НОВИЈА ЛИНГВИСТИЧКА ИСТРАЖИВАЊА СРПСКЕ КЊИЖЕВНОСТИ ЗА ДЕЦУ

Наслеђе 57 (2024) [329-345]

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јелена Л. Петковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2457.329P

САЖЕТАК /ABSTRACT:

У раду се разматрају новија лингвистичка истраживања језика и стила српске ауторске књижевности која је намењена деци и младима, а која је настала у периоду од писца Јована Јовановића Змаја до данас. Корпус чине србистички радови објављени у 21. веку, при чему нису обухваћена испитивања посвећена фолклорној књижевности, методичким, контрастивним и преводилачким темама. Циљ је (1) да се у изабраној грађи издвоје истраживачке теме којима су се током последње две и по деценије бавили проучаваоци српског ауторског стваралаштва за децу и младе, као и (2) да се дође до увида о заступљеним лингвистичким приступима  и  оствареним  научним  резултатима.  Примењују се метода анализе садржаја и дескриптивна метода. Анализа изабране грађе показала је (1) да су у новијим лингвистичким истраживањима српске ауторске књижевности за децу и младе превасходно испитиване стилематичне и стилогене  одлике, као  и (2) да су поред лингвостилистичког приступа заступљени и психолингвистички и когнитивнолингвистички приступ.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS: 

књижевност за децу и младе, српски писци, језичке одлике, стилске одлике, поезија, проза, драма, лингвистичка истраживања

ПРОЈЕКАТ/ ACKNOWLEDGEMENTS:

Истраживање у овом раду финансирано је по Уговору о преносу средстава за финансирање научноистраживачког рада запослених у настави на акредитованим високошколским установама у 2024. години 451-03-65/2024-03/200198.

ЛИТЕРАТУРА/ REFERENCES:

