Развој схватања улоге и вредности ликовног образовања у општем образовању

Узданица XXI II (2024) (стр. 285-295)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јована Н. Ђорђевић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.2.285DJ

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду је дат преглед различитих теорија које су имале улогу у позиционирању ликовног образовања унутар општег образовања најпре у оквирима Западне Европе и Сједињених Америчких Држава, а затим и у осталим деловима Европе. Као почетна тачка овог прегледа узима се период 19. века. Представљена су разматрања релевантних европских и америчких аутора (педагога, психолога и теоретичара уметничког образовања током 20. и 21. века) о вредностима ликовног образовања у општем образовању. Истакнут је и утицај психолошких теорија (бихевиоризам и конструктивизам), социокултурне теорије и уметничке праксе на схватање улоге и задатака ликовног образовања. У завршном делу рада излажу се нова разматрања и преиспитивања теорија ликовног образовања 20. века у дискурсу постмодернизма. Истовремено се указује на недовршену полемику о улози и потребним приступима ликовном образовању у савременом контексту и подржава се наставак истраживања и дискусије у овој области.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

ликовно образовање, уметност у општем образовању, бихевиоризам, социокултурна теорија, конструктивизам, постмодернизам.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ajzner (2002): E. Eisner, The Arts and the Creation of Mind, New Haven & London: Yale University Press.
  • Arnhajm (1998): R. Arnhajm, Umetnost i vizuelno opažanje. Psihologija stvaralačkog gledanja, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu i Studentski kulturni centar.
  • Atkinson (2002). D. Atkinson, Art in Education: Identity and Practice, Kluwer Academic publishers.
  • Bresler (2007): L. Bresler, Introduction, In: L. Bresler (Ed.), International Handbook of Research in Arts Education, Springer, xvii–xxiv.
  • Gardner (1983): H. Gardner, Artistic Intelligences, Art Education, 36(2), 47–49.
  • Hadži-Jovančić (2012): N. Hadži-Jovančić, Umetnosti u opštem obrazovanju. Funkcije i pristupi nastavi, Beograd: Klet.
  • Efland (1990): А. Efland, A History of Art Education. Intellectual and Social Currents in Teaching the Visual Arts, Teachers College Press.
  • Efland (1995): А. Efland, The Spiral and The Lattice: Changes in Cognitive Learning Theory with Implications for Art Education, Studies in Art Education, 36(3), 134–153.
  • Efland (2004): A. Efland, The Arts and the Creation of Mind: Eisner’s Contributions to the Arts in Education, The Journal of Aesthetic Education, 38(4), 71–80.
  • Kindler (2010): A. Kindler, Art and art in Early Childhood: What Can Young Children Learn from “a/Art activities?”, International Art in Early Childhood Research Journal, 2(1).
  • Koks (2007): G. Cox, Some crossing points in curriculum history, History of Education and Arts Education, In: L. Bresler (Ed.), International Handbook of Research in Arts Education, Springer, 3–6.
  • Noton, Kol (2018): C. Naughton, D. Cole, Philosophy and pedagogy in arts education, In C. Naughton, G. Biesta, D. R. Cole (Eds.), Art, Artists and Pedagogy. Philosophy and the Arts in Education, Routledge, 1–10.
  • Perkins (1994): D. Perkins, The Intelligent Eye: Learning to Think by Looking at Art, The Getty Center for Education in the Arts.
  • Salivan (1993): G. Sullivan, Art-Based Art Education: Learning That Is Meaningful, Authentic, Critical and Pluralist, Studies in Art Education, 35(1), 5–21.
  • UNESCO (2020): https://en.unesco.org/news/unesco-celebrates-power-art-and-education-across-globe