Реформа средњошколског образовања између идеала и приоритета: прилози из часописа „Наставник“

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 437-446. стр.) 

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Милица Секуловић , Ђурђа Максимовић  

 

  Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.437S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Циљ овог рада је да у основним цртама прикаже унутрашња кретања и манифестације процеса реформе средњошколског система у Србији у последњој деценији 19. века. У ту сврху анализирани су прилози објављени у, листу Професорског друштва, који рефлектују ставове педагога и гимназијских професора о жељеним концепцијским променама средњошколског образовања. Посебна пажња посвећена је расправи о концепту једнолике/јединствене средње школе (гимназије), кроз коју се прати развој законског решења које временом добија свој коначан облик и садржај. У уводном делу, укратко се разматра начелни правац модернизације у другој половини 19. века и схватање појма школске реформе, док се у централном делу рада илуструју садржај и аргументи иницијалних разматрања о питањима реформе гимназије у часопису који сведоче о томе да се политички циљеви нису могли директно преводити као педагошки путокази.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

реформа средњошколског образовања, часопис Наставник, гимназија, концепт јединствене средње школе

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

Конференцијско саопштење реализовано је уз подршку Министарства науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије према Уговору о реализацији и финанси-рању научноистраживачког рада број 451-03-136/2025-03/ 200025

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ćunković, S. (2016). XIX veku. Beograd: Pedagoški muzej.
  • Đurović, A. (1999). ovi u sistemu srednjeg obrazovanja u Beogradu 18801905. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod.
  • Đorđević, Ž. (1958). Istorija vaspitanja u Srba. Beograd: Naučna knjiga.
  • Jovanović, S. (1933). Ustavobranitelji i njihova vlada. Beograd: Izdavačka knjižarnica Gece Kona.
  • Kandić, R. (1895). Nekolike napomene o puštanju ženske dece u srednje škole. , 7, 523–528.
  • Krstić, P. (2024). Kritika prosvetnog uma. Beograd: Akademska knjiga.
  • Lazarević, L. (1895). Misli o uređenju ženskih škola. Nastavnik: list Profesorskog 7, 607–615.
  • Popović, D. (1895). Nauka hrišćanska u našim školama: koji pravac treba da zauzme. , 6, 460–479.
  • Ristić, H. (1895). Reč ženskinja o ženskome školovanju. Nastavnik: list Profesor, 7, 529–536.
  • Terzić, P. i Diligenski Perić, T. (2017). Modernizacija: određenje pojma i pojavni oblici. Kultura polisa, 14(33), 417–430.
  • Hebib, E. (2013). skog obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Šević, M. (1892). O gimnazijskoj metodici. , 1(3), 18–37.
  • Šević, M. (1929). . Beograd: Izdanje knjižarnice Rajkovića i Ćunkovića