АБЈЕКТНО У ПРИПОВЕДНОЈ ЗБИРЦИ ВЕЛИКО ДВОРИШТЕ СТЕВАНА РАИЧКОВИЋА

Детињство 2 (2024)  (стр. 18-27)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Софија П. МАТИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.2.018M

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Користећи појам абјектно Јулије Кристеве, у смислу здруженог ефекта застрашујућег и одбојног, у раду се разматрају елементи приповедне збирке Велико двориште Стевана Раичковића супротстављени игри, разбибризи и наивној дечјој радости. Наведени чиниоци везани су за искуство рата, односно узнемирујуће другости оличене у окупатору, која се у тексту посматра и у светлу психоаналитичког и филозофског залеђа. Абјектно, међутим, фигурира у Раичковићевом делу на два нивоа, с обзиром на то да се појављује и на обзорју суочавања протагонисте са сопственим страхом и осећајем кривице, побуђеним услед угрожености ратном оскудицом. У провалама абјектности одражен је продор одраслости у детињство главног јунака. Стога ће се абјектно показати одлучујућим за меланхоличне реминисценције које затварају наративни круг у последњој, епонимској приповеци Раичковићеве прозне књиге за децу.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Стеван Раичковић, Велико двориште, приповедна проза, Јулија Кристева, абјектно, Други

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

ИЗВОРИ
  • Раичковић, Стеван. Велико двориште. Цетиње: Народна књига, 1955.

  • Раичковић, Стеван. Велико двориште. Сарајево: „Веселин Маслеша”, 1965.

  • Раичковић, Стеван. Велико двориште; Мале бајке. Београд: Завод за уџбенике, 2010.

ЛИТЕРАТУРА
  • Вурдеља, Милан. Наративизација формативног искуства у Великом дворишту Стевана Раичковића. Књижевност за децу у науци и настави, 25 (2020): 287–297.

  • Пијановић, Петар. Наивна прича. Београд: Српска књижевна задруга – Учитељски факултет, 2005. 

  • РСАНУ: Речник српскохрватског књижевног и народног језика. Књ. 5. Београд: Српска академија наука и уметности, 1997. 

  • Beardsworth, Sara. Julia Kristeva: Psychoanalysis and Modernity. Albany: Suny Press, 2004.

  • Foster, Hal. The Artifice of Abjection. The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the Century. Cambridge: The MIT Press, 1996a, 153–168.

  • Foster, Hal. Obscene, Abject, Traumatic. October 78 (1996b): 107–124.
  • Iveković, Rada. Druga scena psihoanalize. Julija Kristeva, Moći užasa. Zagreb: Naprijed, 1989, 245–261.
  • Kristeva, Julia. La révolution du langage poétique. Paris: Éditions du Seuil, 1974.
  • Kristeva, Julia. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York: Columbia University Press, 1980.
  • Kristeva, Julia. Strangers to Ourselves. New York: Columbia University Press, 1981.
  • Kristeva, Julia. Powers of Horror: An Essay on Abjection. New York: Columbia University Press, 1982.
  • Petrović, Margarita. Abjektno kao simptom avangarde. Beograd: Orion Art, 2010.
  • Šuvaković, Miško. Zazorno. Miško Šuvaković, Pojmovnik suvremene umjetnosti. Zagreb – Ghent: Horetzky – Vlees & Beton, 2005, 678–679.
  • Šuvaković, Miodrag. Logika zazornog: identitet, kriza identiteta, opsesija i rad fantazma. Miodrag Šuvaković, Studije slučaja: Diskurzivna analiza izvođenja identiteta u umetničkim praksama. Pančevo: Mali Nemo, 2006, 159–172.