Узданица XXII-II (2025) (стр. 183-194)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Драгана Б. Раденовић
, Радован М. Антонијевић 
DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.183R
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Вештине се развијају кроз вежбу и усавршавање способности које су потребне за успешно извођење активности. Намера да се нешто научи покреће и активира мисаоне процесе, који омогућавају ефикасно учење и памћење. Циљ овог истраживања јесте утврдити карактеристике повезаности школског успеха ученика у области српског језика са радним навикама и степеном мотивације за постигнућем. У циљу реализације истраживања коришћена је дескриптивна метода, а од техника прикупљања података скалирање. Узорак је обухватио укупно 600 ученика седмог разреда. На основу приказаних резултата, треба истаћи да све ставке из упитника о радним навикама статистички значајно позитивно корелирају са постигнућем ученика из српског језика. Сходно томе и композитни скор радних навика статистички значајно позитивно је повезан са оценом из српског језика. Корелација је умереног интензитета и статистички значајна на нивоу р < 0,01. Може се извести закључак да што су радне навике израженије то је оцена из српског језика виша. Када је у питању мотив постигнућа ученика и његова повезаност са оценама, уочава се да је корелација ниска, али ипак статистички значајна. На основу резултата истраживања изводи се закључак да су радне навике ученика важније као предиктори школског успеха од саме мотивације ученика за постигнућем.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
школски успех, постигнућа ученика, персоналне карактеристике, настава српског језика, мотивација.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Antonijević, Radenović (2022): R. Antonijević, D. Radenović, Povezanost između školskog uspeha učenika i karakteristika ličnosti učenika, Učenje i nastava, 1, 13–26.
- Brković, Pertović-Bjekić, Zlatić (1998): A. Brković, D. Pertović-Bjekić, L. Zlatić, Motivacija učenika za nastavne predmete, Psihologija, 12, 115–136.
- Cimerman, Šunk (2011): B. Zimmerman, D. Schunk, Self-Regulated Learning and Academic Achievement, Theory, Research and Practice, New York, NY: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3618-4.
- Dakvort, Selidžmen (2005): A. L. Duckworth, M. E. P. Seligman, Self-Discipline Outdoes IQ in Predicting Academic Performance of Adolescents, Psychological Science, 16(12), 939–944. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1467-9280.2005.01641.x
- Huleman, Šrager, Bodman, Harackievic (2010): C. Hulleman, S. M. Schrager, S. M. Bodmann, J. M. Harackiewicz, A meta-analytic review of achievement goal measures: different labels for the same constructs or different constructs with similar labels?, Psychol. Bull., 136, 422–449. https://doi.org/10.1037/a0018947
- Jensen (2013): E. Jensen, Podučavanje s mozgom na umu, Pedagoška raskršća, Beograd: Eduka.
- MekKleland (1976): D. C. McClelland, The achieving society, New York: Irvington Publishers.
- Pintrič, De Grot (1990): P. R. Pintrich, E. V. De Groot, Motivational and Cognitive Factors in the Success of Student Self-Regulated Learning, Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40.
- Radenović (2021): D. Radenović, Povezanost školskog uspeha učenika sa različitim kontekstualnim činiocima, doktorska disertacija, Univerzitet u Beogradu – Filozofski fakultet. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18591
- Radenović (2023): D. Radenović, Povezanost uspeha učenika iz matematike sa radnim navikama i stepenom motivacije za postignućem, tematski zbornik, XIV međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih”, Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 367–374.
- Rajčević (2015): P. Rajčević, Motivacija učenika osnovne škole za rad i vaspitno-obrazovni uspeh, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta, 9, 51–63.
- Radovanović (1967): R. Radovanović, Kako postići bolji uspeh u učenju, Požarevac: Novinska ustanova Požarevac.
- Rot, Radonjić (2006): N. Rot, S. Radonjić, Psihologija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Vasić, Šarčević (2014): A.Vasić, D. Šarčević, Merenje motivacije za postignuće u ranom adolescentnom dobu, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 41(1), 91–117.
- Vigfild, Ekls (2011): J. S. A. Wigfield, J. S. Eccles, The development of achievement task values: A theoretical analysis, Developmental Review, 12(3), 265–310. https://doi.org/10.1016/0273-2297(92)90011-P