Млади филолози I (2025) [121-130]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Душица З. Алексић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/MFXVI-1.121A
ABSTRACT / САЖЕТАК:
У раду су анализиране слике у уџбеницима немачког језика за први, други, трећи и четврти разред средње школе, а као корпус послужили су уџбеници Direkt 1, Direkt 2, Direkt 3 и Direkt 4. Полазећи од резултата који су добијени у ранијим истраживањима и који показују да је употреба иконичних средстава у уџбеницима неопходна за успешно учење и наставу, овај рад је настао са циљем да испита заступљеност иконичних елемената у уџбеницима немачког као страног језика, као и процентуални удео визуелних материјала који врше функције поткрепљивања, украшавања, сумирања, елаборирања и упоређивања. Резултати су прикупљени квантитативном анализом садржаја уџбеника и приказани табеларно у процентима. Истраживање је показало да, упркос високом степену илустрованости уџбеника, највећи удео заузимају иконична средства чија је примарна функција поткрепљивање и украшавање. Визуелни елементи који служе поткрепљивању делимично стоје у функцији учења језика, док слике са декоративном функцијом служе искључиво естетским потребама. Као највећи недостатак показала се недовољна заступљеност визуелних средстава која подстичу усвајање нових знања, док је проценат оних који не поспешују процес учења висок.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
настава страних језика, учење страних језика, немачки језик, уџбеник, функције иконичних материјала, типови иконичних материјала
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
Извори
- Direkt 1 2019: Đ. Mota, V. Nikolovski, L. Rakićević, Direkt 1: Udžbenik i radna sveska, nemački jezik za prvi razred gimnazije, Klett, Beograd.
- Direkt 2 2019: Đ. Mota, V. Nikolovski, L. Rakićević, Direkt 2: Udžbenik i radna sveska, nemački jezik za drugi razred gimnazije, Klett, Beograd.
- Direkt 3 2019: Đ. Mota, V. Nikolovski, L. Rakićević, Direkt 3: Udžbenik i radna sveska, nemački jezik za treći razred gimnazije, Klett, Beograd.
- Direkt 4 2019: Đ. Mota, V. Nikolovski, L. Rakićević, Direkt 4: Udžbenik i radna sveska, nemački jezik za četvrti razred gimnazije, Klett, Beograd.
Литература
- Беко, Мићовић 2023: Л. Беко, Д. Мићовић, Аспекти унапређења уџбеника енглеског језика за геологе на универзитетском нивоу, Филолог – часопис за језик, књижевност и културу 27, 317-332.
- Бенавидес, Мурсија, Нино 2009: D. Benavides, L. Murcia, М. Nino, Observing before Learning: Visual Material for the Learning of English as a Foreign Language, Asociación Colombiana de Profesores de Inglés, Kolumbija, 93–111.
- Грошић 2021, Г. Грошић, Потицање и развијање визуалне писмености у настави њемачког језика, Филозофски факултет, Загреб.
- Дурбаба 2011: О. Дурбаба, Теорија и пракса учења и наставе страних језика, Завод за уџбенике, Београд.
- Ивић и сар. 2009: И. Ивић, А. Пешикан, С. Антић, Водич за добар уџбеник: Општи стандарди квалитета уџбеника, Завод за уџбенике, Београд.
- Кларк, Паивио 1991: Ј. М. Clark, А. Paivio, Dual coding theory and education, Educational Рsychology Review, 149–210.
- Клевиц 2016: B. Klewitz, Bilder im Fremdsprachenunterricht: Exploring the visual Stimulus, Giessener Elektronische Bibliothek.
- Кономи 2014, D.K. Konomi, Using Visual Materials in Teaching Vocabulary in English as a Foreign Language Classrooms with Young Learners, International Conference New Perspective in Science Education.
- Леви, Ленц 1982: H.W. Levie, R. Lentz, Effects of Text Illustrations: A Review of Research, Educational Technology Research and Development, 30, 195-232.
- Левин 1987: Ј. R. Levin, G. J. Anglin, R. N. Carney, Onempirically validating functions of pictures in prose, in: D. M. Willows, H. A. Houghton (Eds.) ThePsychology of Illustration: Vol. 1. Basic Research, Springer-Verlag, New York, 51–85.
- Љево 2020: Е. Љево, Примјена слика у настави њемачког као страног језика са примерима из одабраних уџбеника, Филозофски факултет, Сарајево.
- Maјер 2001: R.E. Mayer, Multimedia Learning, MA: University Press, Cambridge.
- Мајер 2011, R.E. Mayer, „Instruction based on visualizations”, in: R.E. Mayer, P.A. Alexander (eds.) Handbook of research on learningand instruction, Routledge, 427–445.
- Маричић, Поповић 2014: C. Маричић, H. Поповић, Учење страног језика кроз стрип: анализа и заступљеност стриповне форме у уџбеницима за француски и шпански као страни језик, у: С. Гудурић, М. Стефановић (уред.) Језици и културе у времену и простору 3, Филозофски факултет, Нови Сад, 619–629.
- Миљевић 2007: М. Миљевић, Методологија научног рада, Универзитет у Источном Сарајеву.
- Нијемчевић Перовић, Фреи 2023: М. Нијемчевић Перовић, Г. Фреи, Допринос визуелног наратива у манги развијању компетенције читања на почетном нивоу учења немачког језика, Иновације у настави, Учитељски факултет, Београд, 60–71.
- Пајић, Ђорђевић, Марковић 2020, С. Пајић, Д. Ђорђевић, К. Марковић, Аудио-визуелна средства у настави страних језика струке, Кomunikacija i kultura online, 160–172.
- Петерсон 1998: R. Pettersson, „Learning from Visuals”, in: R. E. Griffin, C. B. Shiffman,W. J. Gibbs (Eds.) Connecting with the Community: Exploring Resources for Visual Learning & Expression. Selected Readings of the International Visual Literacy Association. International Visual Literacy Association, University Park, Pennsylvania.
- Петравић 2010, А. Петравић, Уџбеник страног језика као мјесто сусрета култура. Слике странога и властитога у хрватским уџбеницима њемачког језика, Учитељски факултет, Загреб.
- Пешикан 2019: А. Пешикан, Функција слика у уџбеницима, у: А. Пешикан, Ј. Стевановић (уред.) Уџбеник: стара тема пред изазовима савременог доба, Институт за педагошка истраживања, Београд, 67–101.
- Симовић 2021: В. Симовић, Књижевност у настави страног језика, Филозофски факултет, Ниш.
- Хантер и сар. 1987: B. Hunter, A. Crismore, P.D. Pearson, Visual displays in basal readers and social studies textbooks, in: D. Willows, H. Houghton (Eds.) The Psychology of Illustration: Vollume 2. Instructional issues, New York: Springer Verlag, 116–135.
- Хоџић Јејна 2016: А. Хоџић Јејна, Утицај вербално-визуелног материјала на усвајање вокабулара енглеског као страног језика, Филозофски факултет, Нови Сад.
- Зобеница 2018: Н. Зобеница, Дидактика немачке књижевности као стране, Филозофски факултет, Нови Сад.