PRIMENA KORPUSNE PLATFORME ‘UDALJENO ČITANJE‘ U UNAPREĐIVANJU DIGITALNE PISMENOSTI…U NASTAVI SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI

Mladi filolozi I (2025)[131-145]

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Ana Marija B. Pavlović

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MFXVI-1.131P

ABSTRACT / SAŽETAK:

Predmet rada jeste primena jedne od korpusnih platformi u svrhu unapređivanja digitalne pismenosti učenika srednje škole, na primeru obrade nastavnog sadržaja o polisemiji reči uz pomoć elektronskih resursa srpskog jezika. Opšti cilj rada je poboljšanje kvaliteta nastavnog procesa Srpskog jezika i književnosti. Postavljeni cilj rada ostvaruje se kreiranjem jednog od metoda koji unapređuje realizaciju nastavnih sadržaja više srednjoškolskih predmeta. Pojedinačni ciljevi su: 1) kreiranje jednog od metoda za poboljšanje realizacije nastavnih sadržaja iz predmeta Srpski jezik korišćenjem korpusne platforme ‘Udaljeno čitanje’ (Distant Reading) Univerzitetske biblioteke „Svetozar Marković”, prikazanog na primeru obrade nastavne jedinice Polisemija reči i 2) sticanje digitalne pismenosti kod učenika srednje škole. Rad je teorijski zasnovan na filozofskom konceptu Novih studija pismenosti, za metodološko-metodički postulat uzet je model obrnute učionice (Flipped classroom), a teorijsko-empirijski okvir istraživanja ima interdisciplinarni karakter. Polazna hipoteza rada odnosi se na motivisanije, brže i dugotrajno usvajanje nastavnih sadržaja i kreiranje metoda za unapređivanje realizacije nastavnog procesa. Sprovedenim istraživanjem daje se koncept za implementiranje digitalnih kompetencija, baziran na principima kontekstualizacije nastavnog procesa, istraživačkog rada učenika i kritičkog mišljenja.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

nastava srpskog jezika i književnosti, digitalna pismenost, polisemija reči, udaljeno čitanje, obrnuta učionica

REFERENCES / LITERATURA:

