ТУМАЧЕЊЕ ПЕСАМА СА МОТИВОМ СМРТИ ЖИВОТИЊЕ И РАЗВОЈ ЕМПАТИЈЕ КОД ДЕЦЕ – БИБЛИОТЕРАПИЈСКИ И МЕТОДИЧКИ АСПЕКТИ

Детињство 2 (2024)  (стр. 84-97)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Владимир М. Вукомановић Растегорац

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.2.084VR

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Суочавање са губитком блиских бића доводи дете у позицију неизбежног сагледавања феномена смрти – и когнитивно и афективно. Кад до оваквих случајева дође, књижевни текст може одраслима и деци да буде од помоћи у успостављању канала за разговор. Будући да је разложна претпоставка како се с децом лакше може дискутовати о смрти животиње него људског бића, циљеви овог рада су: 1) да систематизује и анализира критеријуме за избор књижевних текстова који могу да послуже у ове сврхе, 2) да понуди списак песама за децу и младе које тематизују смрт животиње, 3) да пружи смернице за њихово тумачење, у којем подједнако значајну улогу имају питања која се тичу осећања, чињеница, ставова и веровања поводом смрти. Кад се овај комплекс чинилаца обухвати дискусијом отвара се, верујемо, простор за емпатију према онима који се суочавају са својом или туђом смрћу, као и за дубље разумевање сопствених и туђих емоција, посебно међу члановима заједнице коју с дететом чине његови родитељи, васпитачи/учитељи и вршњаци.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

поезија за децу, методика развоја говора, методика наставе српског језика и књижевности, библиотерапија, образовање о смрти

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

ИЗВОР
ЛИТЕРАТУРА
  • Вукомановић Растегорац, Владимир. Тумачење поезије за децу као могућност образовања о смрти. Иновације у настави, 3 (2017): 82–93.

  • Вукомановић Растегорац, Владимир. Смрт у српској поезији за децу и младе: традиција једног табуа. Владимир Вукомановић Растегорац (прир.), Ако ти јаве: умро сам. Београд: Дом културе Студентски град, 2018, 11–50.

  • Сарленд, Чарлс. Невиних нема: идеологија, политика и књижевност за децу. Питер Хант (прир.), Тумачење књижевности за децу: кључни есеји из међународне приручне енциклопедије књижевности за децу. Београд: Учитељски факултет, 2013, 61–86.

  • Berns, Carol F. Bibliotherapy: Using Books to Help Bereaved Children. Omega, XLVII, 4 (2003/04): 321–336.

  • Carney, Karen L. Barklay and Eve: The Role of Activity Books for Bereaved Children. Omega, XLVII, 4 (2003/04): 307–319.

  • Corr, Charles A. Pet Loss in Death-Related Literature for Children. Omega, XLVII, 4 (2003/04a): 399–414.

  • Corr, Charles. A. Bereavement, Grief, and Mourning in Death-Related Literature for Children. Omega, XLVII, 4 (2003/04b): 337–363.

  • Cotton, Randy C., Lillian M. Range, Children’s Death Concepts: Relationship to Cognitive Functioning, Age, Experience with Death, Fear of Death, and Hopelessness. Journal of Clinical Child Psychology, 2 (1990): 123‒127.

  • Crase, Dixie R., Darrell Crase. Attitudes toward death education for young children. Death Education, 1 (1979): 31–40.

  • Delisle, Robert G., Abigail S. Woods McNamee. Children’s perceptions of death: A look at the appropriateness of selected picture books. Death Education, 1 (1981): 1–13.

  • DeMinco, Sandrea. Death in Children’s Literature: Connecting with Life. Illness, Crisis & Loss, 3 (1993): 13–19.

  • Gutíerrez, Isabel T., Peggy J. Miller, Karl S. Rosengren, Stevie S. Schein. Affective Dimensions of Death: Children’s Books, Questions and Understanding. Monographs of the Society for Research in Child Development, 1 (2014): 43–62.

  • Hilliker, Laurel. An Enlightened (and Relieved) Death Educator: The Value of Truth Telling with Children. Illness, Crisis & Loss, 4 (2013): 361–364.

  • Klingman, Avigdor. Death Education through Literature: a Preventive Approach. Death Education, 3 (1980): 271–279.

  • Lazar, Alice, Judith Torney-Purta. The Development of the Subconcepts of Death in Young Children: A Short-Term Longitudinal Study. Child Development, 6 (1991): 1321–1333.

  • Malcolm, Nancy L. Images of Heaven and the Spiritual Afterlife: Qualitative Analysis of Children’s Storybooks about Death, Dying, Grief, and Bereavement. Omega, 1 (2010/11): 51–76.

  • Moore, Timothy E., Reet Mae. Who Dies and Who Cries: Death and Bereavement in Children’s Literature. Journal of Communication, 4 (1987): 52–64.

  • Ordal, Carol C. Death as Seen in Books Suitable for Young Children. Omega, 3 (1983/84): 249–277.

  • Perišić, Igor. Uvod u teorije smeha. Beograd: Službeni glasnik, 2010.

  • Poling, Devereaux A., Julie M. Hupp. Death Sentences: A Content Analysis of Children’s Death Literature. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 2 (2008): 165–176.

  • Rosengren, Karl S., Isabel. T. Gutíerezz, Stevie S. Schein. Cognitive Dimensions of Death in Context. Monographs of the Society for Research in Child Development, 1 (2014): 83–96.

  • Seibert, D., J. C. Drolet. Death Themes in Literature for Children Ages 3–8. Journal of School Health, 2 (1993): 86–90.

  • Speece, Mark W., Sandor B. Brent. Children’s Understanding of Death: A Review of Three Components of a Death Concept. Child Development, 5 (1984): 1671–1686.

  • Talwar, Victoria. Talking to Children about Death in Educational Settings. Victoria Talwar, Paul L. Harris, Michael Schleifer (Еds.), Children’s Understanding of Death – From Biological to Religious Conceptions. Cambridge: CUP, 2011, 41–60.

  • Todahl, Jeffrey, Thomas Edward Smith, Michael Barnes, M. Grace Alves Pereira. Bibliotherapy and Perceptions of Death by Young Children. Journal of Poetry Therapy, 2 (1998): 95–107.