NOVI UČESNICI NA TRŽIŠTU ELEKTRIČNE ENERGIJE

CIGRE 35 (2021) (str. 1035-1044) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Milica Vukovljak, Marko Janković

E-ADRESA / E-MAIL: milica.brkic@aers.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/CIGRE35.1035V

SAŽETAK / ABSTRACT:

  Paket čiste energije Evropske unije stupio je na snagu u junu 2019. godine nakon objavljivanja njegovih konačnih tekstova u Službenom listu Evropske unije. Nakon trilateralnih pregovora između Evropske komisije, Saveta i Parlamenta Evropske unije. Sadrži osam zakonodavnih akata – četiri direktive i četiri uredbe – o tržištu električne energije i potrošačima, energetskoj efikasnosti i energetskoj efikasnosti zgrada, obnovljivim izvorima i održivosti bioenergije, kao i upravljanju energetskom unijom. U ovom radu biće reči o tri od osam zakonodavnih akata. Prvi je Uredba o upravljanju Energetskom unijom i klimatskim akcijama (Uredba (EU) 2018/1999). Drugi je direktiva o promociji upotrebe energije iz obnovljivih izvora (Direktiva (EU) 2018/2001) koja se obično naziva RED 2. Treći je direktiva o zajedničkim pravilima za unutrašnje tržište električne energije (Direktiva (EU) 2019/944). Rad će se obuhvatiti uticaj ovog zakonodavstva na evropska pravila o unutrašnjem tržištu električne energije u poređenju sa okvirom uspostavljenim Trećim energetskim paketom koji važi u Ugovornim stranama Energetske zajednice, kao i mogućim razlozima za uvođenje i posledicama uvođenja odredbi Paketa. Važnost nezavisnih agregatora prepoznata je usvojenim Paketom čiste energije i obavezuje sve države članice da razviju regulatorni okvir koji će omogućiti ulazak na tržište ovih novih učesnika, ali mnoge detalje o primeni ostavlja na nacionalnim nivou. U ovom radu dat je pregled evropske prakse u regulisanju ugovornog odnosa između snabdevača i agregatora. Nezavisno agregatori mogu svojim aktivnostima uzrokovati debalans u portfoliju snabdevača, a snabdevači s druge strane imaju pravo na kompenzaciju izmaklih prihoda. Najčešća praksa u Evropskoj uniji je da je debalans koji agregatori prouzrokuju u portfoliju snabdevača bude rešen korekcijama. Drugo pitanje kompenzacije snabdevačima složenije i trenutno se razlikuju rešenja u primeni. Postoje tri tipa regulisani, korigovani i ugovoreni model koje je potrebno razraditi.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

Odgovornapotražnju, Agregatori, Maloprodajnatržišta električne energije

LITERATURA / REFERENCES:

  • European Commission, 2016. Impact assessment studyt on downstream flexibility, price rflexibility, demand response and smart metering.
  • ACER, CEER, 2016. Principles for valuation of flexibility.
  • SEDC, 2015. Demand response Clarification of the standard processes required between BRPs and independant aggregators.
  • Zakono energetici„Službeni glasnik RS“, br. 145 od 29. decembra 2014, 95 od 8. decembra 2018dr. zakon, 40 od 22. aprila 2021.
  • Bray and Woodman, 2019;
  • Athir Nouicer, Leonardo Meeus, The EU Clean Energy Package (2019 ed.)
  • Hogan (2010a, 2010b)
  • DNV GL (2017) and NordREG (2020)
  • Crampes and Léautier, 2015a; Pöyry, 2018
  • Su and Kirschen (2009)
  • Baker (2016, 2017),
  • ACER, CEER, 2020. Annual Report on the Results of Monitoring the Internal Electricity and Natural Gas Markets in 2019. Energy Retail Consum. Prot. Vol. Oct. 2020.
  • TheUSFederal Energy Regulatory Commission (FERC) Order 745 “Demand Response Compensation in Organized Wholesale Energy Markets” March 2011
  • CRE, 2019; Pentalateral Energy Forum, 2017