АУТОР(И): Дејана Б. Нешић
Е-АДРЕСА: dejana.nesic1@gmail.com
DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.241N
САЖЕТАК:
Рад се бави трансфером знања стечених путем мас-медија1 на соција- лизацију и шири процес едукације. Циљ овог истраживања јесте да се опише и објасни које медијске садржаје ученици узраста од петог до осмог разреда основне школе префе- рирају и која је намена тих садржаја за њих. Примењена је комбинована метода која се састоји од кратке анкете коју су попуњавали и основношколци и родитељи, и фокус група у којима се разговарало са родитељима. На узорку од 128 ученика (по 50% из градске и сеоске средине) и 118 родитеља обе популације ученика (учешће са по 50% у узорку) постављено је питање о специфичним ТВ емисијама које деца најчешће гледају. Стати- стичком анализом одговора о најгледанијим програмима установљенo је да је за децу кључна функција медија забавна, али да ни образовна није занемарива. Потврђено је да родитељи имају активну улогу у успостављању неопходних критеријума за конзумирање медијских садржаја. Квалитативном анализом разговора у фокус групама дошло се до увида у ставове родитеља о потенцијалном позитивном и негативном утицају медијских садржаја на развој деце. Истраживање је показало да медији поседују изразит еманци- паторски потенцијал у образовању и социјализацији, као битан модел за трансфер знања. Дакле, савремени изазови масмедијске комуникације усмерени су ка остваривању медиј- ског потенцијала за креирање алтернативних начина учења од најранијег основношкол- ског узраста. Изазов је и у ограничењу негативног медијског трансфера на социјализацију деце путем различитих програма комерцијалних телевизија.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
медији, масмедијска комуникација, трансфер знања, ученици, родитељи.
ЛИТЕРАТУРА:
- МекКвејл (1975): Д. МекКвејл, Социологија масовне комуникације, Београд: Просвета.
- Пијаже, Инхелдер (1978): Ј. Пијаже, Б. Инхелдер, Интелектуални развој деце, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
- Алварадо (1987): M. Alvarado, Television and Video, Wayland.
- Арент (1990): H. Arent, Vita activa, Zagreb: August Cezarec / Arendt Hannah, Vita activa oder von tatigen Leben, Stuttgart, 1960.
- Бандура (1976): A. Bandura, Analysis of Delinquency and Aggressions, NJ: L. Er- lbaum Associates, Hillside.
- Бертран (2007): DŽ. K. Bertran, Medijska etika i sistemi medijske odgovornosti, Beograd: Original.
- Брансфорд, Шварц (1999): D. J. Bransford, D. L. Schwartz, Rethinking Transfer: A Simple Proposal With Multiple Implications, In: A. Iran-Nejad, P. D. Pearson (Еds.), Review of Research in Education, Chapter 3, Volume 24, Issue 1, SAGE Journals, 61‒100. Вартела (1981): E. Wartella, The child as a a viewer, In: M. E. Ploghoft, J. A. Anderson., C. C. Thomas (Еds.), Education for the Television Age, Springfield: IL, 17‒28.
- Гоне (1998): Ž. Gone, Obrazovanje i mediji, Beograd: Klio.
- Јовановић (2005): Z. Jovanović, Komunikacijska kultura, Vranje: Učiteljski fakul- tet; Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.
- Канг (2022): J. Kang, Transfer of knowledge across genre and media: Investigating L2 learners’ multiple composing practices, Journal of English for Academic Purposes, Vol. 57, Article 101111.
- Кораћ, Врањешевић (2006): N. Korać, J. Vranješević, Nevidljivo dete. Slika deteta u medijima, Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
- Лемиш (2008): D. Lemiš, Deca i televizija: Globalna perspektiva, Beograd: Klio. Лоример (1998): R. Lorimer, Masovne komunikacije, Beograd: Klio.
- Мејровиц (1995): I. Meyrowitz, Talking McLuhan and ‘medium theory’ seriously: Technological change and the evolution of education, In: S. T. Kerr (Ed.), Technology and the future of schooling, Chicago: The University of Chicago Press, 73‒110.
- Мек Квин (2000): D. Mek Kvin, Televizija, Beograd: Klio.
- Постман (1979): N. Postman, The first curriculum: Comparing school and television, Phi Delta Kappa.
- Потер (2011): DŽ. Poter, Medijska pismenost, Beograd: Klio. Прајс (2011): S. Prajs, Izučavanje medija, Beograd: Klio.
- Рот (2002): N. Rot, Osnovi socijalne psihologije, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Саломон, Перкинс (1987): G. Salomon, D. N. Perkins, Transfer of cognitive skills from programming: When and how?, Journal of Educational Computing Research, 3, 149‒169.
- Тјуроу (2012): DŽ. Tjurou, Mediji danas – Uvod u masovne komunikacije, Beograd: Klio.
- Циглер, Чајлд (1969): E. Zigler, J. L. Child, Socialization, In: Handbook of Social Psichology, Vol. III, 450‒589.
- Црнобрња (2014): S. Crnobrnja, Novi mediji i društvene mreže. Pojmovnik, Beo- grad: Centar za medije i komunikacije.