ZAJEDNIŠTVO U PREDUZETNIŠTVU – DODATNA OBUKA NASTAVNIKA ZA REALIZACIJU NOVOUVEDENOG PREDMETA U FOOO

Susreti pedagoga (2025) (159-163 str.)

AUTOR(I) / AUTHOR(S):Zorica B. Milošević Jovan R. Miljković

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.159M

SAŽETAK / ABSTRACT:

Osnovno obrazovanje odraslih se realizuje prema programu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih (FOOO) u Srbiji duže od decenije. Obuke namenjene razvoju kompetencija nastavnika za rad u ovoj oblasti neophodan su faktor obezbeđivanja održivosti programa FOOO. Pored inicijalnih obuka nastavnika svih predmeta FOOO, istakla se značajna potreba za dodatnom obukom nastavnika za novouvedeni predmet – Preduzetništvo. Stoga smo kreirali i realizovali program dodatne obuke nastavnika i ponudili ga nastavnicima na procenu. U istraživanju tragamo za odgovorom na pitanje kako realizatori predmeta Preduzetništvo procenjuju određene elemente kreirane dodatne obuke. Naročiti fokus je na uočavanju poteškoća u realizaciji nastave i načina na koji se one mogu prevazići. Program dodatne obuke nastavnika je procenjen kao značajan, a neophodan put za prevazilaženje poteškoća u realizaciji ne samo predmeta Preduzetništvo, već programa FOOO u celini, prepoznaje se u osnaživanju celokupnog školskog tima za zajedništvo i sinergijsko delovanje u dostizanju obrazovnih ishoda FOOO.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih, preduzetništvo, dodatna obuka, školski tim.

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

LITERATURA / REFERENCES:

  • EU u Srbiji (2013). Druga šansa – Razvoj sistema funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih u Srbiji. EU u Srbiji. Retrieved from https://europa.rs/mapa/map/projectdetail/61ea3a.html?project_id=135
  • FOOO (2013a). Preduzetništvo – vodič za nastavnike i polaznike. Projekat „Druga šansa“. https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/16_Preduzetnistvo.pdf
  • FOOO (2013b). Škola, školski tim i nastavnik. Projekat „Druga šansa“. Retrieved from https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/obrazovanje-odraslih-prirucnik-skola-skolski-tim.pdf
  • Medić, S. (2010). Kvalitet i efikasnost nastave: razlog napuštanja obrazovanja i povratka u obrazovanje, U Đ. Komlenović, D. Malinić i S. Gašić-Pavišić (ur.), Kvalitet i efikasnost nastave (str. 102–111). Institut za pedagoška istraživanja.
  • Medić, S., Levkov, Lj., i Milošević, Z. (2011). Creating, Implementing and Evaluating Teaching and Learning Materials for Functional Adult Basic Education in Serbia. In A. Pejatović (Ed.) Evaluation in Education in the Balkan Countries (pp. 505–511). Thessaloniki: BASOPED; University of Belgrade – Faculty of Philosophy, Institute for Pedagogy and Andragogy.
  • Medić, S., Milanović, M., Popović, K., i Despotović, M. (2009). Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih – programski/prosvetni ogled kao aktivna mera. Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Medić, S. i Milošević, Z. (2010). Functional Basic Adult Education – Second Chance. In: A. A. Sipitanou & G. N. Angeloska (Eds.) Inclusive Education in the Balkan Countries – Policy and Practice (pp. 853–858). Thessaloniki: BASOPED; Ss. Cyril and Methodius University – Faculty of Philosophy.
  • Miljković, J. (2024). Razvoj osnovnog obrazovanja odraslih u Srbiji: usponi i padovi (ne)pismenosti. Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju.