Истраживачки приступи проучавању инклузије на раном,  предшколском узрасту

Дете, Култура, Образовање (2024), str. 125-142

 

АУТОР / AUTHOR(S): Јасна Максимовић, Јелена Јосиповић

Download Full Pdf    

DOI: 10.46793/DKO24.07JM

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У намери да се укаже на најважнијa питања везана за развој предшколског инклузивног васпитања и образовања у Србији, у раду се разматрају проблеми ране инклузије са научноистраживачког аспекта. Раз- матран је теоријски и проблемски приступ у проучавању и истраживању ране инклузије, а анализом су обухваћени радови који су објављени у домаћој педа- гошкој периодици или у зборницима радова са научних скупова после закон- ског увођења инклузије код нас (од 2009. године до данас). Резултати истра- живања показују да су се аутори у протеклом периоду највише бавили про- блемима везаним за критичко разматрање идејног дискурса и праксе инклу- зивног васпитања и образовања, затим са проценом предшколског инклузив- ног васпитања и образовања од стране васпитача и њиховим компетенцијама за инклузију, a најмање програмима и стратегијама ране подршке у савреме- ном инклузивном вртићу и ефектима ране инклузије на развој детета пред- школског узраста. Педагошке импликације се односе на потребу за покрета- њем истраживања која би се бавила раном инклузијом као вишедимензионал- ним проблемом и као обликом ране интервенције, као и да истраживачки при- ступи укључе све аспекте и актере предшколског инклузивног васпитања и образовања, како би креаторима образовних политика указали на даљи пра- вац унапређења идеје и праксе инклузије на раном узрасту.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

рана инклузија, компетенције за инклузију, инклу- зивна предшколска пракса, истраживање инклузије на раном узрасту.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES: 

