ЕТНОПЕДАГОШКИ ЗНАЧАЈ МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА КАО СОЦИОПЕДАГОШКИ КОНТЕКСТ ИНКЛУЗИЈЕ

Детињство 2 (2024)  (стр. 146-157)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Шејла И. КАДРИБАШИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.2.146K

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Како су емоционалне компетенције саставни дио етнопедагошких одредница, а говор/језик се сматра најбитнијим фактором народне педагогије, циљ рада је да га свеобухватније представи, освијести значај матерњег језика за припаднике националних мањина и да понуди могућност кориштења елемената традицијске културе у конструкцији савремених мултикултуралних курикулума. Будући да се о националним мањинама најчешће говори са аспекта правне науке, сматрамо потребним да овој осјетљивој проблематици допринесемо путем етнопедагогије. Примјеном квалитативне методологије долазимо до спознаја о важности традицијске културе за ментални и емоционални развој дјеце код националних мањина. Резултати показују да је народна књижевност најзаслужнија за чување, његовање и трансгенерацијски пренос матерњег језика као похранитеља свеукупне културе једног народа.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

етнопедагогија, народна књижевност, емпатија, говор/језик, националнe мањинe

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Волков Г. Н. Этнопедагогика: Учеб. для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений. Москва: Издательский центр «Академия», 1999, <https://pedlib.ru/Books/1/0078/1_0078-1.shtml> 25. 1. 2024.

  • Ђуричковић, Милутин. Предговор. У: М. Ђуричковић (прир.), Звездице сна: успаванке народа света. Београд: Bookland, 2021, 5–7.

  • Максимовић, Јелена. Различити методолошки приступи у истраживању школског неуспеха. Ниш: Филозофски факултет, 2009.

  • Опачић, Зорана. После „великог праска” – место и значај Јована Љуштановића у проучавању књижевности за децу. Детињство, XLVI, 3 (2020): 67–82.

  • Павловић, Биљана. Васпитна улога традиционалних песама у настави музичке културе. Педагогија, 1 (2014): 148–159.

  • Стакић, Мирјана. Дете и сан у народним успаванкама. Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (зборник). Крагујевац: Универзитетска библиотека у Крагујевцу, 2023, 53–88

  • Berk, Laura E. Child development (7th ed.). Boston: Allyn & Bacon, 2006.Brody, Nathan. What cognitive intelligence is and what emotional intelligence is not. Psychological Inquiry, 60 (2004): 234–238.

  • Chen, Xinyin. Culture, peer interaction, and socioemotional development. Child Development Perspectives, 6 (1) (2012): 27–34.

  • Cherniss, Cary, Daniel Goleman. The emotionally intelligent workplace. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2001.

  • Ciarrochi, Joseph, Joseph P. Forgas, John D. Mayer (eds.). Emotional intelligence in everyday life. Philadelphia, PA, US: Psychology Press, 2001.

  • Curby, Timothy W., Chavaughn A. Brown, Hideko H. Bassett, Sussanne A. Denham. Associations between preschoolers’ social–emotional competence and preliteracy skills. Infant and Child Development, 24(5) (2015): 549–570.

  • Denham, S. A., H. H. Bassett, C. Brown, E. Way, J. Steed  (2013). “I Know How You Feel”: Preschoolers’ emotion knowledge contributes to early school success. Journal of Early Childhood Research, 13(3), 252–262.

  • Denham, Susanne A., Chavaughn Brown. “Plays nice with others”: Social–emotional learning and academic success. Early Education and Development, 21(5) (2010): 652–680.

  • Domitrovich, C. E., J. A. Durlak, K. C. Staley, R. P. Weissberg. Social-emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child development, 88(2) (2017): 408–416.

  • Goleman, Daniel. Emotional intelligence. New York: Bantam Books, 1995.

  • Goleman, Daniel. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books, 1998.

  • Gong, Tao. Computational Simulation in Evolutionary Linguistics: A Study on Language Emergence. Taipei, Taiwan: Academia Sinica, Institute of Linguistics, 2009.

  • Gong, T., J. W. Minett, & W. S.-Y. Wang. A simulation study exploring the role of cultural transmission in language evolution. Connection Science, 22(1) (2010): 69–85.

