КАКО ОБЈАСНИТИ СМРТ: СТРАТЕГИЈЕ УЧИТЕЉА ПРИЛИКОМ СУСРЕТА УЧЕНИКА СА МОТИВОМ СМРТИ У КЊИЖЕВНОМ ТЕКСТУ

УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 208-223]   

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Владимир Вукомановић Растегорац

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.208VR

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Као што су психолошке студије у претходним деценијама показале, запитаност над смрћу започиње у раном детињству, а њена концептуализација се даље развија током похађања основне школе. Отуда је циљ овог текста да систематизује мишљења и стратегије учитеља у вези са дефинисањем појма смрти приликом сусрета ученика са мотивом смрти у књижевном тексту, а онда и да формулише препоруке за даљи рад у овом пољу. С том сврхом састављен је упитник, који је попунило 329 учитеља, а њихови одговори су подвргнути квалитативној анализи. Резултати показују да учитељи претежно нуде директне експликативне и(ли) дескриптивне одговоре, да разумеју емоције које прате смрт и да теже да уваже мишљења чланова породице ученика. Простор за побољшање може се видети у темељнијем упознавању доживљаја и разумевања смрти које ученици имају, избегавању метафоричних објашњења и апстрактних појмова у њима, као и прихватању непријатних осећања која потенцијално прате контакт са смрћу.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

образовање о смрти, методика наставе српског језика и књижевности, млађи разреди основне школе

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Božić, S. (2017). Obrada motiva smrti u nastavi književnosti. Slavica Wratislaviensia: Wielkie tematy kultury w literaturach slowianskich 168, 615–628. https://doi.org/10.19195/0137-1150.168.52
  • Cotton, C. R. & Range, L. M. (1990). Children’s Death Concepts: Relationship to Cognitive Functioning, Age, Experience With Death, Fear of Death, and Hopelessness. Journal of Clinical Child Psychology 19(2), 123–127. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1902
  • Janićijević, V. (2017). Metodički pristup motivu smrti u razrednoj nastavi. Inovacije u nastavi 30(3), 94–105. https://doi.org/10.5937/inovacije1703094J
  • Kagan, S. (2008). The Nature of Persons: Dualism vs. Physicalism. <https://www.youtube.com/watch?v=gh-6HyTRNNY&list=PLEA18FAF1AD9047B0&index=2>
  • Lazar, A. & Torney Purta, J. (1991). The Development of the Subconcepts of Death in Young Children: A Short-Term Longitudinal Study. Child Development 62(6), 1321–1333.
  • Milašinović, J. (2020). Prisustvo teme/motiva smrti u predškolskom vaspitanju. Inovacije u nastavi 33(3), 72–82. https://doi.org/5937/inovacije2003072M
  • Ordal, C. (1983/84). Death as Seen in Books Suitable for Young Children. Omega 14(3), 249–277. https://doi.org/10.2190/W04T-7CAN-LT3B-XBQD
  • Program MPTS (2021). Program predmeta Metodički pristup temi smrti u poeziji za decu i mlade. http://www.uf.bg.ac.rs/?page_id=35024
  • Speece, M. W. & Brent, S. B. (1984). Children’s Understanding of Death: A Review of Three Components of a Death Concept. Child Development 55(5), 1671–1686. https://doi.org/10.2307/1129915
  • Thornton, C. & Krajewski, J. (1993). Death Education for Teachers: a Refocused Concern Relative to Medically Fragile Children. Intervention in School and Clinic 29(1), 31–35. https://doi.org/10.1177/105345129302900106
  • Todahl, J., Smith, T. E., Barnes, M. & Pereira, M. G. A. (1998). Bibliotherapy and Perceptions of Death by Young Children. Journal of Poetry Therapy 12(2), 95–107. https://doi.org/10.1023/A:1021442300210
  • Vukomanović Rastegorac, V. (2023). Kome treba metodički kurs o smrti u poeziji za decu i mlade – motivacija studenata za odabir kursa, njihovi koncepti i iskustva u vezi sa smrću. Inovacije u nastavi 36(3), 97–118. https://doi.org/10.5937/inovacije2303097V
  • Vukomanović Rastegorac, V. (2024). Kako uvaspitati smrt? – strategije vaspitača u predškolskim ustanovama. U B. Filipan-Žignić, M. Sabo Junger, G. Lapat, I. Nikolić, H. Šlezak, i A. Višnjić Jevtić (ur.), Jezik, književnost i obrazovanje: stanje i perspektive (str. 642–653). Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
  • Willis, C. A. (2002). The Grieving Process in Children: Strategies for Understanding, Educating, and Reconciling Children’s Perceptions of Death. Early Childhood Education Journal 29(4), 221–226. https://doi.org/10.1023/A:1015125422643
  • Woodard, N. (1997). Helping Children Cope with Death: The Role Educators Can Play. Journal of Health Education 28(1), 42–44. https://doi.org/10.1080/10556699.1997.10608587
  • Živković, S. (2023). Poezija za decu kao povod za razgovor o smrti – mišljenja vaspitača, učitelja i roditelja. Metodička teorija i praksa 26(2), 147–159. https://doi.org/10.5937/metpra2300147Q