Susreti pedagoga (2025) (121-128 стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S):Dragana L. Purešević
Dragana S. Bogdanović
Elizabeta N. Aleksov
Tamara B. Injac 
Nevena N. Mitranić Marinković 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Susr.ped2025.121P
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Ovaj rad razmatra pozicioniranje deteta u vrtiću kao proces kretanja, odnosa i stvaranja vremena, a ne kao statičnu i unapred zadatu formaciju. Polazeći od kritike neutralnosti i od teorija koje telo i pokret vide kao političke i relacione kategorije, istraživanje je sprovedeno u okviru projekta Drugi: Šta je (još) obrazovanje?, korišćenjem vizuelne metodologije duge ekspozicije. Analiza fotografija pokazala je da deca vreme doživljavaju kroz kairos i aion – trenutke mogućnosti i trajanja – čime prkose institucionalnoj logici hronosa. Njihovo pozicioniranje se ne svodi na pasivno uklapanje u rutine, već na aktivno stvaranje prostora i vremena kroz igru, pokret i odnose sa drugima. Nasuprot navedenoj tvrdnji, odrasli – vaspitači i istraživači – ostaju u okvirima linearnog vremena, čime normalizuju hronos kao jedini validan okvir. Rezultati ukazuju da je zadatak pedagoga da prepoznaje različite vremenske logike, preispituje kulturu institucije i stvara prostore u kojima deca mogu da budu bića pokreta i mogućnosti.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
predškolska pedagogija, Drugi, hronos, kairos, aion, pokret.
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Biesta, G. J. J. (2006). Beyond learning: Democratic education for a human future. Paradigm Publishers.
- Butler, J. (2015). Notes toward a performative theory of assembly. Harvard University Press.
- Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia (B.
- Massumi, Trans.). University of Minnesota Press.
- Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Seabury Press.
- Guattari, F. (1989). Trois écologies. Éditions Galilée.
- Haraway, D. (1988). Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies, 14(3), 575–599. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/3178066
- Ingold, T. (2011). Being alive: Essays on movement, knowledge and description. Routledge.
- Krnjaja, Ž. i Purešević, D. (2020). Participacija pedagoga u promeni kulture dečjeg vrtića. U L. Radulović, V. Milin i B. Ljujić (Ur.), Participacija u obrazovanju pedagoški (p)ogledi. (226–233). Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
- Manning, E. (2013). Always More Than One: Individuation’s Dance. Duke University Press.
- Manning, E. (2009). Relationscapes: Movement, art, philosophy. MIT Press.
- Massumi, B. (2002). Parables for the virtual: Movement, affect, sensation. Duke University Press.
- Mitranić, N. (2023). Kultivisanje igre u dečjem vrtiću (doktorska disertacija). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Miškeljin, L. (2022). Detinjstv(a)o konceptualizacije i kontekstualizacije. Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
- Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja – Godine uzleta (2018). Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja RS. Retrieved from http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2018/09/OSNOVE-PROGRAMA-.pdf
- Pavlović Breneselović, D., & Krnjaja, Ž. (2018). Građenje kvalitete u praksi vrtića. Odgojno obrazovne teme, 1(1–2), 25–46.
- Rancière, J. (2004). The politics of aesthetics: The distribution of the sensible. Continuum.
- Springgay, S., & Truman, S. E. (2016). Walking methodologies in a more-than-human world: WalkingLab. Routledge.
