РЕЧИ КОЈЕ ЛЕЧЕ – БИБЛИОТЕРАПИЈА КАО ВИД ЕМОЦИОНАЛНОГ И СОЦИЈАЛНОГ РАСТА КОД ДЕЦЕ

Детињство 2 (2024)  (стр. 134-145)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Данијела С. ЋИРЈАКОВИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.2.134C

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Као метод спознаје човекове душе, библиотерапија је позната још из времена античке Грчке, где се велики значај придавао учењу и читању. Потреба да се моћ речи истакне, а самим тим преузме и одговорност за садржаје које одрасли изговарају и пласирају деци веома је изражена, будући да су деца и млади данас преплављени информацијама. Научне студије говоре у прилог томе да бирана литература позитивно утиче на дечје емоционалне и социјалне вештине, што је у свету у којем се деца лако окрећу другим медијима изузетно битно. Библиотерапија, као метод, књижевно дело неретко користи за идентификацију или дистинкцију, како саме личности тако и појединих њених поступака. У индивидуалном или групном раду са децом, могућности примене библиотерапије веома су широке, најпре кроз различите видове радионица које су у функцији приступа личности детета или карактеру целе групе. Како у нашем окружењу расте број радионица за децу које кроз ликовно и музичко изражавање подстичу креативност и моторику, уочена је потреба за организовањем сусрета који би на креативан начин деци приближили писану реч и дали им прилику да се литерарно и вербално изразе.

У оквиру рада пажња ће бити усмерена на различите видове приласка деци уз помоћ књижевних дела, и стварање подстицајног окружења за испољавање и модификовање разноликог спектра емоција, у циљу дечјег емоционалног и социјалног раста.

.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

библиотерапија, емоционални раст, социјални раст, читање, радионице

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Ђорђевић, Мирјана В., Ненад П. Глумбић, Бранислав Б. Бројчин. Библиотерапија у школском контексту. Зборник радова филозофског факултета у Приштини, LII (2) (2022), <https://doi.org/10.5937/zrffp52-35175> 2. 1. 2024.

  • Илић, Павле. Криза читања – Комплексни педагошки, културолошки и општедруштвени проблем. Нови Сад Градска библиотека, 2007.

  • Илић, Павле Ј. Отклањање негативне сугестије према читању узајамним дејством других уметности. Методички видици, 1 (1) (2010): 6–11, <https://doi.org/10.19090/mv.2010.1.6-11> 12. 1. 2024.

  • Марковић, Ана. Развојна библиотерапија у контексту потреба савременог детета. Синтезе (7) (2015): 53–70.

  • Пероу, Сузан. Лековите приче за лакше и срећније одрастање. Београд: Ковачница прича, 2018.

  • Allen Heath, Mellissa, Dawn Sheen, Deon Leavy, Ellie Young, Kristy Money. Bibliotherapy: A resource to facilitate emotional healing and growth. School Psychology International, 26 (5) (2005): 563–580, <https://doi.org/10.1177/0143034305060792> 22. 1. 2024.

  • Allen, James R., Sandra F. Allen, Kathy H. Latrobe, Michael Brand, Betty Pfefferbaum, Brenda Elled, M. Guffey. The power of story: The role of bibliotherapy for the library. Children and Libraries, 10 (1) (2012): 44–49, <https://www.proquest.com/openview/133ec11d1763479fe781917333ff7a1c/1?pq-origsite=gscholar&cbl=5291> 2. 21. 2024.

  • Berns, Carol F. Bibliotherapy: Using books to help bereaved children. Omega – Journal of Death and Dying, 48 (4) (2004): 321–336, <https://doi.org/10.2190/361D-JHD8-RNJT-RYJV> 2. 1. 2024.

  • Biscan, Frida, Keti Krpan. Razvijanje kritičnega mišljenja pri otrocih in biblioterapija v knjižnici. Pristop na podlagi tradicionalnih zgodb / Developing critical thinking among children and bibliotherapy in the library: an approach based on the traditional stories. Knjižnica: revija za področje bibliotekarstva i informacijske znanosti, 67 (1–2) (2023): 121–135, <https://doi.org/10.55741/knj.67.1-2.7> 2. 1. 2024.

  • Bušljeta, Rona, Davor Piskač. Literarna biblioterapija u nastavi književnosti. Sveučilišni priručnik za nastavnike. Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta, 2018.

  • Đorđević, Dušan D. Razvojna psihologija. Gornji Milanovac: Dečje novine, 1988.