  • Aleksandrović, М. i Stanić, Е. (2020). Jezička sposobnost roma i romkinja da uče jezike: stereotip ili poseban dar. U G. Gojkov i A. Stojanović (ur.): Kompleksnost fenomena darovitosti i kreativnosti – izazovi: pojedinac i društvo (str. 51–60). Vršac: Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov”.
  • Appleyard, K., Egeland, B. & Sroufe, A. (2007). Direct social support for young high risk children: Relations with behavioral and emotional outcomes across time. Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 443–457.
  • Arsić, R. & Isaković, L. (2019). Special pedagogy and its development in Serbia. Knowledge International Journal, 34(2), 345–351.
  • Arsić, B. i Gajić, A. (2023). Primena komunikatora u podučavanju dece sa autizmom funkcionalnoj komunikaciji. Pedagoška stvarnost, 69(1), 74–91.
  • Brojčin, B., Banković, S. i Japundža Milisavljević, M. (2011). Socijalne veštine dece i mladih s intelektualnom ometenošću. Nastava i vaspitanje, 60(3), 419–429.
  • Cvijetić, M. (2016). Specifičnosti procesa tranzicije u školu dece sa teškoćama u razvoju. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 11(1), 53–63.
  • Dedaj, M. D. (2020). Partnerstvo vaspitača i roditelja u kontekstu realne inkluzivne prakse. Sinteze-časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 18, 55–63.
  • Dunst, C. J. (2007). Early intervention for infants and toddlers with developmental disabilities. Handbook of developmental disabilities, 161–180.
  • Đermanov, J., Đukić, M., Kosanović, M. i Soldatović, K. (2013). Struktura i korelati mo- tivacije vaspitača za profesionalni razvoj u oblasti inkluzije. U M. Đukić (ur.): Tematski zbornik: Inkluzivno obrazovanje – razvojni pravci i perspektive (str. 49– 79). Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Đuković. A., Mrvoš, M. i Radovanović, I. (2020). Vaspitanje i obrazovanje zasnovani na umetnosti kao inkluzivno vaspitanje i obrazovanje. Inovacije u nastavi, 33(2), 1–14. https://doi.org/10.5937/ inovacije 2002001D
  • Đuričić, J. i Kudek Mirošević, J. (2021). Mišljenja odgajatelja o provođenju inkluzivne prakse. U B. Jablan (ur.): U Specijalna edukacija i rehabilitacija danas, rad štampan u celini, 29–30 oktobar 2021 (str. 191–199). Beograd, Univerzitet u Beogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Đurić-Zdravković, A., Japundža-Milisavljević, M., Milanović-Dobrota, B. i Banković, S. (2019). Igra i socijalne veštine vrtićke dece s mešovitim specifičnim poremećajima razvoja. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 18(4), 419–441.
  • Erten, O. & Savage, S. (2012). Moving forward in inclusive education research. International Journal of Inclusive Education, 16(2), 221–233. https://doi.org/ 10.1080/13603111003777496
  • Grandić, R., Dedaj, M. i Nikolić, M. (2015). Podrška deci sa smetnjama u razvoju u predškolskoj ustanovi. U M. Vuković (ur.): Specijalna edukacija i rehabilitacije danas, rad štampan u celini, 25–27. septembar 2015., Beograd (str. 87–92). Beograd, Univerzitet u Beogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Guralnick, M. J. (2011). Why early intervention works: A system perspective. Infants & Young Children, 24, 6–28.
  • Hix-Small, H. & Ilić, S. (2017). Analysis of Early Intervention in Republic of Serbia. In M. Filipović & B. Brojčin (Eds.): Early Childhood Intervention: For meeting sustainable development goals of the new millennium, rad štampan u celini, 06–08. oktobar, Beograd (pp. 33–38). Beograd: University of Belgrade: Faculty of Special Education and
  • Ilić-Stošović, D., Nikolić, S., Ilić, S. i Drčelić, M. (2012). Identifikacija potreba vaspitača za podrškom u realizaciji inkluzivnog vaspitanja i obrazovanja. Beogradska defektološka škola, 18(2), 359–368.
  • Ilić, S., Nikolić, S. i Odović, G. (2016). Identification of children with developmental delays / disabilities in preschools. In S. Nikolić, R. Nikić i V. Ilanković (Eds.): Early intervention in special education and rehabilitation (pp. 183–195). Beograd, Uni- versity of Belgrade: Faculty of Special Education and Rehabilitation.
  • Ilić, S., Nikolić, S. i Ilić-Stošović, D. (2017). Efikasnost rane intervencije i predškolskih programa u razvoju optimalnih potencijala dece. U M. Vuković (ur.): Prevencija razvojnih smetnji i problema u ponašanju, rad štampan u celini, 21. decembar 2017., Beograd (str. 27–34). Beograd, Univerzitet u Beogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Ilić, I. i Ćetković, D. (2016). Vrtić kao konstrukt inkluzije – mogućnosti muzičkih aktivnosti. Norma, 21(2), 325–333.
  • Jablan, B. i Maksimović, J. (2020). Razvoj inkluzivnog obrazovanja iz ugla nastavničkih kompetencija – stanje, problemi i perspektive. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 23(22), 85–100. https://doi.org 10.5937/ZRPFU2022084J
  • Jager, J. (2016). Uključivanje socijalno ugrožene dece u predškolske programe: dečja prava i društvena odgovornost. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 48(1), 147–163.
  • Jagnjić, N. (2020). Učinci primene мontesori pripremljenog okruženja u procesu normal- izacije deteta sa dispraksijom. Krugovi detinjstva, 2, 51–66.
