Razvoj deteta školskog uzrasta kao rezultat partnerstva porodice i škole – teorijsko-metodološki pristup

Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive (2022) (str. 105-120)

AUTOR(I): Jelena Maksimović, Jelena Osmanović Zajić, Jasmina Veljković

E-ADRESA: jelena.maksimovic@filfak.ni.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NOIP.105M

SAŽETAK:

Godinama unazad partnerstvo između porodice i škole postalo je veoma aktuelna tema o kojoj se vode diskusije, održavaju razli- čita predavanja, pohađaju seminari, odnosno koja je važna tačka intereso- vanja mnogih profila stručnjaka. Dete svoje korene najpre pušta i razvija u porodici, nakon čega ih učvršćuje u školi. Interakcija koja se u poro- dici uspostavlja je od velike važnosti za razvoj, ponašanje i uspeh mlade osobe u budućnosti i u školi. U radu je stavljen akcenat na razvoj deteta koji je pod velikim uticajem međusobne saradnje dva osnovna temelja dru- štva, porodice i škole. Funkcionisanje pojedinca zavisi od ličnosti nastavnika i roditelja, kao i od njihovog međusobnog slaganja, odnosno, stavovi roditelja i nastavnika o međusobnoj komunikaciji su od velike važnosti za uspešnost deteta. Stoga, je cilj da se roditelji što više uključe u život i rad škole, ali i da školska ustanova bude više okrenuta ka porodici. Budući da je škola ta koja predstavlja novu sredinu za poje- dinca, a roditelji oni koji su začetnici razvoja mlade ličnosti, među- sobno razumevanje i spremnost na saradnju su neophodni. Suprotno tome, svako neslaganje, nedovoljno pokazivanje interesovanja, kao i pružanje ini- cijative, može predstavljati prepreku i kočiti razvoj deteta u svakom pogledu.

KLJUČNE REČI:

porodica, škola, dete, partnerstvo, interakcija.

LITERATURA:

  • Agabrian, M. (2007). Relationships Between School and Family: The Adolescentsʼ Perspective. Forum: qualitative social research sozialfors chung, 8(1), 1–34.
  • Vranjašević, J. i Trikić, Z. (2019). Participacija roditelja u obrazovno-vaspitnom procesu. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 1, 1–5.
  • Zuković, S. (2013). Partnerstvo porodice, škole i zajednice – teorijski i praktiĉni aspekti. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, XXXVIII, 55–68.
  • Marić, N. D. i Jovanović, S. Z. (2018). Pedagoški izazovi odnosa porodice i škole. Nova škola, 13(1), 126–135.
  • Marković, E. (2014). Ukljuĉenost u projekat i promena stavova o inkluziji kod nastavnika i uĉenika. U N. Matović, V. Spasenović i R. Antonijević (ur.), Identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju, rad štampan u celini, 30–31. januar 2014, Beograd (98–104). Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Paik, J. S., Choe, M. M. S., Gozali, C., Kang, W. C. & Janyan, A. (2019). School- family-community partnerships: supporting underserved students in the U. S. Aula Abierta, 48(1), 43–50.
  • Pavlović Breneselović, D. (2012). Partnerstvo porodice i škole kao dimenzija kvaliteta obrazovanja – kontroverze uĉešća roditelja u odluĉivanju u školi. U Š. Alibabić, S. Medić i B. Bodroški-Sparious (ur.), Kvalitet u obrazovanju – izazovi i perspektive, rad štampan u celini, 2012, Beograd (185–208). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta.
  • Pavlović Breneselović, D. (2014). Partnerstvo sa porodicom: tri paradigme, dva modela, jedna ili više stvarnosti. U N. Matović, V. Spasenović i R. Antonijević (ur.), Identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju, rad štampan u celini, 30–31. januar 2014, Beograd (111–116). Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Polovina, N. (2008). Doprinosi škole građenju partnerstva sa roditeljima. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 40(1), 152–171.
  • Radović, J. (2015). Saradnja porodice i škole. Ĉaĉak: Fakultet tehniĉkih nauka. Todorović, J., Simić, I. i Hadži Pešić, M. (2012). Porodica i škola – sistemski pristup. U B. Dimitrijević (ur.), Ličnost i obrazovno-vaspitni rad, rad štampan u celini, 2012, Niš (99–107). Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu.
  • Tomĉić, L. (2019). Prevencija školskog neuspeha: znaĉaj porodice. Pedagoška stvarnost, 65(1), 54–68.
  • Ćatić, R. i Karajbić, S. (2010). Dopisna saradnja porodice i škole. Zbornik radova Islamskog pedagoškog fakulteta, 175–206.
  • Filipović, B. i Đokić, T. (2019). Uticaj porodice i škole na razvoj kreativnosti kod dece. Pedagoška stvarnost, 65(2), 155–167.