СТАНДАРДИЗОВАНИ ТЕСТОВИ ЗНАЊА У ШКОЛАМА У СРБИЈИ: ПРИЛОГ ИСТРАЖИВАЊУ КОРИСНОСТИ ЊИХОВИХ РЕЗУЛТАТА

УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 103-118]   

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Ивана Јеремић, Татјана Станковић

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.103J

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се приказују резултати испитивања ставова наставника према могућностима коришћења резултата завршног испита на крају основношколског образовања, националних и међународних испитивања за унапређивање образовно-васпитног рада школе: садржаја наставе, начина рада у настави, оцењивања, ваннаставног рада, стручног усавршавања наставника, школске климе, побољшања опремљености школе и превазилажења разлика између деце различитог пола и порекла. Узорак је обухватао 362 наставника предметне наставе. Наставници су попуњавали 3 петостепене дескриптивне скале које су се односиле на могућности коришћења резултата завршног испита, националних и међународних тестирања за унапређивање образовно-васпитног рада школе. Резултати истраживања показују да се корисност резултата завршног испита, националних и међународних испитивања генерално оцењује вишим оценама у случају унапређивања садржаја наставе и оцењивања, док се нешто лошије вреднује у домену побољшања школске климе и превазилажења разлика међу децом.  Резултати завршног испита оцењују се повољније са становишта унапређивања наставног рада у односу на национална и међународна тестирања. Искуство самосталне израде тестова знања, као и дефинисање циља примене теста у сврху формативне евалуације, представљају чиниоце који су релевантни у контексту грађења ставова наставника према корисности резултата тестирања. Испитивањем смо желели да покренемо даља истраживачка интересовања за тему ставова наставника према резултатима истраживања у којима се користе стандардизовани тестови знања, с обзиром на тренутно слабију заступљеност оваквих истраживања у нашој земљи.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Мала матура, национална тестирања, међународна тестирања, ставови наставника, унапређивање образовно-васпитног рада

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Abrams, L. M., Pedulla, J. J. & Madaus, G. F. (2003). Views from the Classroom: Teachers’ Opinions of Statewide Testing Programs. Theory Into Practice, 42(1), 18-29.
  • Антонијевић, Р. и Јањетовић, Д. (2005) (ур.). TIMSS 2003 у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања.
  • Aydeniz, M. & Southerland, S. S. (2012). A National Survey of Middle and High School Science Teachers’ Responses to Standardized Testing: Is Science Being Devalued in Schools? Journal of Science Teacher Education, 23, 233–257.
  • Bukvić, A. (1996). Načela izrade psiholoških testova. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Buser, K. (1996). Basic precepts in test construction. Washington DC: ERIC Clearinghouse microfiches.
  • Camphuijsen, M. K. & Parcerisa, L. (2023). Teachers’ beliefs about standardised testing and test-based accountability: Comparing the perceptions and experiences of teachers in Chile and Norway. European Journal of Education, 58, 67–82.
  • Cooper, M. & M. Leiter (1980). Teachers on testing. In C. B. Stalford (ed.), Testing and evaluation in schools: Practitioners’ views (pp. 33-41). Washington DC: National Institute of Education; U.S. Department of Education.
  • Ebel, R. L. (1979). Essentials of Educational Measurement. London: Prentice-Hall International, Inc.
  • Гашић-Павишић, С., Д. Станковић и Д. Малинић (2011). TIMSS 2007 у Србији: опис истраживања и главни резултати. У С. Гашић-Павишић и Д. Станковић (ур.), TIMSS 2007 у Србији (стр. 11-37). Београд: Институт за педагошка истраживања.
  • Hattie, J., R. M. Jaeger & L. Bond (1999). Persistent methodological questions in educational testing, Review of Research in Education, 24, 393-446.
  • Kean, M. H. (1980). Responding to conflicting evaluation demands. In C. B. Stalford (ed.), Testing and evaluation in schools: Practitioners’ views (pp. 77-86). Washington DC: National Institute of Education; U.S. Department of Education.
  • Lipnevich, A. A. & J. K. Smith (2008). Response to Assessment Feedback: The Effects of Grades, Praise, and Source of Information (Research Report). Lawrence Township: Educational Testing Service.
  • Максимовић, А. (2013). Конкретизација циљева васпитања и образовања кроз наставни програм и процес (докторска дисертација). Београд: Филозофски факултет.
  • Квалитетно образовање за све – пут ка развијеном друштву (2002). Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије, Сектор за развој образовања и међународну просветну сарадњу.
  • Klager, C. (2013). Teacher Attitudes About Standardized Testing and Test Preparation: A Case Study. Lawrence: University of Cansas.
  • National Testing of Pupils in Europe: Objectives, Organisation and Use of Results (2009). Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency; Eurydice.
  • Penn, S. (2023). Uses and abuses of standardised testing: Perceptions from high-performing, socially disadvantaged schools. Issues in Educational Research, 33(1), 266-283.
  • Popham, W. J. (2001). The Truth About Testing: An Educator’s Call to Action. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Rudner, L. & W. Schafer (2002). What Teachers Need to Know About Assessment. Washington, DC: National Education Association.
  • Schuette, T.,  Wighting, M. J., Spaulding, L. S.,  Ponton, M. K. & Betts, A. L.  (2010). Factors that Influence T ors that Influence Teachers’ Views on Standar eachers’ Views on Standardized Tests. Lynchburg: Liberty University; Faculty Publications and Presentations.
  • Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године, Службени гласник РС, бр. 107/2012.
  • Стратегија развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године, Службени гласник РС, бр.63/2021.
  • Тurner, S. M., DeMers, S. T., Fox, H. R., & Reed, G. M (2001). APA′s guidelines for test user qualifications, American Psychologist, 56, 1099-1113.
  • Vansickle, T. R. (2008). A testing brief: types of tests. Minneapolis: Questar Assessment, Inc.
  • Zimmerman, B. J., & M. K. DiBenedetto (2008). Mastery learning and assessment: implications for students and teachers in an era of high-stakes testing, Psychology in the Schools, 45 (3), 206-216.