  • Güneş, Firdevs. Ninnilerin çocukların dil ve zihinsel gelişimine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks, 2(3) (2010): 27–38.

  • Kadribašić, Šejla. Etnopedagoški značaj tradicijske kulture u obrazovnoj integraciji nacionalnih manjina. Neobjavljena doktorska disertacija. Sarajevo: Univerzitet u Sarajevu, Pedagoški fakultet, 2019.

  • Kondi, Blendar. Lullaby. Janet Sturman (ed.), The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture. USA: University of Arizona, <https://www.researchgate.net/publication/330450233_LULLABY> 25. 1. 2024.

  • Landy, Frank J. Some historical and scientific issues related to research on emotional intelligence. Journal of Organizational Behavior, 26, (2005): 411–424.

  • Locke, Edwin A. Why emotional intelligence is an invalid concept. Journal of Organizational Behavior, 26 (2005): 425–431.

  • Marinković, Snežana, Daliborka Purić, Lj. Kostić. Percepcija uloge uspavanke u razvoju deteta predškolskog uzrasta iz ugla vaspitača. U: S. Rutar, D. Felda, M. Rodela, N. Krmac, M. Marovič, K. Drljić (ur.), Prehodi v različnih socialnih in izobraževalnih okoljih. Koper: Založba Univerze na Primorskem, 2022, 157–173.

  • Matijević, Milan. Alternativne škole: didaktičke i pedagoške koncepcije (2. dopunjeno izd.). Zagreb: Tipex, 2002.

  • Matthews, Gerald, Moshe Zeidner, Richard D. Roberts. Emotional intelligence science and myth. Cambridge, MA: MIT Press, 2002.

  • Ong, Patricia Ai Lay. Critical multiculturalism and countering cultural hegemony through children’s literature. Waikato Journal of Education, 27(1) (2022): 51–65, <https://www.researchgate.net/publication/360399382_Critical_multiculturalism_and_countering_cultural_hegemony_with_children’s_literature> 25. 1. 2024.

  • Opаčić, Zorаnа. Pretpostаvljeni čitаlаc (kulturni i ideološki kontekst književnosti zа decu). Inovаcije u nаstаvi, XXVIII, 4 (2015): 18–28, <http://dx.doi.org/10.5937/inovacije1504018O> 25. 1. 2024.

  • Patton, Michael Q. Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park, London – New Delhi: SAGE Publications, 1990.

  • Pavlenko, Aneta. Emotions and Multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

  • Pavlenko, Aneta. Affective processing in bilingual speakers: disembodied cognition?. Int. J. Psychol., 47 (2012): 405–428.

  • Petrović-Sočo, Biserka. Značajke suvremenog naspram tradicionalnog kurikuluma ranog odgoja. Pedagogijska istraživanja, 6 (1–2) (2009): 123–136.

  • Rose-Krasnor, Linda, Susanne Denham. Social-emotional competence in early childhood. In: K. Rubin, W. Bukowski, B. Laursen (Eds.), Handbook of peer interactions, relationships, and groups. New York: Guilford Press, 2009.

  • Sapir, Edvard. Ogledi iz kulturne antropologije. Beograd: BIGZ, 1974.

  • Tomasello, Michael. Constructing a language: a usage-based theory of language acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2003.

  • Tufekčić, Adnan. Etnopedagogija kao znanstvena disciplina. Školski vjesnik, Vol. 58 (3) (2009): 265–279.

  • Tufekčić, Adnan. Osnove etnopedagogije. Sarajevo: Dobra knjiga – CNS, 2012.

  • Ulutaş, Mustafa. An evaluation of the contributions of the words frequently used in Turkish lullabies to language learning and development. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 9(4) (2022): 1428–1443.

  • Vrcelj, Sofija. U potrazi za identitetom – iz perspektive komparativne pedagogije. Rijeka: Hrvatsko futurološko društvo, 2005.

  • Zins, J. E., R. P. Weissberg, M. C. Wang, H. J. Walberg (eds.). Building academic success on social and emotional learning: what does the research say?. New York: Teachers College Press, 2004.