Узданица XXI II (2024) (стр. 267-283)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Тамара М. Брадоњић
DOI: 10.46793/Uzdanica21.2.267B
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Ово истраживање се бави ставовима наставника о значају интринзичке мотивације за избор будуће професије и професионални развој. Полази се од основне претпоставке да наставници различитог пола, година старости, степена образовања, поља рада и година стажа различито схватају значај интринзичке мотивације за избор будуће професије и професионални развој. У те сврхе спроведено је квантитативно истраживање у коме је учествовало 30 наставника разредне и предметне наставе из две школе на територији исте општине. Наставници су испитивани путем упитника о улози мотивације у свом професионалном развоју, а њихови одговори анализирани су квантитативно у СПСС програму. Резултати квантитативног истраживања показују да наставници разредне и предметне наставе високо вреднују интринзичку мотивацију за избор будуће професије и за професионални развој. На основу анализе резултата истраживања може се закључити да степен образовања и поље рада немају значајан утицај на ставове наставника о значају интринзичке мотивације према скалама Мотивација на послу, Залагање на послу и Сарадничка клима на послу. Ипак, постоји утицај зависних варијабли на независне варијабле пола и година стажа када одговарају по неким ставкама скала и то се рефлектује на ставове наставника. Судећи према чињеници да је узорак овог истраживања релативно мањи, није искључено да би резултати могли бити другачији на неком већем узорку.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
значај интринзичке мотивације, избор будуће професије, професионални развој, ставови наставника.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Ballou, D. (1996). Do public schools hire best applicants?. Quarterly journal of economics, 111(1), 97–113.
- Barry, K. & King, L. (2000). Beginning Teaching and Beyond (3rd ed.). Journal of Student Engagement: Education matters 2012, 2(1), 30–35.
- Fessler, R. (1995). Dynamics of Teacher Career Stages. In T. Guskey & M. Huberman (Eds.), Professional Development in Education, New Paradigms and Practices (pp. 171–192). New York: Teachers College, Columbia University.
- Guarino, C. M., Santibanez, L. & Daley, G. A. (2006). Teacher Recruitment and Retention: A Review of the Recent Empirical Literature. Review of Educational Research, 76(2), 173–208. https://doi.org/10.3102/00346543076002173
- Hidi, S. (2016). Revisiting the Role of rewards in Motivation and Learning: Implications of Neuroscientific Research. Educational Psychology Review, 28, 61–93.
- Kovač-Cerović, T. (2006). National Report, Serbia. In P. Zgaga (Ed.), The Prospectus ofTeacher Education in South-East Europe (pp. 487–526). Ljubljana: Сentre for Educational Policy Studies, University of Ljubljana, Faculty of Education.
- Lynn, S. K. (2002). The Winding Path: Understanding the Career Cycle of Teachers. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues, and Ideas, 75(4), 179–182, https://doi.org/10.1080/00098650209604926. Преузето у августу 2023. са http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/41284038.pdf
- Patall, E. & Hooper, S. (2019). The Promise and Peril of Choosing for Motivation and Learning. In K. Renninger, S. Hidi (Eds.), The Cambridge Handbook of Motivation and Learning (pp. 238–262). Cambridge: Cambridge University Press.
- Pintrich, P. R. & Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications. Columbus, OH: Merrill / Prentice-Hall.
- Saeid, N. & Eslaminejad, T. (2017). Relationship between student’s self-directed-learning readiness and academic self-efficacy and achievement motivation in students. International Education Studies, 10, 225–233.
- Semaan, G. & Yamazaki, K. (2015). The relationship between global competence and language learning motivation: An empirical study in critical language classrooms. Foreign Language Annals, 48, 511–520.
- Stanišić, N. (2020). Uloga i značaj motivacije zaposlenih u poslovnoj politici hotelskih preduzeća, doktorska disertacija. Beograd: Univerzitet Singidunum. Preuzeto u avgustu 2023. sa https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/18131/bitstream_70295.pdf?sequence=1.
- Sternberg, R. J. & Williams, W. M. (2002). Educational Psychology. Boston, MA: Allyn & Bacon.
- Su, R., Murdock, C., Rounds, J. (2015). Person–environment fit, APA Handbook of Career Intervention, Vol. 1. Foundations P. J. Hartung, M. L. Savickas, W. B. Walsh (Eds.), American Psychological Association, pp. 81–98.
- Thomson, M. M., Turner, J. E. & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: Motivations and beliefs about teaching of prospective teaching candidates. Teaching and Teacher Education, 28(3), 324–335.
- Watt, H. M. G., Richardson, P. W., Klusmann, U., Kunter, M., Beyer, B., Trautwein, U.
- & Baumert, J. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: An international comparision using the FIT-Choice scale. Teacher and Teacher Education, 28(6), 791–805.