  • Foss, Elizabeth. Bibliotherapy: helping children cope with emotional and developmental distress books. Maryland: University of Maryland, 2010.

  • Gualano, Maria Rosaria et al. The long-term effects of bibliotherapy in depression treatment: Systematic review of randomized clinical trials. Clinical psychology review, 58 (2017): 49–58, <https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.09.006> 2. 1. 2024.

  • Kanewischer, Erica J. W. Do you ever feel that way? A story and activities about families and feelings. Journal of Creativity in Mental Health, 8 (1) (2013): 70–80, <https://doi.org/10.1080/15401383.2013.763686> 2. 1. 2024.

  • Levin, Len L., Ruthann Gildea. Bibliotherapy: Tracing the roots of a moral therapy movement in the United States from the early nineteenth century to the present. Journal of the Medical Library Association, 101 (2) (2013): 89–91, <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23646023/> 4. 1. 2024.

  • Lucas, Carla Vale, Luisa Soares. Bibliotherapy: A tool to promote children’s psychological well-being. Journal of Poetry Therapy, 26 (3) (2013): 137–147, <https://doi.org/10.1080/08893675.2013.823310> 2. 1. 2024.

  • Lucas, Carla Vale, Décia Marília Andrade Teixeira, Luisa Soares, Filipa Oliveira. Bibliotherapy as a hope building tool in educational settings. Journal of Poetry Therapy, 32 (4) (2019): 199–213, <https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1639883> 5. 1. 2024.

  • McCulliss, Debbie. Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, 25 (1) (2012): 23–38, <https://doi.org/10.1080/08893675.2012.654944> 2. 1. 2024.

  • McDonald, Nicole M., Daniel S. Messinger. The development of empathy: How, when, and why. Juan José Sanguineti, Ariberto Acerbi, José Angel Lombo (eds.), Moral behavior and free will: A neurobiological and philosophical approach. Roma, Italy: IF Press, 333–359, 2011.

  • McLeod, Saul. Albert Bandura’s social learning theory. Simply Psychology, <https://www.simplypsychology.org/> 2. 1. 2024.

  • National Council for Therapeutic Recreation Certification. (2016). Certification standards: Part V: NCTRC National job analysis. ATRA Code of Ethics: Impressions from the Profession, <https://www.thefreelibrary.com/ATRA+Code+of+Ethics%3a+Impressions+from+the+Profession.-a0561398872> 2. 1. 2024.

  • Noordin, Siti Arpah, Haslinda Husaini, Shamila Mohamad Shuhidan. Bibliotherapy in public libraries: A conceptual framework. International Journal of Learning, 3 (3) (2017): 232–236, <doi: 10.18178/ijlt.3.3.232-236> 2. 1. 2024.

  • Pardeck, John T., Jean A. Pardeck. Recommended books for helping young children deal with social and developmental problems. Early Child Development and Care, 136 (1) (1997): 57–63, <https://doi.org/10.1080/0300443971360105> 2. 1. 2024.

  • Stewart, Pearl E., Gwendolyn Parker Ames. Using culturally affirming, therapeutically appropriate bibliotherapy to cope with trauma. Journal of Child and Adolescent Trauma, 7 (2014): 227–236, <https://doi.org/10.1007/s40653-014-0028-6> 2. 1. 2024.

  • Tielsch Goddard, Anna. Children’s Books for Use in Bibliotherapy. Journal of Pediatric Health Care, 25 (2011): 57–61, <https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2010.08.006> 2. 1. 2024.

  • Tošić-Radev, Milica, Ana Pešikan. Efektivno podučavanje u zoni narednog razvoja učenika-uloga emocija. Nastava i vaspitanje, 72, 1 (2023): 43–57, <https://doi.org/10.5937/nasvas2301043R> 2. 1. 2024.

  • Wilson, Sue, Steve Thornton. To heal and enthuse: Developmental bibliotherapy and pre-service primary teachers’ reflections on learning and teaching mathematics. Identities; Cultures and Learning Spaces: Proceedings of the 29th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Sydney: Mathematics Education Research Group of Australasia, 35–44, 2006, <https://acuresearchbank.acu.edu.au/item/8q30x/to-heal-and-enthuse-developmental-bibliotherapy-and-pre-service-primary-teachers-reflections-on-learning-and-teaching-mathematics> 2. 1. 2024.

  • Yusuf, R., M. S. bin Taharem. Bibliotherapy: A tool for primary prevention program with children and adolescents. Journal Antidadah Malaysia (2008): 75–90, <http://www. adk. gov. my/html/pdf/jurnal/2008/3. pdf.> 2. 1. 2024.