  • Jačova, Z., Damovska, L. i Filipovska, M. (2014). Attitudes of preschool teachers towards inclusion of with special needs in regular preschool facilities. U J. Kovačević i D. Maćešić-Petrović (ur.): Specijalna edukacija i rehabilitacije danas, rad štampan u celini, 07–09. novembar 2014., Beograd (str. 261–270). Beograd, Univerzitet u Be- ogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Jolić-Gavranov, T., Mesaroš, J., Velisavljev, J. i Vukoslavčević, M. (2017). Priprema de- teta sa oštećenjem vida za polazak u školu. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 12(2), 81–86.
  • Kovačević, T., Isaković, Lj. i Dimić, N. (2016). Socijalna inkluzija i komunikacija gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta. U A. Jugović, M. Japundža-Milisavljević i A. Grbović (ur.): Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju, rad štampan u celini, 6. decembar 2016., Beograd (str. 217–120). Beo- grad: Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Kovačević, T. i Đoković, S. (2019). Bimodalni bilingvizam gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta. U V. Žunić Pavlović, A. Grbović i V. Radovanović (ur.): Specijalna edukacija i rehabilitacija danas, rad štampan u celini, 25–26. oktobar 2019., Beograd (str. 409–416). Beograd, Univerzitet u Beogradu: Fakultet za speci- jalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Kojić, M., Samardžić, B. i Markov, Z. (2012). Individualizovana pedagoška podrška romskoj deci u okviru likovnih aktivnosti. Kompetencije vaspitača za društvo znanja (str. 179–189). Kikinda: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača
  • Korać, I., Klemenović, J. i Kosanović, M. (2018). Inicijalno obrazovanje vaspitača i njihove profesionalne kompetencije za rad u inkluzivnom okruženju. U R. Đević i N. Gutvajn (ur.): Uvažavanje različitosti u funkciji pozitivnog razvoja dece i mladih
  • (str. 61–74). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Lindsay, G. (2003). Inclusive education: A critical perspective. British Journal of Special Education, 30(1), 3–12. https://doi.org/ 10.1111/1467-8527.00275
  • Maksimović, J. (2015). Podrška deci sa smetnjama ui razvoju u inkluzivnom vrtiću. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 17(16), 169–182.
  • Maksimović, J. (2019). Učenje u inkluzivnom vrtiću kroz razvoj i stimulaciju vizuelne efikasnosti. U S. Marinković (ur.): Nauka, nastava, učenje – problemi i perspektive (str. 303–316). Užice: Pedagoški fakultet.
  • Maksimović, J. i Golubović, Š. (2021). Univerzalni dizajn i pristupačnost igre u inkluzi- vnom okruženju. U S. Marinković (ur.): Nauka, nastava, učenje u izmenjenom dru- štvenom kontekstu (str. 601–614). Užice: Pedagoški fakultet.
  • Maksimović, J. i Stamatović, J. (2016). Kompetencije budućih učitelja i vaspitača u kontekstu razvoja inkluzivne kulture škole. Pedagogija, 61(4), 433–443.
  • Maksimović, J. i Stamatović, J. (2021). Inkluzija u obrazovanju: istraživački pristupi i problemi. Inovacije u nastavi, 34(3), 26–42. https://doi.org/:10.5937/ inovacije2103026M
  • Maljevac, M. (2019). The position of blind and partially sighted children in their peer group. U V. Žunić Pavlović, A. Grbović i V. Radovanović (ur.): Specijalna edukacija i rehabilitacija danas, rad štampan u celini, 25–26. oktobar 2019., Beograd (str. 499– 505). Beograd, Univerzitet u Beogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabili- taciju.
  • Marinković, L. i Blagojev, J. (2014). Pojmovi dete, dete sa posebnim potrebama i dete sa smetnjama u razvoju iz perspektive budućih vaspitača. Krugovi detinjstva, 2, 77–88.
  • Marinković, S. i Kundačina, M. (2012). Inkluzivno obrazovanje u Srbiji iz ugla istraživača – implikacije za buduća istraživanja. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 15(14), 275–294.
  • Markov, Z., Stepanov, M. i Jelić, M. (2016). Saradnja roditelja dece sa smetnjama u razvoju i vrtića iz perspektive vaspitača. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 11(1), 127–140
  • Maćešić, D., Kovačević, J. i Hasanbegović, H. (2015). Intelektualna ometenost, pažnja i ponašanje – pedagoška razmatranja problema. Pedagogija, 70(1), 115–121.
  • Mesaroš-Živkov, A., Pavlov, S. i Ristić, I. (2018). Realizacija aktivnosti iz fizičkog vaspi- tanja u inkluzivnom vrtiću. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obra- zovanje vaspitača u Kikindi, 13(1), 59–74.
  • Mittler, P. (2000). Working towards inclusive education – Social context. London: David Fulton Publisher.
  • Мihić, I., Rajić, M., Krstić, T., Divljan, S. i Lukić, N. (2016). „Naša priča” – program podrške roditeljima dece sa smetnjama u razvoju: primer dobre prakse u predškol- skim ustanovama. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 15(4), 477–498.
  • Nikolić, M., Korać, I. i Lazarević, M. (2020). Ostvarivanje tranzicije u kontekstu inkluzi- vnog obrazovanja: perspektiva vaspitača i stručnih saradnika. Inovacije u nastavi, 33(2), 42–55. https://doi.org/:10.5937/inovacije 2002042
  • Nikolić, S., Dedaj, M., Berklović, J. i Radojčić, T. (2017). Korelati roditeljskih stavova povezani sa uključivanjem /isključivanjem njihove dece sa oštećenjem vida u ranoj intervenciji. In M. Filipović i B. Brojčin (Eds.): Early Childhood Intervention: For meeting sustainable development goals of the new millennium, rad štampan u celini, 06–08. Oktobar 2017., Beograd (str. 313–319). Beograd, University of Belgrade: Faculty of Special Education and Rehabilitation.
