СТАВОВИ НАСТАВНИКА ПРЕМА ИДЕОЛОГИЈИ ИЗВОРНОГ ГОВОРНИКА У НАСТАВИ СРПСКОГ КАО СТРАНОГ ЈЕЗИКА

Млади филолози I (2025) [157-174]

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Ана Ј. Јовић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MFXVI-1.157J

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Овај рад испитује ставове наставника српског као страног језика према наставницима неизворним говорницима и наставним ситуацијама у којима они предају српски као страни како би се утврдило и којој мери су они под утицајем идеологије изворног говорника. Идеологија изворног говорника је језичка идеологија која је најпре дефиисана у оквиру наставе енглеског језика и односи се на уверење да је најбољи наставник страног језика онај који тај језик говорни као матерњи. Такав наставник сматра се идеаланим представником свог матерњег језикa и своје културе, па је најпожељнији међу послодавцима и ученицима јер задовољава потражњу на тржишту наставе страних језика. Последица ове праксе запошљавања је неравноправност наставника неизворних говорника у односу на изворне говорнике. Примећено је да се наставници српског као страног представљају као изворни говорници српског језика на својим интернет профилима и радним биографијама, па се на основу тога претпоставља да наставници верују да су у предности у односу на неизворне говорнике. Спроведено је истраживање у којем су наставници српског као страног одговарали на питања из упитника делећи своје ставове и размишљања о изворним и неизворним говорницима који предају српски као страни језик. На основу резултата закључено је да је идеологија изворног говорника присутна на тржишту наставе српског као страног, што отвара нова питања на која је важно правовремено одговорити како би се предупредиле негативне последице ове језичке идеологије које утичу на професионални и приватни живот наставника . Рад такође даје предлоге за даља истраживања и начине предупређивања негативног утицаја идеологије изворног говорника на наставнике и наставни процес.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

језичка идеологија, нематерњи говорник, матерњи говорник, неизворни говорник, изворни говорник, настава српског као страног

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Јовић 2023: А. Јовић, Предлог теме докторске дисертације. Извештај комисије за оцену начне заснованости теме докторске дисертације. https://webserver.rcub.bg.ac.rs/publicFileDownload?idSednicaMaterijal=72718. 27.01.2024.
  • Јовић 2024а: А. Јовић, Утицај идеологије изворног говорника на наставнике енглеског језика којима је српски матерњи језик, Савемена проучавања језика и књижевности, 15, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 85-99.
  • Јовић 2024б: А. Jović, Is there native speakerism in Serbian schools?, 22nd ELTA Serbia International Conference, Faculty of Education, Belgrade, 18 May. https://www.youtube.com/watch?v=eZVKQkRfNT0.13.06.2024.
  • Ками-Штајн 2000: L.D. Kamhi-Stein, Adapting U.S.-based TESOL education to meet the needs of non-native English speakers. TESOL Journal, 9(3), 10-14.
  • Качру 1985: B. Kachru, Standard, Codification and Sociolinguistic Realism: The English Language in the Outer Circle’ in R. Quirk & H. G. Widdowson (eds.), English in the world: Teaching and learning the Language and Literatures.
  • Ким 2011. H. K. Kim, Native speakerism affecting non-native English teachers’ identity formation: A critical perspective. English Teaching, 66(4), 53-71.
  • Кичковијак 2015: М. Kiczkowiak, Native speakers only. IATEFL Voices, 2(243), 8–9.
  • Кремзер 1984: Кремзер, Н. (1984). Дидактичко-методски аспект наставе српскохрватског као страног, у: ур. П. Вучковић. Округли сто Српскохрватски језик као страни, Београд: Институт за стране језике, 29‒33.
  • Лиу 2021: Ј. Liu, J. Disinventing Native Speakerism in English Language Teaching. English Language Teaching, 14, 97. https://doi.org/10.5539/elt.v14n11p97
  • Ловриц 2024: V. Lovrits, Linguistic authority in the context of European mobility: addressing the empty promise of élite multilingualism. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1–17. https://doi.org/10.1080/01434632.2024.2321394
  • Мегвајер 2023: Post-COVID Online English Language Market Sees Continued Growth. Bridge Universe. https://bridge.edu/tefl/blog/post-covid-online-english-language-market-sees-continued-growth/#:~:text=There%20are%20an%20estimated%2012,international%20education%20in%20recent%20decades. 15.9.2024.
  • Новаковић 2022а: Новаковић, Александар. Иницијално образовање и могућности стручног усавршавања наставника српског као страног језика. Примењена лингвистика, 23, 7–20. ISSN 1451-7124 DOI:10.18485/primling.2022.23.1
  • Новаковић 2022б: Новаковић, Александар. Увод у методику наставе српског као страног језика. Ниш: Филозофски факултет, 143 стр. ISBN 978-86-7379-607-9 DOI: https://doi.org/10.46630/ums.2022COBISS.SR-ID 77349641
  • Новаковић, Јаћимовић 2023: А. Новаковић, Ј. Јаћимовић . Радне биографије предавача српског као страног језика на онлајн-платформи Препли. Годишњак за српски језик, 21, 41‒56. ISSN 2334-6922 УДК 004.738.5:37.064.2 371.213.3:929 DOI: 10.46630/gsrj.21.2023.03
  • Ривз, Међеш 1994: T. Reves, P. Medgyes, The non-native English speaking EFL/ESL teacher’s self-image: An international survey. System, 22, 353-367.
  • Тезгиден Чакчак 2018: Y. Tezgiden Cakcak. A Liberatory Pedagogy for Non-Native Teachers of English. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(3), 193-212. https://doi.org/10.30964/auebfd.450234
  • Фримен 2015: Freeman, D., Katz, A., Garcia Gomez, P., & Burns, A. English-for-teaching: Rethinking teacher proficiency in the classroom. ELT Journal, 69(2), 129-139.
  • Холидеј 2005: А. Holliday, The struggle to teach English as an international language. Oxford: Oxford University Press.