Marginalizam u religiji, nauci, filozofiji i umetnosti (2025) (pp. 239-245)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Jelena Stojković
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/841115.XXV.239S
SAŽETAK / ABSTRACT:
Ovaj rad ima za cilj da prikaže istorijski razvoj marginalne umetnosti i da marginalnu umetnost i monotipiju spoji u jednu celinu. Marginalnu umetnost karakterišu umetnička dela nastala izvan umetničkih institucija od strane osoba sa psihičkim problemima ili drugih ličnosti sa društvenih margina. Francuski umetnik Žan Dibife je prvi upotrebio ovaj izraz. Pojam monotipska marginalna umetnost kao takav nije deo standardnih tokova likovne teorije. Umetnost monotipije ogleda se u grafičkoj tehnici čija je odlika, kao što to i sam naziv govori ( grčka reč: monos-jedini, tipos-vrsta) jedan otisak. Marginalna umetnost izvan je zvaničnih umetničkih institucija. Spoj monotipije i marginalne umetnosti uvodi nas u jednu neobičnu i jedinstvenu celinu, neponovljivog likovnog izraza.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
marginalizam, umetnost, monotipija, otisak, boje
ROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
- Marija Karla Prette (2003). Alfonso de Đorđis, Istorija umetnosti, Novi Sad
- Dževad Hozo (1988). Umjetnost multioriginala-kultura grafičkog lista, Prva književna komuna, Mostar
- sr.m.wikipedia.org
- https://www.politika.rs, Skriveno lice umetnosti
