Odlike i funkcionalnost pesama u udžbenicima za muzičku kulturu za treći razred osnovne škole

Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive (2022) (str. 415-430)

AUTOR(I): Maja Ćalić, Jelena Grkić Ginić

E-ADRESA: maja.zlatibor@gmail.com

Download FullPdf 

DOI: 10.46793/NOIP.415C

SAŽETAK:

Imajući u vidu da pesma predstavlja polaznu osnovu, pri- marni sadržaj i centralnu temu u realizaciji nastave muzičke kulture, u osnovnoj školi, u ovom radu smo nastojali da analizom odabranih udžbe- nika razjasnimo funkcionalnost i odlike pesama u udžbenicima za muzičku kulturu za treći razred osnovne škole kroz identifikaciju i utvrđivanje ovog efikasnog muzičkog sadržaja i njegove uloge i delotvornosti u muzič- kom razvoju učenika. Cilj ovog rada jeste da se teorijskom analizom sagle- daju melodijsko-ritmičke odlike pesama, da se utvrdi funkcionalnost pesama i njihovo sadejstvo u udžbeniku i na kompakt-disku. Rezultati analize pokazuju da pesme u udžbenicima po melodijsko-ritmičkim karakteristikama odgovaraju uzrastu učenika. Funkcionalnost pesama usmerena je ka razvijanju osećaja za ritam, vokalnog aparata i muzičkom opismenjavanju. Audio-zapisi otvaraju nove mogućnosti interpretacije pesama u vidu karioka.

KLJUČNE REČI:

pesma, udžbenik, muzička kultura, osnovna škola.

LITERATURA:

Izvori
  • Ilić, V. (2008). Muzička kultura za treći razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Đačić, M. (2020). Muzička kultura, udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: BIGZ.
  • Stojanović, G. (2005). Muzička kultura 3, udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Literatura
  • Bratić, T. i Filipović, LJ. (2001). Muzička kultura u razrednoj nastavi.
  • Jagodina – Priština. Učiteljski fakultet – Fakultet umetnosti.
  • Brӑiloiu, C. (1956). La rythme enfantin: notions liminaires. Le Colloques de Wegimont: Ethnomusicologie 1 (64–96). Paris-Bruxelles: Elsevier [repr. as “La rythme enfantin: notions luminaires” in Brӑiloiu (1973) 265–299].
  • Vasiljević, Z. (2000). Metodika muzičke pismenosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Grkić, J. (2008). Muzički sluh. U S. Divljan (ur.), Umetnost u metodikama nastave, rad štampan u celini, 9–10. maj 2008, Jagodina (143–150). Jagodina: Pedagoški fakultet.
  • Grkić, J. i Ćalić, M. (2015). Slobodan izbor nastavnih sadržaja u udžbenicima za muzičku kulturu za prvi razred osnovne škole. U V. Vujević (ur.), Nauka i sloboda, rad štampan u celini, knj. 9, tom 1/1, 6–8. jun 2014 (499–513). Pale: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
  • Grkić Ginić, J. i Ćalić, M. (2019). Struktura i karakteristike udžbenika za muzičku kulturu za drugi razred osnovne škole. U A. Pešikan i J. Stevanović (ur.): Stara tema pred izazovima savremenog doba (195–216). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Despić, D. (1974). Dvoglas. Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Drobni, I. (2008). Metodičke osnove vokalno-instrumentalne nastave. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja – Sl. glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018 – dr. Zakon, 10/2019, 6/2020 i 129/2021.
  • Ilić, P. i Milovanović, B. (2019). Funkcionalna metoda Miodraga A. Vasiljevića u realizaciji početne nastave solfeđa. Baština, 47 (445–456). Priština: Institut za proučavanje kulture Srba, Crnogoraca, Hrvata i Muslimana.
  • Ivanović, N. (2007). Metodika opšteg muzičkog obrazovanja za osnovnu školu. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Jeremić, B. (2015). Od pevanja do muzičke kulture. Metodika nastave muzičke kulture – Izvođenje muzike pevanjem pesama po sluhu, praktikum za vaspitače i učitelje. Sombor: Pedagoški fakultet.
  • Jović Miletić, A. (2011). Početno muzičko opismenjavanje na srpskom muzičkom jeziku. Beograd: Samostalno izdanje autora.
  • Kodela, S. (2017). Metodički pristup primeni tradicionalne pesme u muzičkoj nastavi osnovne škole i škole za osnovno muzičko obrazovanje. Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju, VIII(2), 269–282.
  • Kojov Bukvić, I. (1989). Metodika nastave muzičkog vaspitanja. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Maričić, S. i Ćalić, M. (2015). Integracija razvoja matematičkih pojmova i muzičkog vaspitanja u predškolskom vaspitanju i obrazovanju posredstvom pesama za pevanje. Godišnjak Učiteljskog fakulteta u Vranju, VI, 317–326.
  • Miletić, A. (2018). Od narodnih tonalnih osnova do dur-mol sistema u nastavi muzičke pismenosti. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Miškov, M. (1999). Pristup odabiranju pesama i horskih kompozicija za decu. Norma, 1(2), 181–190.
  • Moog, H. (1976). The development of musical experience in children  of pre-school  age. Psychology of Music, 4(2), 38–45, https://doi.org/10.1177/030573567642005.
  • Plavša, D., Popović, B. i Erić, D (1961). Muzika u školi, Metodski priručnik za nastavnike muzičkog vaspitanja u osnovnoj školi od I do V razreda. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Narodne Republike Srbije.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja: 5/2019-6, 1/2020-1, 6/2020-1.
  • Stojanović, G. (1996). Nastava muzičke kulture od I do IV razreda osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Stošić, A. (2008). Polifunkcionalnost pesme u nastavi muzičke kulture. Pedagogija, LXIII(1), 62–74.
  • Stošić, A. (2016). Funkcionalnost udžbeničkog kompleta u razvoju vokalnih sposobnosti učenika mlađih razreda osnovne škole. Inovacije u nastavi, XXIX(1), 60–76.
  • Sudzilovski, D. i Terzić, E. (2008). Vokalno-instrumentalna nastava. Užice: Učiteljski fakultet.
  • Ćalić, M. i Đurđanović, M. (2016). Zastupljenost narodne tradicije u udžbenicima za muzičku kulturu u prvom razredu osnovne škole. U A. Pešikan (ur.): Nastava i učenje – udžbenik u funkciji nastave i učenja (463– 476). Užice: Učiteljski fakultet.
  • Ćalić, M. & Đurđanović, M. (2020). Family and Its Role in the Cultivation and Preservation of Traditional Folk Music at Junior Primary School Age. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 8(3), 103–112.
  • Ćalić, M. i Sudzilovski, D. (2011). Analiza udžbenika za prvi razred osnovne škole iz predmeta muzička kultura. Uzdanica, 8(1), 151–166.
  • Welch, G. F. (2001). The importance of singing in child development, 1(6), 35–37. Retrieved April 10, 2022 from the World Wide Web https://www.academia.edu/18882927/The_importance_of_singing_in_child_development.