Izvori
  • https://udaljenocitanje.unilib.rs/; poslednji put pristupljeno 21. 2. 2024.
  • Zakon o osnovama obrazovanja i vaspitanja (Sl, Glasnik RS, br. 88/2017): https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html; poslednji put pristupljeno 15. 2. 2024.
  • Međupredmetne kompetencije (Sl. Glasnik RS, br. 101/2017): https://www.kompetencije.edu.rs/medjupredmetne-2/; poslednji put pristupljeno 15. 2. 2024.
  • Pešikan i dr., RSANU knj. 12: Rečnik srpskohrvatskog književnog i narodnog jezika, Beograd: Institut za srpski jezik SANU.
Literatura
  • Avramović 2016: S. Avramović, Funkcionalno povezivanje nastave jezika i književnosti, Metodički vidici, 7, Novi Sad, 157–159.
  • Basal 2015: A. Basal, The Implementation of a Flipped Classroom in Foreign Language Teaching, u: Yuzer (editor), Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 16/4, Anadolu University, 28–37. ‹http://tojde.anadolu.edu.tr/ upload/files/tojde_16_4_2015.pdf›. 18. 4. 2024.
  • Bergman, Sams 2012: J. Bergmann, A. Sams, Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day, Virginia: ASCD
  • Bojović, Stojkanović 2022: Ž. Bojović, J. Stojkanović, Izokrenuta učionica – model hibridne nastave, Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 24, Pedagoški fakultet, Užice, 11–28.
  • Brčaklo 2015: B. Brčkalo, Kakva je budućnost srpskog jezika, u: M. Kovačević, D. Bošković (ur.), Značaj srpskog jezika i književnosti u očuvanju identiteta Republike Srpske IV: Budućnost srpskog jezika i književnosti u Republici Srpskoj i procesi (dez)intergracija, Pale: Filozofski fakultet, 123–144 str.
  • Zobenica 2010: N. Zobenica, Ključne kompetencije na akademskim studijama društveno–humanističkih nauka, Metodički vidici, 1, Novi Sad, 134–141.
  • Ivić, Peškin, Antić 2001: I. Ivić, A. Pešikan, S. Antić, Aktivno učenje, Beograd: Institut za psihologiju.
  • Ilić 1999: P. Ilić, Metodika nastave, srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi, Novi Sad: Zmaj.
  • Marinković 2013: S. Marinković, Metodika kreativne nastave srpskog jezika i književnosti, Beograd: Krativni centar.
  • Miladinović 2019: S. Miladinović, Digitalna pismenost: od privilegije do nužnosti, u: Đ. Kutlača, A. Kostić, D. Prlja, R. Zelenović (ur.), Primena digitalizacije u kulturi i nauci, Beograd: Institut za uporedno pravo, 61–77.
  • Mitrović 2010: M. Mitrović, Pismenost i obrazovanje: perspektiva Novih studija pismenosti, Beograd: Filozofski fakultet.
  • Nikolić 1988: M. Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nikolić 2021: M. Nikolić, Srednjoškolska nastava sintakse: usmerenost na ishode i Nove studije pismenosti, Književnost i jezik, LXVIII/2, Beograd, 419–431.
  • Nikolić, Petković 2018, M. Nikolić, J. Petković, Nastava srpskog jezika u kontekstu savremenih lingvističkih istraživanja, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet.
  • Novokmet 2020: S. Novokmet, Kako nam internet može pomoći u nastavi srpskog jezika i književnosti, Književnost i jezik, LXVII/1, Beograd, 119–128.
  • Petrovčaki 2008: LJ. Petrovački, Metodička istraživanja u nastavi srpskog jezika i književnosti, Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Petrovački, Štasni 2008: LJ. Petrovački, G. Štasni, Metodičke aplikacije, planiranje, programiranje i prirpemanje nastave srpskog jezika i književnosti, Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Petrovački, Štasni 2010: LJ. Petrovački, G. Štasni, Metodički sistemi u nastavi srpskog jezika i književnosti, Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Selaković 2021: I. Selaković, Model obrnute učionice na časovima španskog kao stranog jezika u izmenjenim društvenim okolnostima, u: S. Marinković (ur.), Nauka, nastava, učenje i izmenjenom društvenom kontekstu, Užice: Pedagoški fakult, 135–148.
  • Spasić 2019: N. Spasić, Primena i opravdanost modela obrnute učionice, u: M. Kovačević, J. Petković (ur.), Savremena proučavanja jezika i književnosti, knj. 1, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 227–236.
  • Spasić 2021: N. Spasić, Primena modela obrnute učionice u obradi jedinica sa poredbenim i načinskim značenjem u nastavi srpskog kao stranog, Doktorska disertacija, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet.
  • Tetrelt 2013: L. P. Tetreault, The Flipped Classroom: Cultivation Student Engagment, Master thesis, Burnaby: Simon Fraser Univertsity.
  • Todorović 2020: M. Todorović, Pregled internacionalnih istraživanja o obrnutoj učionici i njihov značaj za istraživanja u Srbiji, u: M. Kovačević, J. Petković, Savremena proučavanja jezika i književnosti, knj. 1, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 277–286.
  • Todorović 2022: M. Todorović, Primena metode obrnute učionice prilikom usvajanja glagolskih vremena u nastavi engleskog jezika kao stranog jezika, Doktorska disertacija, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet.
  • Falouz 2013: N. Fallows, A flipped Approach to Vocabulary Teaching in HCT Dubai Colleges Foundations Level 03: Utilising Spaced Repetition for Consolidation, UAE Journal of Educational Technology and eLearning, December Issue, ‹http://ejournal.hct.ac.ae/wpcontent/uploads/2013_Article05.pdf›, 18. 4. 2024.
  • Džibuan i dr. 2004: C. Dziuban, J. Hartman, P. Moskal, Blended learning. ECAR Research Bulletin. 2004, №7, 1–12, ‹https://library.educause.edu/~/media/files/library/2004/3/ erb0407-pdf.pdf›, 18. 4. 2024.