  • Nind, M. & Vinha, H. (2013). Doing research inclusively: bridges to multiple possibilities in inclusive research. British Journal of Learning Disabilities, 42(2), 102–109. https://doi.org/: 10.1111/bld.12013
  • Novović, T. (2017). Inkluzija i kulturne (de)formativne komponente u predškolskom sis- temu. U S. Marinković (ur.): Kulturno-potporna sredstva u funkciji nastave i učenja (str. 289–300). Užice: Učiteljski fakultet.
  • Novović, T. i Mićanović, V. (2018). Mišljenja vaspitača i stručnih saradnika o kvalitetu inkluzivne prakse u crnogorskim predškolskim ustanovama. Nastava i vaspitanje, 67(2), 357–37.
  • Nutbrown, C., Clough, P. & Atherton, F. (2013). Inclusion in the early years. London: Sage Publicitanions.
  • Obradov, G. (2017). Podrška predškolskoj deci sa autizmom u redovnom vrtiću. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 12(1), 173–190.
  • Obradović, S., Zlatić, L. i Vučetić, M. (2013). Osposobljenost vaspitača, učitelja i stu- denata – budućih učitelja za rad sa decom sa specifičnim smetnjama u učenju. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta, 16(15), 325–342.
  • Pavlov, S. i Gomirac, S. (2019). Inkluzivna kultura vrtića iz ugla vaspitača. Zbornik ra- dova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 14(2), 73– 85.
  • Pavlov, S., Markov, Z., Stojanović, B. i Pantelić, M. (2017). Stavovi i mišljenja romskih roditelja o položaju njihove dece u predškolskom vaspitanju i obrazovanju. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 12(2), 131–146.
  • Petakov Vucelja, M. (2010). Odnos disgrafije i metode koje se koriste u opismenjavanju. Nastava i vaspitanje, 59(4), 536–557.
  • Ramey, C. T. & Ramey, S. L. (2019). Successful early interventions for children at high risk for failure in school. Populations At Risk In America, pp. 129–145. Routledge.
  • Sakač, M. i Marić, M. (2016). Dimenzije kvaliteta inkluzivnog rada vaspitača. Beogradska defektološka škola, 22(2), 93–109.
  • Slee, R. (2008). Beyond special and regular schooling? An inclusive education reform agenda. International Studies in Sociology of Education, 18(2), 99–116. https://doi.org/:10.1080/09620210802351342
  • Srdić, V. (2010). Inkluzivno obrazovanje u mikrosisitemu: saradnja predškolske ustanove i romske porodice. Pedagogija, 65(1), 18–25.
  • Subotić, D. i Balaban, H. (2014). Dete sa oštećenjem sluha u redovnom vrtiću. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 9(2), 69– 82.
  • Sučević, V., Budimir-Ninković, G. i Janković, A. (2015). Profesionalne kompetencije vaspitača i učitelja značajne za inkluzivno obrazovanje. Kompetencije vaspitača za društvo znanja (str. 161–169). Kikinda: Visoka škola strukovnih studija za obra- zovanje vaspitača.
  • Stanišić, I. (2019). Fizičko vaspitanje dece sa smetnjama u razvoju predškolskog uzrasta, Sinteze – časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 16, 71–85.
  • Stančić, M. i Stanisavljević Petrović, Z. (2013). Mišljenje vaspitača o koristima od inkluzije i načini smanjenog ostvarivanja. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12(4), 353–369.
  • Stojković, I. i Jelić, M. (2020). Theory of Lev Vygotsky as framefork for inclusive educational research. In G. Nedović & F. Eminović (Eds.): Approaches and Models in Special education and Rehabilitation (pp. 61–72). Beograd, Univerzitet u Be- ogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  • Škapik, I. (2018). Mišljenja vaspitača o problemima i preprekama koji prate inkluziju dece sa autizmom u redovne vaspitno-obrazovne grupe. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 13(1), 75–94.
  • Šćepanović, M. (2017). Programi podrške roditeljima dece sa smetnjama u razvoju. Sinteze – časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 11, 73–91.
  • Trninić, D. i Pavlov, S. (2019). Vaspitač kao promoter inkluzivne kulture. Zbornik radova Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 14(1), 97–113.
  • Tomić, K. i Mićić, J. (2014). Dete sa autizmom u inkluzivnom vaspitnom kontekstu.
  • Sinteze – časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 6, 87–97.
  • Velisek-Brasko, O. (2015). Inkluzivno-obrazovna politika u Evropi i regionu. Sociološki pregled, 49(1), 95–108.
  • Velišek Braško, O. i Perić, A. (2017). Osnaživanje pedagoškog kadra za tranziciju dece u inkluzivnom obrazovanju. Inovacije u  nastavi  –  časopis  za  savremenu  nas- tavu, 30(2), 128–140.
  • Velišek-Braško, O. i Svilar, M. (2019). Aktuelni koncept rane intervencije u idejama komenskog. Pedagoška stvarnost, 66, 59–70.
  • Vukobrat, A. (2017). Stavovi studenata vaspitačke škole i vaspitača iz prakse prema inkluzivnom vaspitanju i obrazovanju. Pedagogija, 62(4), 463–480.
  • Vučinić, V. i Anđelković, M. (2021). Rana intervencija za decu sa oštećenjem vida. Uni- verzitet u Beogradu: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF).
  • Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2009). Službeni glasnik RS, br. 72.