Компаративни приказ програма наставе на почетку основног образовања у Републици Српској, Србији и Црној Гори

Дете, Култура, Образовање (2024), str. 233-245

 

АУТОР / AUTHOR(S): Славиша Јењић, Сњежана Кевић-Зрнић, Тања Станковић-Јанковић

Download Full Pdf    

DOI: 10.46793/DKO24.15SJ

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Сарадња између Републике Српске, Србије и Црне Горе има историјски контекст, а видљива је у привредној, друштвеној, спортској, и посебно образовној дјелатности. Резултат такве сарадње одражава се на релативну уједначеност појединих наставних програма на свим нивоима школовања. Аутори су у овом раду усмјерили пажњу на сличности и разлике наставних програма разредне наставе математике. Представљени су резул- тати анализе наставних програма математике у прве двије године разредне наставе у образовним системима наведених држава. Реализовано је компара- тивно истраживање које је имало за циљ да се сагледају сличности и разлике наставних програма са аспекта општих и посебних циљева, очекиваних исхода учења и наставних тема. Јединице анализе у проведеном истраживању су наставни програми за разредну наставу математике за узраст седам и осам година, у наведеним образовним системима. Стога су као индикатори истра- живања анализирани циљеви учења, исходи учења наведени у наставним програмима, број и назив наставних тема. Показало се да постоје разлике: у дефинисању циљева, у програмским садржајима, те у дефинисању и броју постављених исхода.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

компаративна истраживања, наставни про- грам, математика у разредној настави, Блумова таксономија.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Dragičević, T. i Dželalija, M. (2016). Kako napisati ishode učenja? Za profesore informatike, tehnike, biologije, kemije, fizike i matematike. Split: Prirodoslovno-ma- tematički fakultet.
  • Irvine, J. (2021). Taxonomies in Education: Overview, Comparison, and Future Directions. Journal of Education and Development, 5(2), 1–25. Retrieved March 11, 2024 from http://journal.julypress.com/index.php/jed
  • Jenjić, S. i Skopljak, M. (2023). Metodičko oblikovanje matematičkih sadržaja u razrednoj nastavi. Istočno Novo Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Jurić, J., Mišurac, I. i Vežić, I. (2019). Struktura zadataka prema Bloomovoj taksonomiji u udžbenicima iz matematike za razrednu nastavu. Školski vjesnik, 68(2), 469–487.
  • Maksimović, A. (2010). Specifičnosti komparativnih istraživanja u pedagogiji. Pedagoška stvarnost, 56(7–8), 569–579.
  • Maksimović, A. (2017). Određivanje ciljeva, zadataka i ishoda nastavnog časa iz perspek- tive nastavnika. Inovacije u nastavi, 30(2), 98–113. https://doi.org/10.5937/ino- vacije1702098M
  • Matijević, M. (2014). Učitelji, nastavnici i pedagozi između ciljeva i evaluacije u nastavi. Pedagogijska istraživanja, 11(1). Retrieved March 16, 2024 from https://hrcak.srce.hr/139573
  • Nastavni program za I razred za predmetno područje Moja okolina (2023). Republički pedagoški zavod Republike Srpske. Retrieved February 2, 2024 from https://www.rpz-rs.org/
  • Obrazovni standardi za kraj obaveznog obrazovanja za nastavni predmet matematika. (2010). Beograd: Ministarstvo prosvete Republike Srbije – Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
  • Pinter Krekić, V. (2012). Komparativna analiza nastave matematike u Republici Srbiji i u nekim zemljama Evrope. Metodički aspekti nastave matematike II. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2021). „Sl. glasnik RS – Prosvetni glasnik“, br. 16/2018, 3/2019 i 5/2021. Re- trieved March 20, 2024 from http://demo.paragraf.rs/demo/com- bined/Old/t/t2021_06/PG_005_2021_001.htm
  • Predmetni program matematika – od prvog do devetog razreda (2017). Zavod za školstvo Crne Gore. Retrieved March 30, 2024 from https://wapi.gov.me/down- load/aa3628f5-4134-49df-81d8-0bf1399e073b?version=1.0
  • Repišti, S. (2017). Neki pristupi istraživanju matematičkog obrazovanja. Istraživanje ma- tematičkog obrazovanja, 17(9), 1–14. https://doi.org/10.7251/IMO1702001R
  • Sahlberg, P. (2012). Lekcije iz Finske. Zagreb: Školska knjiga.
  • Stanković, S. D. (2021). Sistemi za upravljanje učenjem u svetlu Blumove taksonomije vaspitno-obrazovnih ciljeva i zadataka u kognitivnom području. Pedagogija, LXXVI(1–2), 21–31.
  • Stojanović, S. i Malinović-Jovanović, N. (2014). Kompetencije nastavnika za primenu obrazovnih standarda. U R. Nikolić (ur.): Nastava i učenje – savremeni pristupi i perspective (str. 155–166). Užice: Učiteljski fakultet.
  • Trivić, D., Komlenović, Đ. i Jančić, R. (2013). Stvaralaštvo, inicijativa i saradnja u nastavi prirodnih nauka. U Đ. Komlenović i J. Šefer (ur.): Stvaralaštvo, inicijativa i saradnja u nastavnim predmetima III deo (str. 79–105). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Varošanec, S. (2004). Metodika nastave matematike II dio. Sveučilište u Zagrebu: PMF- Matematički odjel. Retrieved March 22, 2024 from https://pdfcoffee.com/metodika- matematike-pdf-free.html