Функционалност породице и успјех ученика у настави

Дете, Култура, Образовање (2024), str. 93-110

 

АУТОР / AUTHOR(S): Љиљана Јерковић, Миле Илић

Download Full Pdf    

DOI: 10.46793/DKO24.05LJ

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Респектујући научна сазнања и опсервације у педаго- шкој пракси о полифакторској детерминисаности успјеха ученика у настави, фокус овог истраживања је на студиознијем расвјетљавању условљености исхода учења и поучавања кључним обиљежјима породичног амбијента. Циљ истраживања био је утврђивање повезаности ученичких процјена функцио- налности породице и њиховог успјеха у настави. Узорком истраживања обу- хваћено је 339 ученика петих разреда. Резултати истраживања су показали да постоји статистички значајна повезаност ученичких процјена функционално- сти породице са њиховим закључним оцјенама и постигнућа на тестовима знања из српског језика, математике, познавања друштва, те корeлација уче- ничких процјена функционалности породице и њиховог општег школског успјеха. Кључне педагошке импликација истраживања су: произилазилажење структуралистичког приступа породици у васпитно-образовном процесу, поспјешивање партнерства између породице и школе с циљем унапређивање васпитно-образовне функције породице и успјеха ученика у настави те оспо- собљавање наставника за планирање и реализацију програма педагошког образовања родитеља с циљем јачања функционалности породице у савреме- ном друштвеном контексту.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

успјех ученика, функционална/дисфункционална породица, функционалистички/структуралистички приступ породици.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES: 

