МОТИВАЦИЈА ЗА УЧЕЊЕ СТРАНИХ ЈЕЗИКА У ДИГИТАЛНОМ ОКРУЖЕЊУ: СТУДИЈА СЛУЧАЈА

Липар 88 (2025) (2025) (27-47 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Дуња Д. Сикошек

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR88.027S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Теоријски оквир рада представљен је дефинисањем појма мотивације, њене поделе и прегледом литературе за учење језика у дигиталном окружењу у свету и у Србији. Фокус рада је на мотивацији студената у настави на даљину. У експлоративном истраживању урађеном за потребе рада користили смо комбиновану методу анализе, док смо путем анкете спровели испитивање мотивације студената за ангажовање на предмету Савремени шпански језик Г1. Узорак истраживања су студенти прве године основних академских студија генерације 2021/2022. Катедре за иберијске студије Филолошког факултета Универзитета у Београду. Проблематика коју смо испитали односи се на учење на даљину и мотивацију зарад квалитетније online наставе. Циљ истраживања је да увидимо на који начин су студенти хиспанистике мотивисани за израду задатака у оквиру наставе на даљину. Постоје два истраживачка питања, а прво се односи на повећање екстринзичке мотивације код обавезних вежби које доносе поене, док друго поставља питање веће интринзичке мотивације за факултативне вежбе чији се поени не убрајају у предиспитне бодове. Резултати испитивања приказују да студенти желе боље да науче страни језик и да испуне задатке уз компензацију добијања поена, у оквиру чега су присутне интринзичка (мотивација за постигнућем) и регулације екстринзичке мотивације. Закључак истиче да су студенти мотивисани за учење језика првенствено захваљујући личном интересовању, жељом за ангажованошћу и могућношћу добијања добрих оцена, што приказује да постоји интринзичка мотивација која се надовезује на екстринзичке регулације.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

мотивација студената (екстринзичка и интринзичка), учење на даљину, настава у високом образовању, дигитално окружење, студенти хиспанистике

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Аикина, Болсуновскаја 2020: T. Y. Aikina, L. Bolsunovskaya, Moodle-Based Learning: Motivating and Demotivating Factors, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(2), 239–248.
  • Али, Џафар 2010: N. M. Ali, J. M. Jaafar, Transforming Moodle as a Reflective Tool in Learning French Language, International Journal of Academic Research, 2(3), 238–240.
  • Арсенијевић 2021: J. Arsenijević, Kvalitet online nastave visokog obrazovanja u vreme pandemije Covid-19, u: J. Arsenijević, M. Mađarev, Z. Markov, R. Šapić, K. Planjanin Simić (ured.), Kvalitet i efektivnost online nastave u visokom obrazovanju u vreme pandemije Covid-19, Kikinda: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi, 45–62.
  • Бачић, Крстинић 2020: L. Bačić, M. Krstinić, Zadovoljstvo studenata Tehničkog veleučilišta u Zagrebu provođenjem online nastave, Obrazovanje za poduzetništvo- E4E: znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, 10(2), 34–42.
  • Блатешић и др. 2021: А. Р. Блатешић, Т. Б. Станић, Д. Д. Шакан, Мотивација за учење италијанског језика током онлајн-наставе, Иновације у настави,  34(4), 64–80.
  • Бошковић и др. 2014: V. Bošković, T. Gajić, I. Tomić, Moodle in English Language Teaching, Sinteza 2014: Internet and education – Impact of Internet om Business Activities in Serbia and Worldwide, 480–483.
  • Бранков 2023: Д. Д. Бранков, Коришћење платформе Мудл (Moodle) у настави шпанског језика на првој години студија хиспанистике, у: Т. Костић Пахноглу, О. Марковић (уред.), Зборник радова са научне конференције Савремена филолошка проучавања младих истраживача I, Ниш: Центар за савремена филолошка проучавања младих истраживача Филозофског факултета, 445–459. DOI: 10.46630/zmi.2023.
  • Брофи 2015: Dž. Brofi, Kako motivisati učenike da uče (M. Vicanović, prev.), Beograd: Clio.
  • Вулфок и др. 2014: A. Vulfok, M. Hjuz, V. Volkap, Psihologija u obrazovanju II (M. Vicanović, prev.), Beograd: Clio.
  • Грубић-Нешић и др. 2021: L. Grubić-Nešić, B. Milić, S. Tomić, Motivacija studenata u onlajn nastavnom procesu,  XXVII Skup Trendovi razvoja: ,,On-line nastava na univerzitetima”, Novi Sad, 15-18.02.2021., T1.1-10, 54–57.
  • Деси, Рајан 1985: E. L. Deci, R. Ryan, Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior, New York: Plenum.
  • Деси, Рајан 2008: E. L. Deci, R. Ryan, Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains, Canadian Psychology, 49(1), 14–23. DOI: 10.1037/0708-5591.49.1.14.
  • Ковачевић и др. 2021: J. Kovačević, V. Radovanović, T. Radojević, J. Kovačević, Efekti online nastave na visokoškolskim ustanovama za vreme pandemije Covid-19, XXVII Skup Trendovi razvoja: ,,On-line nastava na univerzitetima”, Novi Sad, 15-18.02.2021., T1.1-5, 35–38.
  • Латроп 2011: A. Lathrop, Impact of Student Motivation in Online Learning Activities (unpublished master thesis), Nebraska: University of Nebraska-Lincoin.
  • Мер, Мејер 1997: M. L. Maehr, H. A. Meyer, Understanding motivation and schooling: Where we’ve been, where we are, and where we need to go, Educational Psychology Review, 9, 371–409.
  • Рив 1996: J. Reeve, Motivating Others: Nurturing inner motivational resources, Boston: MA Allyn and Bacon.
  • Стендиџ и др. 2003: M. Standage, J. L. Duda, N. Ntoumanis, A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions, Journal of Educational Psychology, 95(1), 97–110.
  • Треш, Елиот 2001: T. M. Thrash, A. J. Elliot, Delimiting and integrating achievement motive and goal constructs, in: A. Efklides, J. Kuhl, R. M. Sorrentino (еds.), Trends and prospects in motivation research, Boston: Kluwer, 3–21.
  • Тодорова 2021: M. Todorova, Teaching Spanish Online During a Pandemic, Knowledge International Journal, 46(6), 981–986.
  • Фонстеинкисте и др. 2006: M. Vansteenkiste, W. Lens, E. Deci, Intrinsic versus extrinsic goal contents in self-determination theory: Another look at the quality of academic motivation, Educational Psychologist, 41(1), 19–31.
  • Хартнет и др. 2011: M. Hartnett, A. S. George, J. Dron, Examining Motivation in Online Distance Learning Environments: Complex, Multifaceted, and Situation-Dependent, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(6), 20–38.
  • Ченг-Јуан 2000: L. C. Cheng-Yuan, Student Motivation in the Online Learning Environment. Journal of Educational Media & Library Sciences, 37(4), 367–375.