EMPATIJA I ODNOS NASTAVNIK-ĐAK NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

Jezik, književnost i empatija (2025) (251-262. str.)

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Georgina Balla 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LLE25.251B

SAŽETAK / ABSTRACT:

Članovi Z i Alfa generacije svakodnevno provode mnogo vremena na društvenim mrežama, dok i većina nastavnika koristi ove platforme na sličan način. Zajednička onlajn prisutnost dovodi do toga da učenici i nastavnici ostaju povezani i van školskog okruženja. Postavlja se pitanje kakav uticaj na učenike ima činjenica da njihov nastavnik deli informacije o svojim ličnim aktivnostima, koje uključuju porodične, intimne ili slobodne aktivnosti, putem društvenih mreža. Da li ovakvi postovi mogu imati motivacijski uticaj na učenike? Kako ovi sadržaji mogu uticati na njih, bilo pozitivno ili negativno? Koje granice učenici i nastavnici prepoznaju u okviru međusobne interakcije na društvenim mrežama? Cilj ovog istraživanja je da istraži ovu pojavu kroz analizu iskustva i stavova učenika dva osnovnoškolska razreda u okviru građanskog vaspitanja. Tema odnosa nastavnika i učenika, kao i uticaja društvenih mreža na ove odnose, predstavlja relevantno istraživačko pitanje u kontekstu građanskog vaspitanja. Ova nova dimenzija empatije i međuljudskih odnosa u obrazovnom kontekstu omogućava dublje razumevanje načina na koji učenici doživljavaju aktivnosti svojih nastavnika na društvenim mrežama. Putem dubinskih intervjua ispituju se stavovi učenika prema nastavnicima kao potencijalnim influenserima na internetu. Na koji način ova pojava utiče na dinamiku odnosa nastavnik-đak, kao i na formiranje mišljenja učenika o svojim nastavnicima?

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

empatija, društvene mreže, odnosi nastavnik-đak, edukacija, onlajn interakcija

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

LITERATURA / REFERENCES:

  • Anksorus, H. & Bradley, C. L. (2020). Using social media and focused learning activites to impact self-efficacy of empathy. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 12(6), 741-750.
  • Collins, F. M. (2014). The relationship between social media and empathy. Social Psychology Commons, 1-64. Pristupljeno 20.05.2025. na https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2189&context=etd
  • Errasti, J., Amigo, I. & Villadangos, M. (2017). Emotional uses of Facebook and Twitter: Its relation with empathy, narcissism, and self-esteem in adolescence. Psychological Reports, 120, 997-1018. https://doi.org/10.1177/0033294117713496
  • Guan, S.-S. A., Hain, S., Cabrera, J. & Rodarte, A. (2019). Social media use and empathy: A mini meta-Analysis. Social Networking, 8, 147-157. https://doi.org/10.4236/sn.2019.84010
  • Kurucz, O. (2012). Iskolai agresszió és közösségi média. Új pedagógiai szemle, 62 (7-8), 94-103.
  • Rankov, P. & Regec, M. (2020). Közösségi média vagy embertelen média? Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 29(9), 21-37.
  • Rosen, L. (2012). iDisorder: Understanding our obsession with technology and overcoming its hold on us. New York, NY: Palgrave Macmillan.
  • Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S. & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
  • Szabó, D. (2023). Tanárok mint influenszerek? A közösségi média oktatási használata. Filológia.hu, XIV(1-4), 65-83.