УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 224-237]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Љубица Весић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.224V
ABSTRACT / САЖЕТАК:
У конституисању једног исказа важну улогу имају како лексеме, тако и прозодијска средства – акценат и интонација. За пренос информације и значење једног исказа веома важна постају и прозодијска средства, а посебно интонација. Иако се појам интонације не наводи експлицитно у наставном програму, њена улога веома је значајна у области језичке и говорне културе. Основни циљ рада био је да се покаже како се појам интонације, макар имплицитно, може инкорпорирати у области граматике, књижевности и језичке културе. Стога смо анализирали програм наставе и учења за први циклус образовања и васпитања како бисмо утврдили у којим областима је то могуће. Затим смо анализирали програмом задате наставне јединице кроз уџбенике за српски језик и књижевност и издвојили примере у виду реченица и текстова који би представљали најбољу подлогу за усвајање знања у вези са интонацијом. Показало се да се на усвајању и увежбавању интонације може радити већ од првог разреда, а да су за то посебно погодни драмски текстови. Иако појам интонације може бити изазован за ученике млађих разреда основне школе, сматрамо да ученици кроз различите говорне вежбе или сценска извођења интуитивно могу да уоче колика је њена важност у комуникацији. Тиме би учитељи додатно утицали на развијање говорне културе ученика и оспособили их да успешно учествују у свим комуникационим ситуацијама.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
настава српског језика, говор, говорна култура, интонација, интонациони модели, комуникативна функција.
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
Извори:
- Antić, A. (2004). Naglasnik, Bukvar naglašavanja reči u srpskom jeziku za prvi, drugi i treći razred osnovne škole. Narodna knjiga.
- Antić, A. (2004a). Naglasnik, Bukvar naglašavanja reči u srpskom jeziku za četvrti, peti i šesti razred osnovne škole. Narodna knjiga.
- Marinković, S. (2016). Zabavna gramatika 4. Kreativni centar.
- Marinković, S. (2020). Srpski jezik 3. Kreativni centar.
- Naumović, S. (2019). Bukvar. Vulkan znanje.
- Program nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, dostupno na: https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/f5a145fb-96a0-44ed-bcb3-b00cfb189a72?fromLink=true, pristupljeno: 10. 9. 2024.
- Program nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, dostupno na: https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/893c4453-c577-4ff2-9a57-19f937dd7107?fromLink=true, pristupljeno 10. 9. 2024.
- Program nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, dostupno na: https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/1cd9f883-ccfe-4a73-8ccd-95bc212169e1?fromLink=true, pristupljeno: 10. 9. 2024.
- Program nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, dostupno na: https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/7f60db16-8760-4e25-bc8a-f69fe1fb2e2c?fromLink=true, pristupljeno: 10. 9. 2024.
- Stanković Šošo, N., Kostić, M. (2018). Reč po reč, Čitanka za srpski jezik za prvi razred osnovne škole. Novi Logos.
- Stanković Šošo, N., Čabrić, S. (2021). Beskrajne reči. Čitanka za srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Logos.
Литература:
- Ivić, P., Lehiste, I. (1996). Prozodija reči i rečenice u srpskohrvatskom jeziku. Pavle Ivić celokupna dela. Red. Radovanović M. Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
- Jokanović Mihajlov, J. (2006). Akcenat i intonacija govora na radiju i televiziji. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
- Jokanović Mihajlov, J. (2012). Prozodija i govorna kultura. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
- Marinković, S. (2003). Metodika kreativne nastave srpskog jezika i književnosti. Kreativni centar.
- Nikolić, M. (2009). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike.
- Spasić, J. (2022). Jezičke igre u udžbenicima srpskog jezika za prvi razred osnovne škole. Inovacije u nastavi, 35(4), 73–84. DOI: 10.5937/inovacije2204073S.
- Stakić, M. (2019). Glasovi srpskog jezika (teorijsko-metodički aspekt). Univerzitet u Kragujevcu, Pedagoški fakultet.
- Šipka, M. (2011). Kultura govora. Prometej.
- Telebak, M. (2011). Pravogovor. Prometej.
- Vesić, Lj. (2022). Govorna kultura u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi, 35(2), 30–40. DOI: 10.5937/inovacije2202030V.