UMETNOST GOVORA – INTONACIJA U MLAĐIM RAZREDIMA OSNOVNE ŠKOLE

UMETNOST VASPITANJA I OBRAZOVANJA U SVETU KOJI SE MENJA (2025) [pp. 224-237]   

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Ljubica Vesić

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.224V

ABSTRACT / SAŽETAK:

U konstituisanju jednog iskaza važnu ulogu imaju kako lekseme, tako i prozodijska sredstva – akcenat i intonacija. Za prenos informacije i značenje jednog iskaza veoma važna postaju i prozodijska sredstva, a posebno intonacija. Iako se pojam intonacije ne navodi eksplicitno u nastavnom programu, njena uloga veoma je značajna u oblasti jezičke i govorne kulture. Osnovni cilj rada bio je da se pokaže kako se pojam intonacije, makar implicitno, može inkorporirati u oblasti gramatike, književnosti i jezičke kulture. Stoga smo analizirali program nastave i učenja za prvi ciklus obrazovanja i vaspitanja kako bismo utvrdili u kojim oblastima je to moguće. Zatim smo analizirali programom zadate nastavne jedinice kroz udžbenike za srpski jezik i književnost i izdvojili primere u vidu rečenica i tekstova koji bi predstavljali najbolju podlogu za usvajanje znanja u vezi sa intonacijom. Pokazalo se da se na usvajanju i uvežbavanju intonacije može raditi već od prvog razreda, a da su za to posebno pogodni dramski tekstovi. Iako pojam intonacije može biti izazovan za učenike mlađih razreda osnovne škole, smatramo da učenici kroz različite govorne vežbe ili scenska izvođenja intuitivno mogu da uoče kolika je njena važnost u komunikaciji. Time bi učitelji dodatno uticali na razvijanje govorne kulture učenika i osposobili ih da uspešno učestvuju u svim komunikacionim situacijama.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

nastava srpskog jezika, govor, govorna kultura, intonacija, intonacioni modeli, komunikativna funkcija.

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

REFERENCES / LITERATURA:

Izvori:
Literatura:
  • Ivić, P., Lehiste, I. (1996). Prozodija reči i rečenice u srpskohrvatskom jeziku. Pavle Ivić celokupna dela. Red. Radovanović M. Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  • Jokanović Mihajlov, J. (2006). Akcenat i intonacija govora na radiju i televiziji. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Jokanović Mihajlov, J. (2012). Prozodija i govorna kultura. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Marinković, S. (2003). Metodika kreativne nastave srpskog jezika i književnosti. Kreativni centar.
  • Nikolić, M. (2009). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike.
  • Spasić, J. (2022). Jezičke igre u udžbenicima srpskog jezika za prvi razred osnovne škole. Inovacije u nastavi, 35(4), 73–84. DOI: 10.5937/inovacije2204073S.
  • Stakić, M. (2019). Glasovi srpskog jezika (teorijsko-metodički aspekt). Univerzitet u Kragujevcu, Pedagoški fakultet.
  • Šipka, M. (2011). Kultura govora. Prometej.
  • Telebak, M. (2011). Pravogovor. Prometej.
  • Vesić, Lj. (2022). Govorna kultura u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi, 35(2), 30–40. DOI: 10.5937/inovacije2202030V.