  • Baker 2008: V. Baker, Can picturebooks support children’s development of reading comprehension strategies (as outlined in the National Curriculum) within upper Key Stage Two?, In: R. Charlesworth, D. Friedland, H. Jones (Eds), Childrens Literature in Action, London: Centre for Language, Culture and Learning at Goldsmiths, 31–49.
  • Charlesworth 2008: R. Charlesworth, Does critical discussion of refugee-themed picturebooks ‘scaffold’ children’s understanding of the refugee experience?, In: R. Charlesworth, D. Friedland, H. Jones (Eds), Childrens Literature in Action, London: Centre for Language, Culture and Learning at Goldsmiths, 50–71.
  • Conway 2008: K. Conway, What are the educational benefits of reading picture-books with Year 5 boys identified as underachieving in English?, In: R. Charlesworth, D. Friedland, H. Jones (Eds), Childrens Literature in Action, London: Centre for Language, Culture and Learning at Goldsmiths, 72–89.
  • Crnković 1979: M. Crnković, Dječja književnost, Zagreb: Školska knjiga.
  • Cucić 1978: S. Cucić, Ogledi iz književnosti za decu, Zrenjanin: GB „Žarko Zrenjanin”. Gray 2008: N. Gray, Can picturebooks provide an opportunity to extend deeper understanding in KS2 across a range of abilities?, In: R. Charlesworth, D. Friedland, H. Jones (Eds), Childrens Literature in Action, London: Centre for Language, Culture and Learning at Goldsmiths, 90–105.
  • Grenby 2009: M. O. Grenby, The Origins of Children’s Literature, In: M. O. Grenby, A. Immel (Eds), The Cambridge Companion to Childrens Literature, Cambridge: Cambridge University Press, 3–18.
  • Hamović 2015: V. Hamović, Neprekidno detinjstvo, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • Hasler 2008: J. Hasler, An examination of the ways in which children engage with the images in picturebooks that help them to pursue a more reflective reading   of a text, In: R. Charlesworth, D. Friedland, H. Jones (Eds), Childrens Literature in Action, London: Centre for Language, Culture and Learning at Goldsmiths, 106–123.
  • Hunt 1994: P. Hunt, An Introduction to Children’s Literature, New York: Oxford University Press.
  • Ilić, Dimitrijević 2023: B. Ilić, M. Dimitrijević, Tumačenje i nastava književnosti, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
  • Lesnik-Oberstein 2002: K. Lesnik-Oberstein, What is Children’s Literature? What is Childhood?, In: P. Hunt (Ed.), Understanding Childrens Literature, London, New York: Routledge, 15–29.
  • Ljuštanović 2012: J. Ljuštanović, Književnost za decu u ogledalu kulture, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • Lyinch-Brown, Tomlinson 1999: C. Lyinch-Brown, C. M. Tomlinson, Essentials of Childrens Literature, Boston: Allyn & Bacon.
  • Kovačević 2022d: M. Kovačević, Predgovor s porukom unucima, u: M. Kovačević, Stilska tkanja u književnosti odrastanja, Beograd: Jasen, 5–8.
  • Kovačević 2022e: M. Kovačević, Uvodno slovo, u: M. Kovačević, Stilistikom kroz beletristiku, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, 7–9.
  • Mc Grath 2008: E. Mc Grath, How does engagement with picturebooks impact on the development of young children’s emotional literacy?, In: R. Charlesworth, D. Friedland, H. Jones (Eds), Childrens Literature in Action, London: Centre for Language, Culture and Learning at Goldsmiths, 124–143.
  • Marjanović 2000: V. Marjanović, Književnost za decu i mlade – poetika, pisci, dela, Knjiga I, Beograd: Viša škola za obrazovanje vaspitača.
  • Milinković 1999: M. Milinković, Horizonti detinjstva: ogledi i studije iz književnosti za decu, Užice: Učiteljski fakultet.
  • Milinković 2010: M. Milinković, Nacrt za periodizaciju srpske književnosti za decu, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • Milinković 2012: M. Milinković, Književnost za decu i mlade: poetika, Užice: Učiteljski fakultet.
  • Nikolajeva 2010: M. Nikolajeva, Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers, New York, London: Routledge.
  • Nikolajeva 2016: M. Nikolajeva, Childrens Literature Comes of Age: Toward a New Aesthetic, New York, London: Routledge.
  • Nikolić 2010c: M. Nikolić, Upotreba slikovnica za razvoj taktilnog opažanja  i  razvoj govora kod dece najmlađeg uzrasta (metodički i didaktički aspekt),   u: K. Špijunović (ur.), Obrazovanje i usavršavanje nastavnika – Didaktičko- metodički pristup, Užice: Učiteljski fakultet, 309–322.
  • Nikolić 2020: M. Nikolić,Srbistička istraživanja tipova tuđeg govora tokom poslednje dve decenije, Srpski jezik, ХXV/1–2, Beograd, 287−301.
  • Nodelman 2002: P. Nodelman, Decoding the Images: Illustration and Picture Books, In: Peter Hunt (Ed.), Understanding Childrens Literature, London, New York: Routledge, 69–80.
  • Ognjanović 1997: D. Ognjanović, Dečje doba: studije i ogledi iz književnosti za decu, Beograd: Prijatelji dece.
  • Opačić 2011: Z. Opačić, Naivna svest i fikcija, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • Opačić 2014a: Z. Opačić, Književnost za decu i mlade (leksikografska odrednica), u: P. Pijanović (ur.), Leksikon obrazovnih termina, Beograd: Učiteljski fakultet, 314–315.
  • Opačić 2014b: Z. Opačić, Slikovnica (leksikografska odrednica), u: P. Pijanović (ur.), Leksikon obrazovnih termina, Beograd: Učiteljski fakultet, 724–725.
  • Petrović 2005: T. Petrović, Književnost za decu: teorija, Sombor: Učiteljski fakultet. Pijanović 2005: P. Pijanović, Naivna priča, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Radić 2008: J. Radić, Dete i metafora, u: T. Rosić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Pedagoški fakultet, 161–171.
  • Radić 2009: J. Radić, Metafora i metonimija u detinjstvu reči, Srpski jezik, XIV/1–2, Beograd, 347–360.
  • Radić 2010: J. Radić, Personifikacija i antropocentrizam (ontogenetski pristup), u: V. Jovanović, T. Rosić (ur.), Savremena književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Pedagoški fakultet, 81–90.
  • Radić 2012: J. Radić, O sledu zameničkih jedinica u ontogenezi, u: V. Jovanović, T. Rosić (ur.), Književnost za decu i omladinu – nauka i nastava, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 57–66.
  • Sarland 2002: C. Sarland, The Impossibility of Innocence: Ideology, Politics, and Children’s Literature, In: Peter Hunt (Ed.), Understanding Childrens Literature, London, New York: Routledge, 39–55.
  • Stephens 2002: J. Stephens, Analysing Texts for Children: Linguistics and Stylistics, In: Peter Hunt (Ed.), Understanding Childrens Literature, London, New York: Routledge, 56–68.
  • Vraneš 2022: A. Vraneš (ur), Književnost za decu kroz prizmu multikulturalnosti, Andrićgrad: Andrićev institut.
  • Vukomanović Rastegorac 2016: V. Vukomanović Rastegorac, Jezik i stil poezije za decu predzmajevskog perioda, Doktorska disertacija, Beograd: Filološki fakultet. Vuković 1996: N. Vuković, Uvod u književnost za djecu i omladinu, Podgorica: Unireks.
  • Watkins 2002: T. Watkins, The Setting of Children’s Literature: History and Culture, In: Peter Hunt (Ed.), Understanding Childrens Literature, London, New York: Routledge, 30–38.
  • Zornado 2001: J. L. Zornado, Inventing the Child – Culture, Ideology, and the Story of Childhood, New York – London: Garland Publishing.