Млади филолози I (2025) [131-145]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Ана Марија Б. Павловић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/MFXVI-1.131P
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Предмет рада јесте примена једне од корпусних платформи у сврху унапређивања дигиталне писмености ученика средње школе, на примеру обраде наставног садржаја о полисемији речи уз помоћ електронских ресурса српског језика. Општи циљ рада је побољшање квалитета наставног процеса Српског језика и књижевности. Постављени циљ рада остварује се креирањем једног од метода који унапређује реализацију наставних садржаја више средњошколских предмета. Појединачни циљеви су: 1) креирање једног од метода за побољшање реализације наставних садржаја из предмета Српски језик коришћењем корпусне платформе ‘Удаљено читање’ (Distant Reading) Универзитетске библиотеке „Светозар Марковић”, приказаног на примеру обраде наставне јединице Полисемија речи и 2) стицање дигиталне писмености код ученика средње школе. Рад је теоријски заснован на филозофском концепту Нових студија писмености, за методолошко-методички постулат узет је модел обрнуте учионице (Flipped classroom), а теоријско-емпиријски оквир истраживања има интердисциплинарни карактер. Полазна хипотеза рада односи се на мотивисаније, брже и дуготрајно усвајање наставних садржаја и креирање метода за унапређивање реализације наставног процеса. Спроведеним истраживањем даје се концепт за имплементирање дигиталних компетенција, базиран на принципима контекстуализације наставног процеса, истраживачког рада ученика и критичког мишљења.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
настава српског језика и књижевности, дигитална писменост, полисемија речи, удаљено читање, обрнута учионица
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
Извори
- https://udaljenocitanje.unilib.rs/; последњи пут приступљено 21. 2. 2024.
- Закон о основама образовања и васпитања (Сл, Гласник РС, бр. 88/2017): https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html; последњи пут приступљено 15. 2. 2024.
- Међупредметне компетенције (Сл. Гласник РС, бр. 101/2017): https://www.kompetencije.edu.rs/medjupredmetne-2/; последњи пут приступљено 15. 2. 2024.
- Пешикан и др., РСАНУ књ. 12: Речник српскохрватског књижевног и народног језика, Београд: Институт за српски језик САНУ.
Литература
- Аврамовић 2016: С. Аврамовић, Функционално повезивање наставе језика и књижевности, Методички видици, 7, Нови Сад, 157–159.
- Басал 2015: A. Basal, The Implementation of a Flipped Classroom in Foreign Language Teaching, у: Yuzer (editor), Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 16/4, Anadolu University, 28–37. ‹http://tojde.anadolu.edu.tr/ upload/files/tojde_16_4_2015.pdf›. 18. 4. 2024.
- Бергман, Самс 2012: J. Bergmann, A. Sams, Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day, Virginia: ASCD
- Бојовић, Стојкановић 2022: Ж. Бојовић, Ј. Стојкановић, Изокренута учионица – модел хибридне наставе, Зборник радова Педагошког факултета у Ужицу, 24, Педагошки факултет, Ужице, 11–28.
- Брчакло 2015: Б. Брчкало, Каква је будућност српског језика, у: М. Ковачевић, Д. Бошковић (ур.), Значај српског језика и књижевности у очувању идентитета Републике Српске IV: Будућност српског језика и књижевности у Републици Српској и процеси (дез)интерграција, Пале: Филозофски факултет, 123–144 стр.
- Зобеница 2010: Н. Зобеница, Кључне компетенције на академским студијама друштвено–хуманистичких наука, Методички видици, 1, Нови Сад, 134–141.
- Ивић, Пешкин, Антић 2001: И. Ивић, А. Пешикан, С. Антић, Активно учење, Београд: Институт за психологију.
- Илић 1999: П. Илић, Методика наставе, српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси, Нови Сад: Змај.
- Маринковић 2013: С. Маринковић, Методика креативне наставе српског језика и књижевности, Београд: Кративни центар.
- Миладиновић 2019: С. Миладиновић, Дигитална писменост: од привилегије до нужности, у: Ђ. Кутлача, А. Костић, Д. Прља, Р. Зеленовић (ур.), Примена дигитализације у култури и науци, Београд: Институт за упоредно право, 61–77.
- Митровић 2010: М. Митровић, Писменост и образовање: перспектива Нових студија писмености, Београд: Филозофски факултет.
- Николић 1988: М. Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
- Николић 2021: М. Николић, Средњошколска настава синтаксе: усмереност на исходе и Нове студије писмености, Књижевност и језик, LXVIII/2, Београд, 419–431.
- Николић, Петковић 2018, М. Николић, Ј. Петковић, Настава српског језика у контексту савремених лингвистичких истраживања, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.
- Новокмет 2020: С. Новокмет, Како нам интернет може помоћи у настави српског језика и књижевности, Књижевност и језик, LXVII/1, Београд, 119–128.
- Петровчаки 2008: Љ. Петровачки, Методичка истраживања у настави српског језика и књижевности, Нови Сад: Филозофски факултет.
- Петровачки, Штасни 2008: Љ. Петровачки, Г. Штасни, Методичке апликације, планирање, програмирање и прирпемање наставе српског језика и књижевности, Нови Сад: Филозофски факултет.
- Петровачки, Штасни 2010: Љ. Петровачки, Г. Штасни, Методички системи у настави српског језика и књижевности, Нови Сад: Филозофски факултет.
- Селаковић 2021: И. Селаковић, Модел обрнуте учионице на часовима шпанског као страног језика у измењеним друштвеним околностима, у: С. Маринковић (ур.), Наука, настава, учење и измењеном друштвеном контексту, Ужице: Педагошки факулт, 135–148.
- Спасић 2019: Н. Спасић, Примена и оправданост модела обрнуте учионице, у: М. Ковачевић, Ј. Петковић (ур.), Савремена проучавања језика и књижевности, књ. 1, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 227–236.
- Спасић 2021: Н. Спасић, Примена модела обрнуте учионице у обради јединица са поредбеним и начинским значењем у настави српског као страног, Докторска дисертација, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.
- Тетрелт 2013: L. P. Tetreault, The Flipped Classroom: Cultivation Student Engagment, Master thesis, Burnaby: Simon Fraser Univertsity.
- Тодоровић 2020: М. Тодоровић, Преглед интернационалних истраживања о обрнутој учионици и њихов значај за истраживања у Србији, у: М. Ковачевић, Ј. Петковић, Савремена проучавања језика и књижевности, књ. 1, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 277–286.
- Тодоровић 2022: М. Тодоровић, Примена методе обрнуте учионице приликом усвајања глаголских времена у настави енглеског језика као страног језика, Докторска дисертација, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.
- Фалоуз 2013: N. Fallows, A flipped Approach to Vocabulary Teaching in HCT Dubai Colleges Foundations Level 03: Utilising Spaced Repetition for Consolidation, UAE Journal of Educational Technology and eLearning, December Issue, ‹http://ejournal.hct.ac.ae/wpcontent/uploads/2013_Article05.pdf›, 18. 4. 2024.
- Џибуан и др. 2004: C. Dziuban, J. Hartman, P. Moskal, Blended learning. ECAR Research Bulletin. 2004, №7, 1–12, ‹https://library.educause.edu/~/media/files/library/2004/3/ erb0407-pdf.pdf›, 18. 4. 2024.