Васпитно-образовни потенцијал музејских онлајн ресурса за учење у Србији

Дете, Култура, Образовање (2024), str. 287-300

 

АУТОР / AUTHOR(S): Кристинка Селаковић, Јована Милутиновић

Download Full Pdf    

DOI: 10.46793/DKO24.19KS

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Време пандемије изазване новим вирусом корона (SARS- CoV-2) убрзало је развој дигиталне димензије музеја, док су се те институције нашле пред изазовима васпитно-образовног деловања у новим околностима. Предмет овог истраживања управо се односи на педагошки потенцијал диги- талног окружења и могућности онлајн учења у музејима у Србији. Испитивање се наставља на раније спроведено истраживање, с циљем да се анализирају педагошки потенцијали музејских онлајн ресурса за учење, за децу од пред- школског до средњошколског узраста. Циљ је и да се анализирају промене које су настале у односу на ситуацију која је била актуелна у време пандемије корона вирусом. У првом делу рада се, путем теоријске анализе, сагледава про- блематика онлајн учења у музејима и галеријама, то јест анализирају и синте- тизују карактеристике онлајн образовног окружења. У другом делу рада, кван- титативно и квалитативно се, према унапред формулисаним критеријумима који представљају одговарајућу комбинацију више индикатора квалитета онлајн образовног окружења, анализирају подаци прикупљени с веб-сајтова одабраних музеја и галерија у Србији. Истраживање је реализовано на узорку музеја увр- штених у релевантне портале којима се обезбеђује видљивост информација о културном наслеђу и установа културе на територији Републике Србије, уз очекивања да ће резултати истраживања открити неколико технолошких, педагошких и друштвених изазова. Усредсређујући се на педагошке изазове, дискусија прикупљених података усмерена је на процену онлајн образовних активности у музејима у Србији. Закључује се да примена дигиталних алата музејима отвара нове могућности у реализацији њиховог педагошког потен- цијала, уз констатацију да су музејски онлајн ресурси за учење били актуел- нији током пандемије изазване корона вирусом.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

дигиталне технологије, онлајн ресурси за учење, музејска педагогија, музеј.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bautista, S. S. (2014). Museums in the digital age: Changing meanings of place, community, and culture. Lanham, MD: AltaMira.
  • Daniela, L. (2020). Virtual museums as learning agents. Sustainability, 12(7), 1–24.
  • Retrieved May 14, 2024 from https://www.mdpi.com/2071-1050/12/7/2698
  • Diaz, C., Hincapié, M. & Moreno, G. (2015). How the type of content in educative augmented reality application affects the learning experience. Procedia Computer Science, 75, 205–212.
  • Falk, J. H., Dierking, L. D. & Adams, M. (2006). Museums and free-choice learning. In S. Macdonald (Eds.): A companion to museum studies (pp. 323–339). Malden, MA: Blackwell Publishing Ltd.
  • Gutowski, P. & Klos-Adamkiewicz, Z. (2020). Development of e-service virtual museum tours in Poland during the SARS-CoV-2 pandemic. Procedia Computer Science, 176, 2375–2383.
  • He, R., Lanham, E. & Wood-Bradley, G. (2021). Review of interactive practices in online immigration museums. In K. Arai, S. Kapoor & R. Bhatia (Eds.): FTC 2020: Proce- edings of the Future Technologies Conference 2020 (pp. 812–826). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.
  • Hein, G. E. (2006). Museum education. In S. Macdonald (Eds.): A companion to museum studies (pp. 340–352). Malden, MA: Blackwell Publishing Ltd.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Museums and interpretive communities Paper presented at “Musing on Learning” Seminar, Australian Museum, Australia. Retrieved May 20, 2024 from                       https://media.australian.museum/media/dd/Uploads/Docu- ments/2004/paper2.6a821dd.pdf
  • Kraybill, A. (2015). Going the distance: Online learning and the museum. Journal of Museum Education, 40(2), 97–101.
  • Milutinović J. & Selaković K. (2022). Pedagogical potential of online museum learning resources. Journal of Elementary Education, 15(Spec. Iss.), 131–145.
  • Milutinović, J. (2019). Savremene tendencije u obrazovanju – kritička pedagoška praksa u muzeju. Teme, 43(1), 53–68.
  • Prosser, D. & Eddisford, S. (2004). Virtual museum learning. Information Technology in Childhood Education Annual, 2004(1), 281–297.
  • Roussou, M. (2010). Learning by doing and learning throught play: An exploration of interactivity in virtual environments for children. In R. Parry (Eds.): Museums in a digital age (pp. 247–265). London and New York: Routledge.
  • Samaroudi, M., Rodriguez Echavarria, K. & Perry, L. (2020). Heritage in lockdown: Digital provision of memory institutions in the UK and US of America during the COVID-19 pandemic. Museum Management and Curatorship, 35(4), 337–361.
  • Sumption, K. (2001). Beyond museum walls – A critical analysis of emerging approaches to museum web-based education. In D. Bearman & J. Trant (Eds.): Museums and the Web 2001. Seattle, Washington, USA: Archives & Museum Informatics.
  • Sylaiou, S., Mania, K., Paliokas, I., Pujol-Tost, L., Killintzis, V. & Liarokapis, F. (2017). Exploring the educational impact of diverse technologies in online virtual museums. International Journal of Arts and Technology, 10(1), 58–84.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisations (2020). Museums around the world in the face of COVID-19. France: UNESCO.
  • Varisco, R. A. & Cates, W. M. (2005). Survey of web-based educational resources in selected U.S. art museums. First Monday, 10(7). Retrieved May 21, 2024 from https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/download/1261/1181
  • Witcomb, A. (2006). Interactivity: Thinking beyond. In S. Macdonald (Eds.): A compa- nion to museum studies (pp. 353–361). Malden, MA: Blackwell Publishing Ltd.