УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 337-352]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Сандра Жарковић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.337Z
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Zbog transformacija do kojih su dovele promene u razvoju tehnologije izmenio se način na koji učimo, a u skladu sa tim i način na koji podučavamo. Cilj ovog rada je da se predstave, klasifikuju i uporede digitalni alati, koji u sebi sadrže elemente veštačke inteligencije, kao i da se istraže mogućnosti za njihovu primenu u različitim etapama nastavnog procesa. Osnovu istraživanja čine teorijski model didaktičke analize i empirijsko istraživanje digitalnih alata sa elementima veštačke inteligencije. Najpre će u radu biti definisan pojam veštačke inteligencije i način na koji programi sa elementima veštačke inteligencije obrađuju informacije i predstavljaju ih korisnicima. U glavnom delu rada biće objašnjen proces planiranja nastave uz pomoć digitalnih alata, odnosno biće predstavljene faze koje nastavni čas treba da sadrži, kao i digitalni alati koji se u svakoj od faza mogu koristiti. Rezultati ovog istraživanja doprineće boljem razumevanju načina na koji digitalni alati sa elementima veštačke inteligencije mogu biti integrisani u nastavni proces i doprineti nastavnim ciljevima. Na kraju rada biće izvedeni zaključci o tome na koji način digitalni alati sa elementima veštačke inteligencije mogu da utiču na planiranje i realizaciju nastave stranih jezika u budućnosti.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
alati veštačke inteligencije, nastava stranih jezika, obrazovni potencijali, tok nastave, osnovni i srednji nivo učenja stranog jezika
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Allen, J. F. (1998). AI growing up: The changes and opportunities. AI Magazine, 19(4), 13–23. https://ojs.aaai.org/aimagazine/index.php/aimagazine/article/view/1422
- Benkö, P., & Waltl, S. (2024). Künstliche Intelligenz im Bildungsbereich – Ist KI eine Chance oder ein Jobkiller? Schuleverantworten, 4(1), 17–24. https://doi.org/10.53349/schuleverantworten.2024.i1.a416
- Bimmel, P., Kast, B., & Neuner, G. (2011). Deutschunterricht planen NEU. Langenscheidt.
- Blažević, N. (2007). Grundlagen der Didaktik und Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Filozofski fakultet.
- Chomsky, N. (2023). The False Promise of ChatGPT. https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomsky-chatgpt-ai.html
- Eraković, B., & Topalov, J. (2021). Teaching and learning through Moodle, Google Doc and Zoom: Fostering student engagement in (a)synchronous learning environments. Inovacije u Nastavi, 34(4), 122–136. https://doi.org/10.5937/inovacije2104122e
- Graichen, R. K. (2023). ¿CÓMO USAR ChatGPT EN EL AULA? https://eduteka.icesi.edu.co/articulos/KNUST-como-usar-chatGPT-en-el-aula
- Hughes, A. (2023). ChatGPT: Everything you need to know about OpenAI’s GPT-4 tool. https://www.sciencefocus.com/future-technology/gpt-3
- Mollick, E. R., & Mollick, L. (2023). Using AI to Implement Effective Teaching Strategies in Classrooms: Five Strategies, Including Prompts. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.4391243
- Raj, R. (2023). Artificial Intelligence: Evolution, Developments, Applications, and Future Scope. PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY, 1(2), 3–15. https://doi.org/10.15199/48.2023.02.01
- Schmidt, T., & Strassner, T. (2022). Artificial Intelligence in Foreign Language Learning and Teaching. Anglistik, 33(1), 165–184. https://doi.org/10.33675/angl/2022/1/14
- Sembiring, Y. K., Purbani, W., Damsi, M., & Salimah, Z. (2024). A Bibliometric Analysis: The Use of Artificial Intelligence in Foreign Language Learning. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-245-3_46
- Singer, N. (2023). Despite Cheating Fears, Schools Repeal ChatGPT Bans. https://www.nytimes.com/2023/08/24/business/schools-chatgpt-chatbot-bans.html
- Stipančević, A. (2021). Methodik und Didaktik für Deutsch als Fremdsprache. Filozofski fakultet Novi Sad.
- Storch, G. (2009). Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Fink.
- Surkamp, C. (2010). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Verlag J.B. Metzler.
- Talagala, N. (2024). Top AI Developments of 2023. https://www.forbes.com/sites/nishatalagala/2024/01/31/top-ai-developments-of-2023/?sh=314bbd247483
- Thornbury, S. (1999). Lesson art and design. ELT Journal, 53/1, 4–11. https://nebula.wsimg.com/55effdb68e8450cdfa406320cc08e7f1?AccessKeyId=186A535D1BA4FC995A73&disposition=0&alloworigin=1
- (2023). ChatGPT and artificial intelligence in higher education: quick start guide. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146
- Wang, P. (2019). On Defining Artificial Intelligence. Journal of Artificial General Intelligence, 10(2), 1–37. https://doi.org/10.2478/jagi-2019-0002