања високог нивоа заштите потрошача, на јединственом тржишту Европске уније. У праву ЕУ је прихваћен концепт просечног потрошача који је добро обавештен, довољно пажљив и брижан. С обзиром на то да  су сва физичка лица потенцијални потрошачи и да потрошачи нису хомогена него хетерогена категорија људи, овај концепт је апстрактан, рестриктиван и објективан, јер правна заштита потрошача није зависна од индивидуалних особина појединачног потрошача. Ипак, овај рестриктивни концепт просечног потрошача амортизује се концептом „рањивог потрошача“, чија је рањивост резултат менталне или физичке слабости, старости и сл. Такође, ни категорија рањивих потрошача није хомогена него хетерогена. Динамичан технолошки развој доводи до нових производа, модификације постојећих, до нових начина дистрибуције и продаје, нових услуга, као и нових начина пружања услуга. Отуда мора да се прихватити емпиријски утемељени приступ идентификацији просечног потрошача (и рањивог потрошача) како би се избегао  ризик да се превише удаљимо од правне и тржишне реалности. У том правцу мораће да иде и судска пракса у конструкцији просечног потрошача, откривајући дистанцу између закона и стварности.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

просечан потрошач, рањиви потрошач, судска пракса.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

Рад је резултат истраживања на пројекту Правног факултета Универзитета у Крагујевцу: „Усклађивање правног система Србије са стандардима Европске уније”, који се финансира из средстава Факултета.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Boulieri, М.,, The average consumer: Is there truly an “average” when it comes to human behavior and how can it be defined? (2022), доступно на; https://www.linkedin.com/ pulse/average-consumer-truly-when-comes-human-behavior-how-can-boulieri
  • Fofiu, D, The average consumer standard – an assessment of the challenges of e-commerce, 2023, доступно на: https://doi.org/10.1051/shsconf/202317704003
  • Goanta. C., de Gregorio., G., Spanakis J., Consumer Protection and Digital Vulnerability: Common and Diverging Paths, in book, The New Shapes of Digital Vulnerability in European Private Law, 2024.
  • Gül Büyükkılıç G., Güncel Gelişmeler Işığında Ortalama Tüketici Ölçütünün Yeniden Yorumlanması, (2024), доступно на: https://www.jurix.com.tr/article/40690?u=0&c=0
  • Howels, G., EC Consumer law, Dartmouth Publishing  Company, Andershot, 1997.
  • Incardona, R., Poncibò, C., The average consumer, the unfair commercial practices directive, and the cognitive revolution, in Journal of Consumer Policy, Springer, vol. 30, 2007.
  • Johnston, A, Unberath, H., The Double-Headed Approach of the EJC Conserning  Protection, Common Market Review, Vol. 44, No 5, October 2007.
  • Micklitz, H., Cases, Materials and Text on Consumer law, Hart Publishing, Oxford and Portland, 2010.
  • Sculte-Nolke, H., A case-book on European Consumer law, Hari Publishing, Oxford and Portland,  2002.
  • Xiao, Y., A thousand faces of the average consumer: towards a more empirically grounded approach to the infringement test? , Journal of Intellectual Property Law & Practice, Volume 17, Issue 7, July 2022.
  • Weatherill, S., EU Consumer law and Policy, Edward Elgar Publishing, Cheltenham in Northampton, 2005.