  • Bartolome, C. L. (2021) The effects of family structure on children’s academic perfor- mance: a literature review. Global scientific Journals, 9(11). Retrieved May 13, 2024 from https://www.globalscientificjournal.com/researchpper/THE_EFFECTS_OF_ FAMILY_STRUCTUREON_CHILDREN_S_ACADEMIC_PERFORMANCE_A_LITERATURE_REVIEW.pdf
  • Beavers R. & Hampson, R. (1990). Successeful families. Assessment and interventions.
  • New York. W. W. Norton & Co.
  • Brody, G. H., Stoneman, Z. & Flor, D. (1995). Linking family processes and academic competence among rural African American youth. Journal of Marriage and the Family, 57, 567–579. https://doi.org/10.2307/353913
  • Bhat, R. I. (2022). Family background its impact on students academic achievement: a review. International Journal of Creative Reseach Thoughts (IJCRT), 10(3), 81–85. Retrieved May 20, 2024 from https://ijcrt.org/papers/IJCRT2203137.pdf
  • Carothers, D. (2018). A culture of equality?. Journal of Culture and Values in Education, 1(2), 42–57. Retrieved June 5, 2024 from http://cultureandvalues.org/in- dex.php/JCV/article/view/13
  • Chao, R. K. (1994). Beyond parental control and authoritarian parenting style: Understanding Chinese parenting through the cultural notion of training. Child Development, 65(4), 1111–1119. https://doi.org/10.2307/1131308
  • Chilan, Y. G. T. & Cedeño, A. M. C. (2022). Family dysfunctionality, impact on academic performance in students from rural areas. International Journal of Health Sciences. 6(S2), 387–395. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS2.4999
  • Gana, M., Rad, D. & Stoian, C. D. (2024). Family functioning, parental attachment and students’ academic success. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(1), 1–23. https://doi.org/10.24294/jipd.v8i1.2565
  • Gao, Y., Li, D. & Zhou, Y. (2020). The relationship between family functioning and aca- demic achievement in Chinese university students: The mediating role of coping style. Frontiers in Psychology 11, 1152.
  • Hoffman, L. (1988). The family life cycle and discontinuous change. In B. Carter & M. McGoldrick (Eds.): The changing family life cycle: A framework for family therapy 2nd ed. (pp. 91–105). Gardner Press.
  • Ilić, M. (2013). Porodična pedagogija. Univerzitet u Banjoj Luci: Filozofski fakultet – Mostar, Univerzitet „Džemal Bijedić”: Nastavnički fakultet.
  • Ilić, M. (2020). Didaktika. Univerzitet u Banjoj Luci: Filozofski fakultet.
  • Jerković, Lj. i Ilić, M. (2020). Funkcionalnost porodice i moralna razvijenost učenika. Zbornik radova Filozofskog fakulteta Kosovska Mitrovica Univerziteta u Prištini, 50(2), 275–294. https://doi.org/10.5937/ZRFFP50-26959
  • Kim, A. S, Choi, S. & Park S. (2020). Heterogeneity in first-generation college students influencing academic success and adjustment to higher education. The Social Science Journal, 57(3), 288–304. Retrieved June 10, 2024 from https://www.tandfonline. com/doi/full/10.1016/j.soscij.2018.12.002
  • Li, Z. & Qiu, Z. (2018). How does family background affect children’s educational achievement? Evidence from Contemporary China. The Journal of Chinese Sociology, 5(13). https://doi.org/10.1186/s40711-018-0083-8
  • Maruyama, M. (1960). Morphogenesis and morphostasis. Method, 12, 251–296. Matejević, M. i Jovanović, M. (2017). Uključenost roditelja u školske aktivnosti.
  • Godišnjak za pedagogiju, II(1), 9–20. DOI 10.46630/gped.1.2017.01
  • Milena,, P. A., Milena, P. R., Fernández, M. L. M, Helmling, F. J. L., Gallardo, I. M. & Pulido, I. J. (2007). Family Structure and Function During Adolescence: Relation- ship With Social Support, Tobacco, Alcohol and Drugs Consumption, and Psychic Discomfort. Atención Primaria, 39(2), 61–65. Retrieved June 10, 2024 from https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-family-structure- function-during-adolescence-13098670
  • Naite, I. (2021). Impact of Parental Involvement on Children’s Academic Performance at Crescent International School, Bangkok, Thailand. International Symposium on Water, Ecology and EnvironmentIOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 690 (2021) 012064.
  • Oluyemisi-Adeniji, Е. О. & Mabekoje, S. O. (2019). Family Functioning and Adolescents’ Academic Engagement in Secondary Schools in Ogun State, Nigeria. International Journal of Behavioral Sciences, 13(2), 46–53. Retrieved June 10, 2024 from https://www.behavsci.ir/article_93965_6ca86087d2a2c7e9ae8c204a281bf800.pdf
  • Panaoura, A. (2017). Parental involvement in developing students‟ perseverance in solv- ing mathematical problem through the use of social media. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 1(1), 36–47. Retrieved June 6, 2024 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1227483.pdf
  • Pašalić-Kreso, A. (2004). Koordinate obiteljskog odgoja Prilog sistematskom razumijevanju obitelji i obiteljskog odgoja. Sarajevo: JEŽ.
  • Rivas, F. E. C. & Cedeño, A. M. C. (2022). The family and its contribution in the teaching process in basic general education students. International Journal of Health Sciences, 6(S2), 4723–4731. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS2.6388
  • Ruth, А. М. & Ayobami, А. М. (2021). Family Challenges аnd Academic Performance оf Secondary School Students in Rivers State, Nigeria. International Journal of Research in Education and Sustainable Development, 1(6), 29–41. Retrieved June 22, 2024 from https://www.ijaar.org/articles/ijresd/v1n6/ijresd-v1n4-Apr21- p1411.pdf
  • Seginer, R. (2006). Parents’ educational involvement: A developmental ecology perspec- tive. Parenting: Science and Practice, 6(1), 1–48. https://doi.org/10.1207/ s15327922par0601_1
  • Silva, A. D., Vautero, J. & Usssene, C. (2021). The influence of family on academic per- formance of Mozambican university students. International Journal of Educational Development, vol. 87. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102476
  • Sremić, I. i Rijevac, M. (2010). Povezanost percepcije majčinog i očevog roditeljskog ponašanja i školskog uspjeha kod učenika osnovne škole. Odgojne znanosti, 12(2), 347–360. Retrieved May 13, 2024 from https://hrcak.srce.hr/file/101921
  • Sušanj-Gregorović, K. (2017). Roditeljska uključenost u obrazovanje djeteta: stavovi i praksa učitelja. Školski vjesnik, 66(3), 347–376. https://hrcak.srce.hr/193277
  • Vrkić-Dimić, J., Zuckerman, Z. i Blaži-Pestić, M. (2017). Pojedini aspekti uključenosti roditelja u školovanje učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i učenika bez teškoća. Napredak, 158(1–2), 49–68. https://hrcak.srce.hr/187630
  • Vuković, S. (2015). Vaspitni stil roditelja u kontekstu porodične funkcionalnosti i stresa roditeljske uloge. (Neobjavljena doktorska disertacija). Univerzitet u Nišu: Filozof- ski fakultet.