Примењена музикологија и аутоетнографија – на примеру властите музиколошко-пијанистичке праксе

Примењена музикологија и етномузикологија у Србији, (стр. 261-272)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Ивана Медић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MuzikSR.261M

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Студија је настала с циљем аргументовања оправданости увођења аутоетнографије као теоријско-методолошке алатке у оквиру примењеномузиколошких истраживања. Свака од (под)области примењене музикологије имплицира измештање науке из дискурзивне самодовољности и усмерава је ка различитим врстама друштвеног ангажовања – што, заузврат, подстиче ауторефлексију истраживача. Укрштам, дакле, два теоријска приступа, која досад нису била пове-зивана: примењену музикологију (посебно њену подврсту, јавну музикологију) и аутоетнографију. Као студију случаја анализирам узајамну комплементарност моје музиколошке и пијанистичке делатности, те показујем на који начин једна доприноси квалитету и видљивости друге – при чему моје извођење савременог, нестандардног репертоара представља вид примене музиколошких истраживања у дословном и пренесеном смислу. С обзиром на примарну музиколошку вокацију, моје вишедеценијско упоредно бављење пијанизмом (од 1993. у оквиру Радионице за клавирску музику проф. Миланке Мишевић, а потом и самостално) представља извесну ‘аномалију’ у нашој средини, где су студенти музике од прве године основних студија принуђени да се професионално определе и профилишу. Оваква рана професионална сегментираност последица је устројства музичко-образовног система, коју сам током три деценије јавног деловања настојала да превазиђем.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

: примењена музикологија, аутоетнографија, Радионица за клавирску музику проф. Миланке Мишевић, музиколог-пијаниста, реситал, концертно предавање

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Истраживање је резултат рада на пројекту Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society – APPMES (бр. 7750287, 2022–2024), који финансира Фонд за науку Републике Србије, а реализује Музиколошки институт САНУ.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА

  • Крајачић, Гордана. 2024а. Музички драгуљи. Београд: Музика класика.
  • Крајачић, Гордана. 2024б. „Дан позоришта, Урош Дојчиновић, Миланка Мишевић”. Књижевне новине LXXVI (бр. 1351, децембар 2024): 14.
  • Медић, Ивана. 2015. „Проблеми интерпретације клавирског стваралаштва Василија Мокрањца”. U Balkan Art Forum 2014. Umetnost i kultura danas: duh vremena i problemi interpretacije, ur. Danijela Stojanović i Danijela Zdravić Mihailović, 105–114. Niš: Fakultet umetnosti Univeziteta u Nišu. https://www.dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/16050.
  • Медић, Ивана. 2020. Паралелне историје – савремена српска уметничка музика у дија-спори. Београд: Музиколошки институт САНУ. https://www.dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/10376.
  • Broad, Leah. 2023. “Shaping the Narrative: Musicology for a Public”. In The Routledge Compa-nion to Applied Musicology, ed. Chris Dromey, 75–83. London and New York: Routledge.
  • Ellis, Carolyn, Tony E. Adams and Arthur P. Bochner. 2011. “Autoethnography: An Overview”. Historical Social Research / Historische Sozialforschung 36(4): 273–290. https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589.
  • Dromey, Chris. 2018. “Talking About Classical Music: Radio as Public Musicology”. In The Classical Music Industry, eds. Chris Dromey and Julia Haferkorn, 183–245. New York and London: Routledge.
  • Dromey, Chris. 2023. “Introduction”. In: The Routledge Companion to Applied Musicology, ed. Chris Dromey. London and New York: Routledge, 1–6.
  • Gouzouasis, Peter and Christopher Wiley, eds. 2024. The Routledge Companion to Music, Autoethnography, and Reflexivity. New York and London: Routledge.
  • Janković-Beguš, Jelena. 2014. “Play, Ivana, Play! Constructing a Hybrid Identity ‘Betwixt and Between’ Musicology and Music Performance”. In Beyond the Crisis in the Humanities: Transdisciplinary Transformations of Contemporary Discourses on Art and Culture, eds. Žarko Cvejić, Andrija Filipović and Ana Petrov, 61–67. Belgrade: Faculty of Media and Communications, University Singidunum.
  • Loges, Natasha. 2023. “The Late Nineteenth-Century Concert as Public Musicology.” In The Routledge Companion to Applied Musicology, 34–45. New York and London: Routledge.
  • Medić, Ivana. 2004. Klavirska muzika Vasilija Mokranjca. Beograd: Studentski kulturni centar – Knjižara Bookwar. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4751.
  • Medić, Ivana. 2017. „Problemi interpretacije klavirskog stvaralaštva Josipa Slavenskog.” U Josip Slavenski (1896–1955) Povodom 120. godišnjice rođenja kompozitora, ur. Ivana Medić. Beograd: Muzikološki institut SANU, 144–159, https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4105.
  • Мedić, Ivana. 2022. “Applied Musicology: A ‘Manifesto’, and a Case Study of a Lost Cultural Hub”. Muzikologija-Musicology 33: 87–102, https://doi.org/10.2298/MUZ2233087M.
  • Medić, Ivana. [s.a.] Vebsajt. https://ivanamedic.com 
  • Mišević, Milanka. 2018. Prilog muzičkoj pedagogiji. Beograd: Dom kulture Studentski grad.
  • Mišević, Milanka. 1999. Pet romantičnih pesama. Beograd: Studentski kulturni centar.
  • Mišević, Milanka. 1995. Hajdn – 11 sonata. Beograd: Studentski kulturni centar.
  • Mišević, Milanka i Srđan Dimitrijević. 1994. Virtuozne kompozicije od starih majstora do danas (4 sveske). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Mišević, Milanka. 1993. Lutke u klavirskoj muzici XX veka. Beograd: Samostalno izdanje autora.
  • Mišević, Milanka. 1992. 100 godina muzike za klavir (4 sv.). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Serdar, Aleksandar. 2024. Umetnost interpretacije. Ur. Ivana Medić. Beograd: Čigoja štampa i Muzikološki institut SANU.
  • Sharif, Malik. 2024. “From Spita to Seeger: Early Theories of Applied Musicology”. In The Routledge Companion to Applied Musicology, 9–22. New York and London: Routledge.
  • Teparić, Srđan. 2024. “Analytical Listening and Aesthetic Experience in Music Criticism”. Arts 13(1), 34; https://doi.org/10.3390/arts13010034.