Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 139-155)
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Наташа M. Вукићевић, Биљана С. Јеремић
DOI: 10.46793/KDNN23.139V
ABSTRACT / САЖЕТАК:
У раду се разматрају различите могућности примене поезије у дечјем музичком стваралаштву у настави музичке културе. Испитивање карактеристика дечјег музичког стваралаштва у односу на улогу литерарног текста спроведено је на тексту песме „Три слепа миша” Пеђе Трајковића са различитим приступом и то: у оквиру задатка повезивања литерарног текста са одговарајућим музичким садржајем, за стварање мелодије на задати литерарни текст и стварање мелодије која, без текста, искључиво музичким елементима описује садржај песме. Узорак истраживања чинили су ученици четвртог разреда основне општеобразовне школе (N = 53). Резултати добијени анализом дечјих радова показују да мелодије са литерарним текстом и мелодије без текста имају различите карактеристике, као и да су ученици лакше и успешније реализовали задатак осмишљавања мелодије са литерарним текстом према свим критеријумима процене: у односу на почетни тон, мотивски рад и каденцирајући процес. На основу квалитативних података и показатеља можемо закључити да литерарни текст ученицима представља ослонац и неопходну потпору за стварање мелодије у контексту музичког потцртавања текста, док се његова примена у својству мотивације ученика за слободно музичко изражавање мора допунити комлекснијим приступом и методама прикладним за дечје стваралачко подручје.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
дечјa мелодијa, литерарни текст, млађи школски узраст, музичко стваралаштво, настава музичке културе
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA
- Беинеке, Занета (2014): V. Beineke, C. C. Zanetta, Composition with poems in music education for children, Revista Música Hodie, 14(1), 197‒210.
- Бјелобрк Бабић, Чаушевић (2017): O. Bjelobrk Babić, M. Čaušević, Muzička kreativnost – oblici rada na razvijanju muzičko-stvaralačkih sposobnosti učenika, Uzdanica, XIV/1, 207–218.
- Бјерквол (2005): J. R. Bjerkvol, Nadahnuto biće, Beograd: Plato.
- Видулин (2015): S. Vidulin, Glazbeno stvaralаštvo u primarnom obrazovanju: retrospektiva i perspektiva, u: V. Balić, D. Radica (ur.), Glazbena pedagogija u svjetlu sadašnjih i budućih promjena 4, Split: Sveučilište u Splitu, Umjetnička akademija, 15‒33.
- Видулин (2020): S. Vidulin, Glazbena nastava i slušanje umjetničke glazbe u funkciji cjelovitog razvoja učenika, u: S. Marinković (ur.), Nauka i nastava u vaspitno- obrazovnom kontekstu, Užice: Pedagoški fakultet u Užicu, 391–406.
- Вукићевић (2023): N. Vukićević, Nastava muzičke kulture i pozitivno obrazovanje – od doživljaja do ishoda u oblasti muzičkog stvaralaštva i slušanja muzike, Uzdanica, XX, 241–256. DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.241V
- Доброта (2012): S. Dobrota, Uvod u suvremenu glazbenu pedagogiju, Split: Filozofski fakultet u Splitu.
- Јеремић, Станковић (2019): B. Jeremić, E. Stanković, Metodika nastave muzičke kulture za predškolski i mlađi školski uzrast, Sombor: Pedagoški fakultet.
- Кешуб, Смит (2009): M. Kaschub, J. P. Smith, A Principled Approach to Teaching Music Composition to Children, Research & Issues in Music Education, 7(1), Article 5.
- Кокотсаки, Њутн (2015): D. Kokotsaki, D. Newton, Recognizing creativity in the music classroom, International Journal of Music Education, 1‒18. https:// doi:10.1177/0255761415607081
- Пожгај (1988): J. Požgaj, Metodika nastave glazbene kulture, Zagreb: Školska knjiga.
- Правилник (2019): Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, Službeni glasnik Republike Srbije ‒ Prosvetni glasnik, br. 11/2019.
- Ројко (2012): P. Rojko, Metodika nastave glazbe. Teorijsko tematski aspekti (drugo izmenjeno i dopunjeno izdanje – elektronsko), Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Pedagoški fakultet.
- Свалина (2010): V. Svalina, Dečje stvaralaštvo u nastavi glazbe, Zbornik radova sa IV Međunarodne naučne konferencije „Savremeni metodički izazovi”, Subotica: Učiteljski fakultet na mađarskom nastavnom jeziku, ISBN 978-86-87095-08-3. Preuzeto 20. 12. 2023. sa https://bib.irb.hr/datoteka/478180.Djeje_stvaralatvo_u_ nastavi_glazbe_-_Subotica_23.-_25.09._2010.pdf
- Свалина, Муцић (2022): V. Svalina, M. Mucić, Dečje glazbeno stvaralaštvo u nastavi glazbe i izvannastavnim glazbenim aktivnostima, Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti.
- Станковић, Вукићевић (2018): E. Stanković, N. Vukićević, Poetski tekst u muzičko-stvaralačkim aktivnostima učenika, u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 399–414.
- Тафури (2006): J. Tafuri, Processes and teaching strategies in musical improvisation with children, In: I. Deliege, G. A. Wiggins (Еds.), Musical Creativity, Multidisciplinary Research in Theory and Practice, Hove and New York: Psychology Press an imprint of Taylor & Francis Group, 134–158. https://doi.org/10.4324/9780203088111
- Шевкушић, Шефер (2006): S. Ševkušić, J. Šefer, Akciono istraživanje novog pristupa nastavi poznavanja društva u četvrtom razredu osnovne škole, Nastava i vaspitanje, 55(3), 269‒282.
- Шефер (2000): J. Šefer, Kreativnost dece: problemi vrednovanja, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Vršac: Viša škola za obrazovanje vaspitača.