„Outsourcing“ javnih usluga – osnovna obeležja i karakteristike

XXI vek – vek usluga i uslužnog prava (2020), str. 433-445

AUTOR(I): Zoran Jovanović

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/XXIv-11.433J

SAŽETAK:

Ukoliko se zahtevi krajnjih korisnika javnih usluga ne mogu ispuniti zbog ograničenih budžetskih sredstava, troškovi se pokušavaju racionalizovati na različite načine, od kojih je jedan i outsourcing. Ugovorima o outsourcing-u pružanje javnih usluga ili obavljanje određenih poslovnih procesa, za koje je tradicionalno bio zadužen javni sektor, prepušta se spoljnim partnerima. Primarni motivi outsourcing-a su smanjenje troškova, koncentrisanje javnih partnera na osnovu delatnosti i veći kvalitet javnih usluga. U nekim zemljama outsourcing podrazumeva bilo koji vid ugovaranja isporuke proizvoda i usluga namenjenih daljoj potrošnji sa spoljnim partnerima bez obzira na trajanje takvog ugovora, dok se u pojedinim zemljama outsourcing odnosi na ugovor javnog partnera sa neprofitnom ili profitnom organizacijom o pružanju usluga krajnjim korisnicima za šta, po pravilu, takva organizacija dobija novac od javnog partnera. Osnovni motiv outsourcing-a javnih usluga je omogućavanje usluga istog kvaliteta uz nižu cenu ili omogućavanje usluga većeg kvaliteta uz istu cenu koju su krajnji korisnici i/ili država do tada plaćali. Na žalost, čest je slučaj da motiv smanjenja troškova prevladava u odlučivanju o outsourcing-u, naročito u uslovima recesije kada je outsourcing vrlo popularna strategija.

KLJUČNE REČI: 

javni sektor, izvršenje javnih usluga, ugovori o outsourcing-u, kvalitet javnih usluga.

LITERATURA: