Marginalizam u religiji, nauci, filozofiji i umetnosti (2025) (pp. 257-298)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Petar S. Jevtić
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/841115.XXV.257J
SAŽETAK / ABSTRACT:
Cilj ovoga rada, koncipiranog kao slobodna analiza sa izvesnim esejističkim momentima, čija se prednost ogleda u mogućnosti interdisciplinarnog sagledavanja problema odnosa između centra i margine, biće da, na primeru koji nudi kratki roman Hermana Hesea Pod točkom iz 1906. godine, pruži celovitu sliku kretanja ka suprotnom, obeleženu ovde pojmom (erotskog) čeznuća. Rad teži tome da, iz konteksta ograničenog okvirima protestantsko-teološkog semeništa Maulbron, koje predstavlja glavni topos Heseovog romana i izvorište njegovih značenja, ponudi drugačije tumačenje ovog umetničkog teksta od onog dominantno prisutnog i u literaturi retko preispitivanog – umesto ideje radikalne kritike opresivnog obrazovnog sistema latinske tradicije, rad će, dakle, pokušati da ponudi i predstavi još jednu prisutnu ideju, širu po svojim intelektualnim i duhovnnim značenjima: ideju oslikavanja dinamike odnosa između centra i margine, pozicijama ovaploćenim u likovima ovoga romana, Hansu Gibenratu kao nosiocu centra i Hermanu Hajlneru kao nosiocu margine.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
Maulbron, Hans Gibenrat, Herman Hajlner, centar, margina, čeznuće
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
Izvori
- Hese, Herman (1985) – Pod točkom; Gertruda; Bigz, Narodna knjiga, Beograd.
Literatura
- Brojčin, Branislav (2013) – Inkluzivna edukacija; Fakultet za specijalnu eduka- ciju i rehabilitaciju; Beograd.
- Iljin, Aleksandrovič Ivan (2018) – Pojuće srce; Zadužbina Svetog manastira Hi- landara; Beograd.
- Laušević, Savo (2002) – Mišljenje svjedočenje; Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Montegraf; Novi Sad, Sremski Karlovci, Nikšić.
- Milin, D. Vladeta (2020) – Dijalog kao pokazatelj participacije učenika u na- stavi; u: Participacija u obrazovanju: pedagoški (p)ogledi; Nacionalni na- učni skup Susreti pedagoga; Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. Miletić, I. Josip (2024) – Zastupljenost dijaloga u odgoju i obrazovanju; u: Jezik, književnost i dijalog; str. 238–253.
- NovizavjetGospodanašegaIsusaHrista (2002) – prevod komisije Svetog arhijerej- skog sinoda Srpske pravoslavne Crkve; Sveti arhijerejski sinod SPC, Beograd.
- Platon (1964) – Gozba ili O ljubavi; Izdavačko preduzeće Rad; Beograd.
- Popović, Sp. Justin (2005) – O duhu vremena; u: O duhu vremena; Politika; Beograd. Seneka, Enej Lucije (2025) – O blaženom životu; Kontrast, Beograd.
- Subašić, Anita (2021) – Autobiografski elementi u djelima Unterm Rad i Peter Camenzind Hermanna Hessea; diplomski rad, Filozofski fakultet, Univer- zitet Josipa Juraja Strosmajera u Osijeku, Odeljenje za nemački jezik i knji- ževnost. (URN: urn:nbn:hr:142:290337)
- Fuko, Mišel (2014) – Tehnologije sopstva: spisi o poznoj antici i ranom hri- šćanstvu; Karpos; Beograd.
- Hamvaš, Bela (2022) – Sociologija samoće; u: Hiperionski eseji: mitologija – estetika – metafizika; Milston, Beograd.
- Hese, Herman (1978) – Stepski vuk; Bigz; Beograd.
- Hese, Herman (2012a) – Narcis i Zlatousti; Miba books; Beograd. Hese, Herman (2012b) – Demijan; Miba books; Beograd.
- Hese, Herman (2015) – Srećan je ko ume da voli; Miba books; Beograd. Hese, Herman (2017) – Sidarta; Miba books; Beograd.
- Šmeman, Aleksandar (2015) – Dnevnik oca Aleksandra Šmemana 1973–1983; Epar- hija ZHiP; Beograd, Trebinje
- Danylova, Tetiana V. (2015) – The Way to the Self: The Novel Steppenwolf Through the Lens of Jungian Process of Individuation; u: Anthropological Measurements of Phil- osophical Research, no. 7; 28–35.
- Eliot, T. S. (1920) – Tradition and the Individual Talent; u: The Sacred Wood: Essays on Poetry and Criticism; London: Methuen & Co.; 42–53.
- Mangan, Martina (1994) – Hermann Hesse’s Unterm Rad: Identitätssuche eines Jugend- lichen. M.A. thesis, Department of Foreign Languages and Literatures, Portland State University; 68 pages. (DOI:10.15760/etd.6723)
- Meusen, Isabel (2011) – The Representation of Gender in Hermann Hesse’s Novels De- mian and Narziß und Goldmund; M.A. thesis, University of South Carolina.
- Polednová, Markéta (2023) – Internat als Züchtigungsanstalt in den Werken Unterm Rad (1906) von Hermann Hesse und Die Klosterschule (1968) von Barbara Frischmuth; Bachelor thesis, Faculty of Education, Charles University, Prague.
- Vahlbusch, Jefford (2009) – NovelIdeas:NotestowardaNewReadingofHesse’sUnterm Rad; u: A Companion to the Works of Hermann Hesse, edited by Ingo Cornils; Roc- hester, NY: Boydell & Brewer; str. 17–56
