NASTAVNA SREDSTVA IZMEĐU TRADICIJE I INOVACIJE

Susreti pedagoga (2025) (87-93 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Aleksandar M. Milanković

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.087M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

U radu se obrađuju karakteristike dodatnih nastavnih sredstava u perspektivi razvoja između tradicionalnih i inovativnih rešenja. Cilj istraživanja je da ispitivanje strukture odobrenih dodatnih nastavnih sredstava i pomagala, didaktičkih i didaktičkih igrovnih sredstava u vaspitno-obrazovnom sistemu Republike Srbije. Zadatak se sastojao u analizi tri liste odobrenih dodatnih nastavnih sredstava dostupnih na sajtovima Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) i Pedagoškog zavoda Vojvodine (PZV). Ispitivani su broj i vrste dodatnih nastavnih sredstava, polazeći od pretpostavke da se ispitivane liste ne mogu svesti na sume slučajnih podataka, već da je reč o mogućim indikatorima daljeg razvoja nastavnih sredstava. Ukazuje se na moguće pravce razvijanja i inoviranja dodatnih nastavnih sredstava, uz očuvanje pozitivnih tradicionalnih rešenja. U zaključku se ukazuje i na moguća očekivanja od pedagoške misli i prakse u kontekstu istraženog problema.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

nastavna sredstva, materijalna kultura nastave.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • A.G. (2016, Mart 6). Dobri učitelj Lazar Manojlović: protiv oslobodilaca koji su nas oslobodili od slobode. Retrieved from https://zurnal.info/clanak/dobri-ucitelj-lazar-manojlovic-protiv-oslobodilaca-koji-su-nas-oslobodili-od-slobode/1969
  • Chesky, N. Z., & Wolfmeyer, M. R. (2015). STEM’s What, Why, and How? Ontology, Axiology, and Epistemology. In Philosophy of STEM Education: A Critical Investigation (pp. 17–44). https://doi.org/10.1057/9781137535467_2
  • Đorđević, I. i Lukić D. (2018). Školstvo i prosveta u Srbiji u prvoj polovini 19. veka. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren-Leposavić, 12, 79–90. https://doi.org/10.5937/zrufpl1812079D
  • Engeström, Y. (2014). Learning by Expanding – An Activity Theoretical Approach to Developmental Research. Cambridge University Press.
  • Fenwick, T., & Edwards, R. (2010). Actor-Network Theory in Education. Routledge.
  • Fenwick, T. (2015). Sociomateriality and Learning: A Critical Approach. In D. Scott, & E. Heargraves (Eds.), The SAGE Handbook of Learning (pp. 83–94). SAGE.
  • Herman, F., & Tondeur, J. (2021). Untangling the sociomateriality of the classroom: Biographies of School spaces (c. 1960–2014). Oxford Review of Education, 47(5), 681–695. https://doi.org/10.1080/03054985.2021.1924654.
  • Kitcher, P. (2022). The Main Enterprise of the World: Rethinking Education. Oxford University Press.
  • Manojlović, L. (2014). Pedagoški trougao kao osnov vaspitanja. Republika, 25(568–569). Retrieved from http://www.republika.co.rs/568–569/17.html
  • Marković, M. (2004). Istorija filozofije: radna sveska za učenike srednjih škola. Mirko Marković.
  • Mikanović, B. (2017). Udžbenik i multimedijalni sistemi u obrazovanju i vaspitanju kao kulturno-potporni sistemi. U S. Marinković (ur.), Kulturno potporna sredstva u funkciji nastave i učenja (str. 303–316). Pedagoški fakultet. Retrieved from https://pfu.kg.ac.rs/wp-content/uploads/2024/10/2017-Kulturno-potporna-sredstva-u-funkciji-nastave-i-ucenja.pdf
  • Nedeljković, T. i Anđelković, D. (2020). Hemija 7 – zbirka zadataka za dodatna vežbanja i za one koji žele da znaju više. Novi Logos.
  • Ninković, A. (2005). Filozofski praktikum. Učiteljski fakultet.
  • Nohl, A. M., & Götz-Dehnavi, M. G. (2022). Materiality and Spatiality of Bodily Learning. In A. Kraus, & C. Wulf (Eds.), The Palgrave Handbook of Embodiment and Learning (pp. 325–341). Palgrave Macmillan.
  • Otrel-Cass, K., & Cowie, B. (2019). The Materiality of Materials and Artefacts Used in Science Classrooms. In C. Milne, & K. Scantleburym (Eds.), Material Practice and Materiality: Too Long Ignored in Science Education (pp. 25–39). Springer Nature Switzerland.
  • Pedagoški zavod Vojvodine (2015). Lista odobrenih dodatnih nastavnih sredstava. Retrieved from http://www.pzv.org.rs/index.php/o-nama/lista-odobrenih-nastavnih-sredstava
  • Polenghi, S. (2024). Histories of educational technologies. Introducing the cultural and social dimensions of pedagogical objects. Paedagogica Historica, 60(1), 1–17. https://doi.org/10.1080/00309230.2023.2298337
  • Poljak, V. (1984). Didaktičke inovacije i pedagoška reforma škole. Školske novine.
  • Rezat, S., & Sträßer, R. (2012). From the didactical triangle to the socio-didactical tetrahedron: artifacts as fundamental constituents of the didactical situation. ZDM Mathematics Education 44, 641–651. https://doi.org/10.1007/s11858–012–0448–4
  • Scantlebury, K., & Milne C. (2019). Introduction: Bringing Matter into Science Education. In C. Milne, & K. Scantlebury (Eds.), Material Practice and Materiality: Too Long Ignored in Science Education (pp. 1–9). Springer Nature Switzerland.
  • Semetsky, I. (2014). Taking the Edusemiotic Turn: A Body-mind Approach to Education. Journal of Philosophy of Education, 48(3), 490–506. https://doi.org/10.1111/1467–9752.12082
  • Simondon, G. (2023). Imagination and Invention. Univocal Publishing.
  • Sørensen, E. (2009). The Materiality of Learning. Cambridge University Press.
  • Stančić, M. (2015). Načini evaluacije i građenje značenja kvaliteta rada nastavnika (doktorska disertacija). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Suvajdžić, M. (2016). Novi mediji i učenje: uticaj novih tehnologija na transformaciju visokog školstva (doktorska disertacija). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Trbić, J. (2024, Mart 3). Priča o Lazaru Manojloviću. Retrieved from https://preporodbn.com/prica-o-lazaru-manojlovicu/
  • Vidal, D. G., & Alcântara, V. (2021). The Material Turn in the History of Education. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 38, 11–32. https://doi.org/10.2436/20.3009.01.262
  • Wagenschein, M. (2018). Teaching to Understand – On the Concept of Exemplary Teaching. Retrieved from https://www.natureinstitute.org/article/martin-wagenschein/teaching-to-understand
  • Wittgenstein, L. (1998). Remarks on Colour. Blackwell.
  • Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Lista odobrenih dodatnih nastavnih sredstava. Retrieved from https://zuov.gov.rs/baza-udzbenika-i-nastavnih-sredstava/#1553602271518-ae5587a3–8476
  • Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (2016). Lista dodatnih nastavnih sredstava, nastavnih pomagala, didaktičkih sredstava i didaktičkih igrovnih sredstava. Retrieved from https://zuov.gov.rs/wp-content/uploads/2019/02/Листа-додатних-наставних-средстава.pdf
  • Zull, J. E. (2002). The Art of Changing the Brain. Routledge.