НОВИ УЧЕСНИЦИ НА ТРЖИШТУ ЕЛЕКТРИЧНЕ ЕНЕРГИЈЕ

CIGRE 35 (2021) (стр. 1035-1044) 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Милица Вуковљак, Марко Јанковић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: milica.brkic@aers.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/CIGRE35.1035V

САЖЕТАК / ABSTRACT:

  Пакет чисте енергије Европске уније ступио је на снагу у јуну 2019. године након објављивања његових коначних текстова у Службеном листу Европске уније. Након трилатералних преговора између Европске комисије, Савета и Парламента Европске уније. Садржи осам законодавних аката – четири директиве и четири уредбе – о тржишту електричне енергије и потрошачима, енергетској ефикасности и енергетској ефикасности зграда, обновљивим изворима и одрживости биоенергије, као и управљању енергетском унијом. У овом раду биће речи о три од осам законодавних аката. Први је Уредба о управљању Енергетском унијом и климатским акцијама (Уредба (ЕУ) 2018/1999). Други је директива о промоцији употребе енергије из обновљивих извора (Директива (ЕУ) 2018/2001) која се обично назива РЕД 2. Трећи је директива о заједничким правилима за унутрашње тржиште електричне енергије (Директива (ЕУ) 2019/944). Рад ће се обухватити утицај овог законодавства на европска правила о унутрашњем тржишту електричне енергије у поређењу са оквиром успостављеним Трећим енергетским пакетом који важи у Уговорним странама Енергетске заједнице, као и могућим разлозима за увођење и последицама увођења одредби Пакета. Важност независних агрегатора препозната је усвојеним Пакетом чисте енергије и обавезује све државе чланице да развију регулаторни оквир који ће омогућити улазак на тржиште ових нових учесника, али многе детаље о примени оставља на националним нивоу. У овом раду дат је преглед европске праксе у регулисању уговорног односа између снабдевача и агрегатора. Независно агрегатори могу својим активностима узроковати дебаланс у портфолију снабдевача, а снабдевачи с друге стране имају право на компензацију измаклих прихода. Најчешћа пракса у Европској унији је да је дебаланс који агрегатори проузрокују у портфолију снабдевача буде решен корекцијама. Друго питање компензације снабдевачима сложеније и тренутно се разликују решења у примени. Постоје три типа регулисани, кориговани и уговорени модел које је потребно разрадити.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Одговор на потражњу, Агрегатори, Малопродајна тржишта електричне енергије

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • European Commission, 2016. Impact assessment studyt on downstream flexibility, price rflexibility, demand response and smart metering.
  • ACER, CEER, 2016. Principles for valuation of flexibility.
  • SEDC, 2015. Demand response Clarification of the standard processes required between BRPs and independant aggregators.
  • Закон о енергетици „Службени гласник РС“, бр. 145 од 29. децембра 2014, 95 од 8. децембра 2018 др. закон, 40 од 22. априла 2021.
  • Bray and Woodman, 2019;
  • Athir Nouicer, Leonardo Meeus, The EU Clean Energy Package (2019 ed.)
  • Hogan (2010a, 2010b)
  • DNV GL (2017) and NordREG (2020)
  • Crampes and Léautier, 2015a; Pöyry, 2018
  • Su and Kirschen (2009)
  • Baker (2016, 2017),
  • ACER, CEER, 2020. Annual Report on the Results of Monitoring the Internal Electricity and Natural Gas Markets in 2019. Energy Retail Consum. Prot. Vol. Oct. 2020.
  • The US Federal Energy Regulatory Commission (FERC) Order 745 “Demand Response Compensation in Organized Wholesale Energy Markets” March 2011
  • CRE, 2019; Pentalateral Energy Forum, 2017