Улога сценске лутке у развоју говора деце предшколског узраста

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (303-312)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Анђела Д. Протић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: 

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.303P

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Лутка као једна од најзанимљивијих и најлепших игра- чака сваког детета, помаже при ослобађању, опуштању, богаћењу речника, маште и креирања како имагинативног света тако и реалног. Подстицање говора у предшколском узрасту је врло важно, а велику моћ у развоју говора деце предшколског узраста имају активности у оквиру којих се могу кори- стити сценске лутке. Сценска лутка покреће мисаони, емоционални, соци- јални свет детета и омогућава да кроз речи, покрете, музику изрази соп- ствени доживљај. Користећи сценске лутке, васпитач, али и дете може лакше успоставити вербалну и невербалну комуникацију са осталима у групи и омогућити савладавање многих животних ситуација са којима се теже носе деца предшколског узраста. У овом раду се промишља о доброби- тима сценске лутке и њеног утицаја на говорни развој деце предшколског узраста

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

лутка, сценска лутка, развој говора, дете, предшкол- ски узраст.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Бјељац, М. (2016). Драмска и луткарска активност у наставној и ваннаставној пракси Српског језика и књижевности у основној школи. (Докторска дисертација). Универзитет у Новом Саду: Филозофски факултет.
  • Vigotski, L. (1983). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.
  • Vujaklija, M.(2006). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta.
  • Lulić, I. (2020). Dramatizacija priče u poticanju dječjeg ovladavanja jezikom
  • (Diplomski rad). Dostupno na https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:147:067993.
  • Paljetak, L. (2007). Lutke za pozorište i dušu. Zagreb: Međunarodni centar za usluge u kulturi.
  • Racki, L. (2018). Ginjol lutka – proces izrade, značaj i primjena u radu s djecom rane i predškolske dobi (Završni rad). Preuzeto sa https://urn.nsk.hr/urn: nbn:hr:147:082825.
  • Стојановић, Б. (2015). Вредности народне књижевности у настави, теоријски и методички приступ. Врање: Учитељски факултет.
  • Стојковић, Н. (2018). Драматизација и луткарство у настави и ваннаставним активностима као елемент васпитног утицаја на ученике у млађим разредима основне школе. У В. Јовановић и Б. Илић (ур.): Књижевност за децу у науци и настави, пос. изд., књ. 21, 441–458. Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу.
  • Županić Benić, М. (2009). O lutkama i lutkarstvu. Zagreb: Leykam International.