ЕРОТСКЕ И ТАНАТИЧКЕ ИМПЛИКАЦИЈЕ ДРВЕЋА: „СТАРИ ВРУСКАВАЦ“ СВЕТОЛИКА РАНКОВИЋА И „НЕЧИСТА КРВ“ БОРИСАВА СТАНКОВИЋА

Липар 87 (2025) (стр. 141-152)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Ана Д. Козић 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR87.141K

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се анализирају еротске и танатичке импликације дрвећа, воћа и биљака у приповеци „Стари врускавацˮ Светолика Ранковића и роману Нечиста крв Борисава Станковића. У Ранковићевој приповеци у фокусу истраживања налази се дрво трешње које је на судбоносни начин повезано са породичним животом наратора, док се у Станковићевом роману указује на симболичку фигурацију различитог дрвећа посађеног у башти Софкине породичне куће, али и на улогу цвећа и биља у карактеризацији главне јунакиње, те њеној трагичној судбини. Концепција дрвећа и њихова симболика присутна у овим делима заснована је на српским народним веровањима, при чему неретко долази до поигравања са устаљеним традицијским обрасцима (С. Ранковић) или до проширивања њиховог симболичког потенцијала (Б. Станковић).

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

дрво, воће, ерос, танатос, Светолик Ранковић, Борисав Станковић, приповетка, роман

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT: 

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ајдачић 2004: Д. Ајдачић, Прилози проучавању фолклора балканских Словена, Београд: Научно Друштво за словенске уметности и културе.
  • Бaндић 1980: D. Bandić, Tabu u tradicionalnoj kulturi Srba, Beograd: BIGZ.
  • Величковић 2001: С. Величковић, Уметничка проза Светолика Ранковића, Ниш: Филозофски факултет Универзитета у Нишу.
  • Вукићевић 2011а: Д. Вукићевић, Еротски криптограми, у: Анархија текста: огледи о српској књижевности 19. века, Београд: Службени гласник, 25–46.
  • Вукићевић 2011б: Д. Вукићевић, Нови ерос у роману Нечиста крв, у: С. Денић (уред.), Нечиста крв Борисава Станковића сто година после (1910–2010): тематски зборник, Врање: Учитељски факултет Универзитета у Нишу, 104–114.
  • Вукићевић 2024: Д. Вукићевић, Кроз кључаоницу текста, Београд: Филолошки факултет.
  • Ераковић 2019: Р. Ераковић, Танатолошка искушења даровитог српског реалисте, у: Дневник читалачких искушења, Нови Сад: Матица српска, 203–225.
  • Јовановић 2014: Б. Јовановић, Магија српских обреда: у животном циклусу појединца, Београд: Службени гласник.
  • Јокић 2013: Ј. Јокић, Свето и демонско дрвеће у српској фолклорној традицији, у: З. Карановић, Ј. Јокић (уред.), Биље у традиционалној култури Срба, Нови Сад: Филозофски факултет, 5–17.
  • Катински 2016: Ј. Катински, Фолклорни елементи у приповеци Стари врускавац Светолика Ранковића, у: М. Анђелковић (уред.), Савремена проучавања језика и књижевности: зборник радова са VII научног скупа младих филолога Србије одржаног 28. 3. 2015. године на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу. 2, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 13–19.
  • Пандуревић 2020: Ј. Пандуревић, Фолклорни еротикон. Еротика и поетика српских народних пјесама, Андрићград: Андрићев институт.
  • Петковић 1988: Н. Петковић, Два српска романа: студије о Нечистој крви и Сеобама, Београд: Народна књига.
  • Петровић 2021: П. Петровић, Станковићев роман о лепоти, у: Хоризонти модернистичког романа, Београд: Чигоја штампа, 33–55.
  • Питулић 2011: В. Питулић, Трагом архетипа: од усмене ка писаној речи, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
  • Раденковић 1996: Љ. Раденковић, Симболика света у народној магији Јужних Словена, Ниш: Просвета; Београд: Балканолошки институт САНУ.
  • Софрић 1990: П. Софрић, Главније биље у народном веровању и певању код нас Срба, Београд: БИГЗ.
  • Чајкановић 1994: В. Чајкановић, Речник српских народних веровања о биљкама, прир. В. Ђурић, Београд: СКЗ: БИГЗ: Просвета: Партенон.
Извори
  • Ранковић 1952: С. Ранковић, Сабрана дела 2, редактори: М. Видојковић, Г. Тартаља, Београд: Просвета.
  • Станковић 2004: Б. Станковић, Нечиста крв, Београд: Народна књига: Политика.