PRENOS EMPATIJE U DIGITALNOM JEZIKU

Jezik, književnost i empatija (2025) (263-273. str.)

AUTOR(I) / AUTHOR(S):Emilia Szabó

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LLE25.263S

SAŽETAK / ABSTRACT:

Empatija predstavlja sposobnost razumevanja i deljenja osećanja drugih ljudi. Ovaj fenomen je ključan za međuljudske odnose, jer omogućava pojedincima da se povežu na emocionalnom i kognitivnom nivou i da intuitivno prepoznaju i reaguju na emocionalna stanja drugih. U društvenom kontekstu, razvijena empatija doprinosi boljoj komunikaciji, smanjenju konflikata i jačanju prosocijalnog ponašanja. Jezik i empatija su čvrsto povezani, jer način na koji komuniciramo može značajno uticati na razumevanje i emocije drugih ljudi. Kroz pažljiv izbor reči, ton glasa i neverbalne signale, pojedinci mogu izraziti saosećanje i podršku. Na taj način jezik nije samo sredstvo za prenos informacija, već i ključni alat za izgradnju međuljudskih odnosa zasnovanih na razumevanju i poštovanju. U današnje vreme značajan deo ljudske komunikacije se odvija u virtuelnom prostoru. Ključna tema ovog rada je mogućnost izražavanja emocija i empatije jezikom digitalne sredine. Poezija i muzički tekstovi predstavljaju najemotivnije jezičke strukture, čiji je glavni cilj prenošenje osećanja kroz ritam, metafore i simboliku. Tokom radionica sa srednjoškolcima, sprovedeno je istraživanje u kojem su pesme i tekstovi pesama kodirani nizovima emotikona, a zatim ponovo dekodirani u verbalne izraze. Analiza rezultata pokazala je da se tokom ovog procesa emocije nisu direktno prenosile, već su tekstovi poprimili nove emotivne karakteristike. Ova promena može se objasniti kroz nekoliko faktora. Prvo, emotikoni funkcionišu kao univerzalni simboli emocija, ali im nedostaje nijansiranost jezika i kontekstualna dubina koja postoji u originalnim tekstovima. Drugo, proces interpretacije kodiranog teksta uključuje individualne kognitivne i emocionalne asocijacije, što znači da dekodirani tekst može izazvati drugačije emocionalne reakcije u zavisnosti od čitaoca. Ovi nalazi ukazuju na to da je prenos emocija kroz različite kodove složen proces koji nije linearan, već zavisi od simboličkog sistema koji se koristi i subjektivne percepcije primaoca.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

digitalna komunikacija, emotikoni, empatija, kodiranje, poezija

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

LITERATURA / REFERENCES:

  • Beke, O., & Szabó, E. (2020). Versaktualizációk a digitális korban. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE, 70(11–12), 83.
  • Blackmore, S. (2001). A mémgépezet. Kulturális gének – a mémek. Budapest: Magyar Könyvklub.
  • Dawkins, R. (2005). Az önző gén. Budapest: Kossuth Kiadó.
  • Gawne, L., & McCulloch, G. (2019). Emoji as Digital Gestures. Language@Internet. https://www.languageatinternet.org/articles/2019/gawne
  • Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press.
  • McNeill, D. (1992). Hand and Mind: What Gestures Reveal about Thought. Chicago: The University of Chicago Press.
  • McNeill, D. (2005). Gesture and Thought. Chicago: University of Chicago Press.