АНАЛИЗА СТАНДАРДА КВАЛИТЕТА ЕЛЕКТРОНСКОГ УЏБЕНИКА СРПСКОГ ЈЕЗИКА ЗА ДРУГИ РАЗРЕД ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Наука и настава у васпитно-образовном контексту (2020), (стр. 311-334)

АУТОР(И): ВУК Ч. СЕКАЧ

Е-АДРЕСА: sekacvuk@gmail.com

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.311S

САЖЕТАК:

Електронски уџбеници имају потенцијал да обједине наставне вредности дигиталне технологије и дидактичко-методичке захтеве који се постављају пред уџбеник и тиме постану средство учења кадро да задовољи потребе данашњег ученика и савремене образовне циљеве. Да би електронски уџбеник остварио учинак који се очекује, неопходно је да његова концепција уважава одређена теоријска и практична знања синтети- зована у тзв. стандарде квалитета. Иако су теоријска и емпиријска истражи- вања електронских уџбеника на самом почетку и не располаже се ни изблиза богатим корпусом знања као у случају штампаних уџбеника, одре- ђени постулати постоје и њих је потребно уважити при креирању и вредно- вању електронских уџбеника.

Техником анализе садржаја у раду се испитује у којој мери електрон- ски уџбеник О језику, издавачке куће Клетт, задовољава специфичне захтеве који се постављају пред електронске уџбенике. Резултати показују да се анализирани електронски уџбеник налази између ниског и средњег нивоа интерактивности, садржи мали број мултимедијалних елемената и не кори- сти могућност хипертекстуалног повезивања, већ се искључиво ослања на линеарну структуру у излагању садржаја.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

електронски уџбеник, стандарди квалитета електронског уџбеника.

ЛИТЕРАТУРА:

Courage, M. L., Bakhtiar, A., Fitzpatrick, C., Kenny, S. & Brandeau, K. (2015). Growing up multitasking: The costs and benefits for cognitive development. Developmental Review, 35, 5–41.

Elmetwaly, I. & Mabrouk, S. (2014). Building of electronic book to soccer basics for first grade students at faculty of physical education. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health, 14(1), 91–96.
Eror, G. (2001). O pojmu književnog hiperteksta. Књижевна историја, 33(113‒115), 5‒38.
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.
Kim, S-W. & Lee, M-G. (2012). Utilization of Digital Textbooks in Korea. In E-Books & E-Readers for E-Learning. Wellington: Victoria Business School, 90–125.
Mayer, R. E. (2009). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (ed.): The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press, 31–48.
Mayer, R. E. (2010). Seeking a science of instruction. Instructional Science, 38, 143–145.
Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14(1), 87–99.
Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford, UK: Oxford University Press.
Plut, D. (2003). Udžbenik kao kulturno-potporni sistem. Beograd: Zavod za udžbenike.
Repolusk, S. (2009). E-učna gradiva pri pouku matematike. (Magistarska nalog). Mari- bor, Univerza v Mariboru: Fakulteta za naravoslovje in matematiko.
Schnotz, W. (2005). An integrated model of text and picture comprehension. In R. E. Mayer: The Cambridge Handbook of multimedia learning. Cambridge UK: Cambridge University Press, 49–70.
Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4, 295–312
Vesin, B. (2014). Personalizacija procesa elektronskog učenja u tutorskom sistemu pri- menom tehnologija semantičkog veba (Neobjavljena doktorska disertacija). Novi Sad: Prirodno-matematički fakultet.
Zmazek, B., Lipovec, A., Pesek, I., Zmazek, V., Šenveter, S., Regvat, J. i Prnaver, K. (2012). What is an E-textbook?. Metodički obzori, 7(2), 127–139.
Божић, С. (2014). Значај теорије хипертекста за наставу књижевности. Свет у књижевности – књижевност у свету. Ниш: Филозофски факултет, 59–72.
Василијевић, Д. (2013). Од класичног до електронског уџбеника. Иновације у настави, 26(3), 60–68.
Вилотијевић, М. (1999). Дидактика 3. Београд: Завод за уџбенике и наставна сред- ства – Учитељски факултет.
Ивић, И., Пешикан, А. и Антић, С. (2008). Водич за добар уџбеник. Нови Сад: Пла- тонеум.
Ивић, И., Пешикан, А., Јанков, Р., Пешић, Ј., Антић, С. и Маринковић, С. (2004). Основни стандарди квалитета школских уџбеника. Београд: Институт за пси- хологију – Образовни форум.
Милатовић, В. (2007). Настава српског језика и књижевности у трећем разреду основне школе – приручник за учитеље. Београд: Завод за уџбенике и  наставна средства
Пешикан, А. и Антић, С. (2008). Компаративна анализа структуралних компоненти у обради исте теме у уџбеницима историје из шест европских земаља. У Емпиријска истраживања у психологији, Књига резимеа, 7–8. фебруар 2008, Београд. Београд: Филозофски факултет, 34.
Пешикан, А. (2016). Најчешће заблуде о информационо-комуникационим техноло- гијама у образовању. Настава и васпитање, LXV(1), 31–46.

Правилник о стандардима квалитета уџбеника и упутства о њиховој употреби (2010). „Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник” 72/09.