USKLAĐIVANJE TEHNOLOGIJE I MENTALITETA U PORODIČNIM FIRMAMA PRED GLOBALNIM IZAZOVOM: KOMPARATIVNA ANALIZA GRAFIČKE I PAPIRNE INDUSTRIJE U BOSNI I HERCEGOVINI I ITALIJI

XXVI MEĐUNARODNI SIMPOZIJUM IZ OBLASTI CELULOZE, PAPIRA, AMBALAŽE I GRAFIKE -CPAG25 (2025) [pp. 107-116]  

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Jovan Janković

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/CPAG25.107J

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Ovaj rad analizira procese usklađivanja tehnologije i mentaliteta u porodičnim firmama koje posluju u grafičkoj i papirnoj industriji, sa posebnim fokusom na komparativnu analizu Bosne i Hercegovine i Italije. Kroz modelovane primjere firmi iz Banje Luke i Bolonje, prikazuju se različiti pristupi digitalnoj transformaciji, u zavisnosti od institucionalne podrške, društvenog okruženja i međugeneracijskih dinamika.

Rad ima za cilj da osvijetli mogućnosti širenja poslovanja na globalno tržište, kroz identifikaciju ključnih prednosti i prepreka koje utiču na internacionalizaciju porodičnih firmi. Uključene su i teme kao što su istorijski kontinuitet, regionalne paralele, institucionalna podrška, predrasude prema privatnom sektoru i uvidi sa međunarodnih industrijskih konferencija.

Rezultati pokazuju da italijanski model obezbjeđuje stabilno okruženje za usklađivanje i širenje poslovanja, dok u BiH dominira fragmentacija, institucionalna tišina i kulturni otpor. Zaključuje se da je za uspješnu digitalnu i tržišnu tranziciju potrebna ne samo tehnička i finansijska podrška, već i društvena validacija privatnog biznisa kao legitimnog i vrijednog aktera razvoja.

Rad se oslanja na dostupne izvore, teorijske modele, ilustrativne primjere i iskustva sa učesća na Intergraf konferenciji „Print Matters for the Future“ 2018, Milano, Italija i konferenciji „Print4All“ 2023, Stresa, Italija. koje pružaju savremeni uvid u transformaciju štamparske industrije i ulogu porodičnih firmi u digitalizaciji i globalizaciji. Slučajevi firmi iz Banje Luke i Bolonje predstavljaju analitičke konstrukte.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

grafička industrija, razlike, porodične firme

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  1. Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations. Free Press 2. Unioncamere & Symbola. (2022). Industria Creativa Italiana
  2. Print Matters for Future. (2018). – Milano.
  3. (2023). Insights and Panels – Stresa
  4. Ministarstvo finansija
  5. https://www.mef.gov.it/en/index.html
  6. “Transizione 4.0” program – državne subvencije za digitalizaciju malih i srednjih preduzeća (uključujući porodične firme)
  7. https://www.mimit.gov.it/index.php/it/transizione40
  8. “Print 4.0” poseban program za grafičku i papirnu industriju 10. (2018). Conference Proceedings – Milano.
  9. AIDAF – Associazione Italiana delle Aziende Familiari
  10. https://www.aidaf.it/
  11. Ita italijanska trgovinska agencija.
  12. https://www.ice.it/en/
  13. https://porodicnefirme.com/
  14. Cultural Atlas – Italian Bussiness culture
  15. https://italianbusinesslawyers.com/hr/porezne-obveze-i-uskladenost-za-tvrtke-u-italiji/
  16. https://www.rarsorg/wpcontent/uploads/2020/09/Poreski_sistem_latinica.pdf
  17. https://www.codicecivileit/codicecivile/articolo230bisdelcodicecivile
  18. Italijanski građanski zakonik
  19. https://porodicnefirme.com/istrazivanjestatusporodicnihfirmiurepublicisrpskoj2023godina/ (Posjećeno 19. maja 2025. godine)