Наслеђе 58 (2024) [125-138]
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Милена Р. Нешић Павковић
DOI: 10.46793/NasKg2458.125NP
САЖЕТАК /ABSTRACT:
Америчка теоретичарка књижевности Меријен Херш развија концепт постмеморије како би објаснила начин на који потомци доживљавају и интерпретирају искуства својих родитеља, којих се сећaју само као наратива и слика с којима су одрастали. Овај рад се ослања на њену методолошку поставку, коју је развила мислећи на децу жртава Холокауста, али чије схватање је проширила и на потомке починитеља. Основни циљ рада је да истакне важност документарне подлоге, тачније фотографије, приликом рекон- струкције непроживљене прошлости припадника генерације пост- сећања, као и да анализира на који начин Винфрид Георг Зебалд (1944–2001) као потомак починитеља користи документ у ширем смислу како би себи и другима прошлост представио и потоње генерације обавезао да памте и постану секундарни сведоци.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
Исељеници, Зебалд, Холокауст, постмеморија, документ, фотографија
ЛИТЕРАТУРА/ REFERENCES:
- Bal 1999: M. Bal, Projected Memory: Holocaust Photographs in Personal and Public Fantasy, M. Bal, J. Crewe, L. Spitzer, M. Hirsch, The University Press of New England, 2-23.
- Bart 1989: R. Barthes, Die helle Kammer. Bemerkungen zur Photographie, Berlin: Suhrkamp.
- Bart 2006: R. Barthes, „Der Wirklichkritseffekt”, Das Rauschen der Sprache. Kritische Essays IV, Franfurt am Main.
- Barzilaj 2006: M. Barzilai, On Exposure: Photography and Uncanny Memory in W.G. Sebald’s Die Ausgewanderten and Austerlitz, W. G. Sebald: History, Memory, Trauma, Berlin-New York: Walter de Gruyter, 205-219.
- Berent 2013: K. Behrendt, Hirsch, Sebald, and the Uses and Limits of Postmemory, Тhe Memory Effect: The Remediation of Memory in Literature and Film, E. Ty/ R. Kilbourn, Waterloo: Wilfrid Laurier University Press, 51-66.
- Bergin 1986: V. Burgin, The End of Art Theory: Criticism and Post-Modernity, Atlantic Highlands: Humanities Press.
- Bos 2003: P. Bos, Positionality and Postmemory in Scholarship on the Holocaust, Women in German Yearbook 19: 50-74.
- Džagi 2001: М. Jaggi, Recovered memories, The Guaridan 22/9/2001, <https://www. theguardian.com/books/2001/sep/22/artsandhumanities.highereducation>, 1. 5. 2024.
- Derida 2007: J. Derrida, Pisanje i razlika, Sarajevo/Zagreb: Šahinpašić, prevod Vanda Mikišić.
- Doležel 2003: Lј. Doležel, Fikcionalna i istorijska pripovest: u susret postmodernis- tičkom izazovu, Txt., 3/4, 2003, 63–81.
- Fuko 1998: М. Фуко, Археологија знања, Београд: Плато, Сремски Карловци, Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, превод Младен Козомара.
- Furst 2006: L. R. Furst, Realism, Photography, and Degrees of Uncertainty, W. G. Sebald: History, Memory, Trauma, Berlin-New York: Walter de Gruyter, 219-233.
- Hačion 1996: L. Hačion, Poetika postmodernizma. Istorija, teorija, fikcija, Svetovi: Novi Sad, prevod Vladimir Gvozden, Ljubica Stanković.
- Herš 1997: M. Hirsch, Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge: Harvard University Press.
- Herš 2001: M. Hirsch, Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory, Yale Journal of Criticism 14(1), 5-37.
- Herš 2011: M. Herš, Generacija postsećanja, Polja. Časopis za književnost i teoriju
- 496, 149–169, prevod Viktorija Krombholc.
- Hofman 2004: E. Hoffman, After Such Knowedge: Memory, History and the Legacy of the Holocaust, New York: Public Affairs.
- Horstkote 2002: S. Horstkotte, Pictorial and Verbal Discourse in W.S. Sebald’s The Emigrants, Iowa Journal of Cultural Studies Vol 2-1, 33-50.
- LaKapra 1998: D. La Capra, History and Memory After Auschwitz, London: Ithaca. Long 2003: J. J. Long, History, narrative and photography in W. G. Sebald’s Die
- Ausgewanderten, Modern language review, 98 (1), 117-137.
- Long 2007: J. J. Long, W. G. Sebald – Image, Archiv, Modernity, Edinburg, Edinburg University Press.
- Mičel 2004: W. J. T. Mitchell, Slikovni obrat, Časopis studenata filozofije Vol 6, No.12/13, 120–132.
- Van Alfen 1997: E. van Alphen, Caught by History, Stanford: Stanford University Press.
- Van Alfen 2006: E. van Alphen, Second-Generation Testimony, Transmission of Trauma, and Postmemory, Poetics Today 27 (2): 473-488.
- Volf 2011: L. Wolf, W. G. Sebald: A „Grenzgänger“ of the 20th/21th Century, Eurostudia – Revue Transatlantique de Recherche sur l´Europa Vol 7, No.1-2, 191-198.
- Zebald 2012: V. G. Zebald, Iseljenici, Beograd: Paideia.
- Zontag 1997: S. Sonntag, On Photography, New York, Farrar: Straus and Giroux.