XXI vek – Usluge i prava korisnika (2020) str. 3-20
AUTOR(I): Miodrag Mićović
DOI: 10.46793/UPK20.003M
SAŽETAK:
Pravo koje je osporavano, a danas privlači posebnu pažnju je pravo na zadovoljavanje osnovnih potreba. Od uopštene konstatacije, bez konkretizacije granica i sadržine, došlo se do niza pravila koja su doneta, a koja pokazuju da je ovo pravo dvodimenzionalno. Jedna dimenzija je određena pravilima kojima se definiše pravo korisnika na dostupnost određenih usluga, odnosno sadržina tog prava, a druga pravilima kojima se određuje pravo korisnika na pristupačnost usluga, odnosno način i sredstva koja korisniku omogućavaju pristup usluzi. Povodom prava na pristupačnost u osnovi se postavljaju tri pitanja koja su predmet analize u članku, i to: koji je to okvir, subjektivni i objektivni, u čijim granicama se realizuje pravo na pristupačnost; koji su to zahtevi koji moraju da budu zadovoljeni kako bi se ostvarila pristupačnost usluga; postoje li korektivni elementi koji isključuju, odnosno ograničavaju primenu zahteva za pristupačnost i ako postoje, kakvo je njihovo dejstvo u pogledu obaveze pružalaca da osiguraju pristupačnost određenih usluga.
KLJUČNE REČI:
pristupačnost, usluga, korisnik, zahtev, dostupnost, pravo.
LITERATURA:
- Bourgoignie, T., Jovanić, T., Simpson, R., Zaštita potrošača, uključujući ugrožene potrošače, u oblasti usluga od opšteg ekonomskog interesa, www.google.rs/webhp?sourceid=chromeinstant&ion=1&espv=2&ie=UTF8#q=ZA%C5%A0TITA%20POTRO%C5%A0A%C4%8CA%2C%20UKLJU%C4%8CUJU%C4%86I%20UGRO%C5%BDENE%20POTRO%C5%A0A%C4%8CE%2C%20U%20OBLASTI%20USLUGA%20OD%20OP% C5% A0TEG %20 EKONOMSKOG%20INTERESA
- Bošković, D., Zaštita ekonomskih interesa i prava potrošača u BiH kroz zakon i u praksi, Zbornik radova: Nova zakonska rešenja u oblasti zaštite potrošača, Kragujevac, 2009.
- Đerđa, D., Načelo razmjernosti u donošenju upravnih odluka, Zbornik Pravnog fakulteta Rijeka, br. 1/16.
- Mićović, M., Univerzalni servis kao osnovno ljudsko pravo, Zbornik radova: Usluge i uslužna pravila, Kragujevac, 2016
- Serjević, V., Zaštita ekonomskih interesa potrošača – harmonizacija propisa sa pravom EU, Zbornik radova PF u Nišu, br. XLIX/07.
- Simonović, D., Komentar Zakona o zaštiti potrošača, Beograd, 2006.
- Stojičević, D., Nec scire fas est omnia, http://www.sk.co.rs/2011/10/skin02.html
- Popovski, A., Uloga načela razmjernosti u ograničavanju temeljnih gospodarskih sloboda unutrašnjeg tržišta, Zbornik radova: Savremeni pravni promet i usluge, Kragujevac, 2018.
- Taboroši, S., Ekonomsko pravo, Beograd, 2006.
- Les micro-entreprises échappent à la mise aux normes, http://virginieroziere.eu/exigences-en- matiere-daccessibilite-applicables-aux-produits-et-services/
- Proposition de directive relative au rapprochement des dispositions législatives, réglementaires et administratives des États membres en ce qui concerne les exigences en matière d’accessibilité applicables aux produits et services, https://www.senat.fr/ ue/pac/EUR000001850.html
- Smjernica o provedbi članka 9. Konvencije ujedinjenih naroda o pravima osoba s invaliditetom, ministarstvo rada i mirovinskog sustava, Zagreb, 2016, http://www.esf.hr/wordpress/wp-content/uploads/2015/02/Smjernica-o-primjeni-%C4%8Clanka-9.-Konvencije-UN-a-o-pravima-osoba-s-invaliditetom.pdf
- Smernice za e-pristupačnost, https://www.google.com/ search?q=pristupa%C4%8 Dnost+usluga&oq=pristu&aqs=chrome.0.69i59l2j69i57j0l5.2856j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
- https://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/lunion-europeenne-droits-des-personnes- handicapees-et-accessibilite
- https://www.google.com/search?q=pristupa%C4%8Dnost+usluga&oq=pristu&aqs=chrome.0.69i59l2j69i57j0l5.2856j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8