МАНИФЕСТ О ЧИТАЊУ И ПОТРЕБА ЗА ПРИХВАТАЊЕМ: РОМАНИ ЈАСМИНКЕ ПЕТРОВИЋ У ПРОГРАМИМА ЗА РАЗРЕДНУ НАСТАВУ КЊИЖЕВНОСТИ

Детињство 2 (2024)  (стр. 98-111)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Валерија Б. ЈАНИЋИЈЕВИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.2.098J

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Два романа Јасминке Петровић део су лектире за разредну наставу књижевности. Први, Од читања се расте (трећи разред) постаје део програма наставе и учења 2018. године, а други, О дугмету и срећи (четврти разред) годину дана касније. Иако су у програмима кратко, оба романа су веома лепо прихваћена и радо читана међу ученицима млађег школског узраста. Двојаки су разлози уласка дела Јасминке Петровић у ученичку лектиру. Прво, реч је о савременој списатељици, а програми треба да укључују и ауторе које време није потврдило, али чија су дела препозната као естетски вредна и блиска сензибилитету данашњег детета. Са друге стране, програмом одређен избор лектире има шири значај: путем њега изграђују се и чувају одређене колективне вредности, развија се љубав према читању, усађује осећај за лепо и вредно, васпитава укус. Посебно је важно то што књижевност код деце интензивно развија емпатију. Ови романи управо то и чине: они су својеврсни манифести читања и позивају на разумевање и прихватање различитости међу децом. У раду ће бити расветљена ова два идејна слоја романа. Анализом методичке апаратуре у читанкама биће утврђено у којој мери се теме које покрећу дела Јасминке Петровић обликују и на који начин.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Јасминка Петровић, Од читања се расте, О дугмету и срећи, разредна настава књижевности, наставни програм, лектира, емпатија, читање из задовољства

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

ИЗВОРИ
  • Петровић, Јасминка. Разлиставање. Интервју са Јасминком Петровић (2. део). Mini Bookvica, 18. октобар 2018, <http://mini.bookvica.net/intervju-jasminka-petrovic-2/> 13. 2. 2024.

  • Петровић, Јасминка. О дугмету и срећи. Београд: Креативни центар, 2021.

  • Петровић, Јасминка. Од читања се расте. Београд: Креативни центар, 2022.

  • Правилник о програму наставе и учења за трећи разред основног образовања и васпитања. Службени гласник Републике СрбијеПросветни гласник, LXVIII, 5, 2019.

  • Правилник о програму наставе и учења за четврти разред основног образовања и васпитања. Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, LXVIII, 11, 2019.

  • Читанке одобрене за коришћење у школској 2023/2024, за трећи и четврти разред, издавачких кућа: Завод за уџбенике, Вулкан знање, Креативни центар, Нови Логос, Едука, БИГЗ школство, Klett, Фреска, Нова школа

ЛИТЕРАТУРА
  • Илић, Павле, Оливера Гајић, Миланка Миљковић. Криза читања – комплексан педагошки, културолошки и општедруштвени проблем. Нови Сад: Градска библиотека Нови Сад, 2007.

  • Јанићијевић, Валерија. Теорија књижевности у разредној настави. Београд: Учитељски факултет, 2016.

  • Јанићијевић, Валерија. Настава књижевности у есејима Богдана Поповића. Научни састанак слависта у Вукове дане, 2/46. Београд: Међународни славистички центар, 2017, 127–137.

  • Јовановић, Александар. Српски језик и књижевност: наставни предмет, предмет идентитета и културе. Иновације у настави, XXVIII, 4 (2015а): 9–12.

  • Јовановић, Александар. Бранко Ћопић, школски писац. Иновације у настави, XXVIII, 4 (2015б): 70–75.

  • Крњаић, Зора, Ивана Степановић, Драгица Павловић Бабић. Читалачке навике средњошколаца у Србији. Зборник института за педагошка истраживања, 2 (2011): 266–282.

  • Марковић, Слободан. Нова истраживања читалачких интересовања и навика ученика разредне наставе. У: В. Јовановић, Т. Росић (ур.), Књижевност за децу и омладину – наука и настава. Јагодина: Факултет педагошких наука, 2012, 245–256.

  • Поповић, Богдан. О књижевности. У: И. Тартаља (прир.), Књижевна теорија и естетика. Сабрана дела, књига IV. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 2001, 1‒20.

  • Arévalo Melville, Elena. Developing empathy through books. Booktrust. Getting children reading. Leeds, 2024, <https://www.booktrust.org.uk/news-and-features/features/2024/march/developing-empathy-through-books/> 13. 2. 2024.

  • Borba, Michele. Unselfie: Why empathetic kids succeed in our All-About-Me World. New York City: Touchstone, 2017.

  • Gaiman, Neil. Why our future depends on libraries, reading and daydreaming. The Guardian. London, 2013, <https://www.theguardian.com/books/2013/oct/15/neil-gaiman-future-libraries-reading-daydreaming> 13. 2. 2024.

  • Jerkin, Korina. Lektira našeg doba. Život i škola – časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 1 (2012): 113‒133.

  • Nikolajeva, Maria. Memory of the Present: Empathy and Identity in Young Adult Fiction. Narrative Works. Issues, Investigations, & Interventions, Vol. 4, Number 2 (2014): 86–107.

  • Nusbaum, Marta. Negovanje čovečnosti: klasična odbrana reforme u liberalnom obrazovanju. Prev. S. Glišić. Reč – časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 82, 28 (2012): 247–276.

  • Pavlović Babić, Dragica, Aleksandra Baucal. Čitalačka pismenost kao mera kvaliteta obrazovanja: procena na osnovu PISA 2009 podataka. Psihološka istraživanja, XIII, 2 (2010): 241–260.