AUTOR(I): JASMINA S. VELJKOVIĆ
E-ADRESA: jasminaduskicacile@gmail.com
DOI:10.46793/STEC20.29V
SAŽETAK:
Da bi čovek uspeo da motiviše druge, on pre svega mora da pronađe adekvatan način da motiviše samog sebe. Veoma je važno znati, šta je to što motiviše ljude u okruženju, da bi rad sa njima bio uspe- šniji. Motivacija podrazumeva proces pokretanja i usmeravanja ljudskog ponašanja, to je unutrašnja sila koja nas pokreće da ostvarimo ciljeve i zadovoljimo svoje potrebe. Veća radoznalost i interesovanje doprinose postizanju boljeg uspeha na svim poljima, a posebno uspehu učenika u školi. Nasuprot tome, nedostatak motivacije sputava da se bilo šta uradi na kvalitetniji i bolji način. Slabija motivacija dovodi do neuspeha, do toga, da čovek obavlja aktivnosti bez ambicije i sa velikim poteškoćama. Proučavanjem literature želi se utvrditi kakvu ulogu ima motivacija u vaspitno-obrazovnom kontekstu, što ujedno predstavlja i osnovni cilj. Takođe se želi ukazati na značaj motivacije u nastavi. U radu je korišćena istorijska metoda, kao osnovna metoda istorijskih istraživanja i analiza sadržaja pedagoške dokumentacije. Jedan od osnovnih zadataka nastavnika jeste da upoznaju učenike sa prirodom motivacije i ukažu im na postupke kojima se razvija motivacija kod učenika za učenje. To je ključ koji vodi uspehu kako nastavnika, tako i samih učenika.
KLJUČNE REČI:
motivacija, nastava, nastavnici, škola, učenici.
LITERATURA:
- Bulajić, N. (1990). Motivacija za učenje. Beograd: Vojnoizdavački i novinski centar.
- Brofi, Dž. (2015). Motivating students to learn. Beograd: Clio.
- Malinić, D. (2009). Neuspeh u školskoj klupi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
- Milošević, I. (2019). Ocene i stavovi učenika kao faktori motivacije za učenje stranih jezika. U M. Kundačina (ur.): Učenje i nastava (305–320). Beograd: KLET, društvo za razvoj obrazovanja.
- Palekčić, M. (1985). Unutrašnja motivacija i školsko učenje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Petković, A. (2011). Učenje stranih jezika i motivacija. Beograd: Zadužbina Andrejević.
- Rakić, B. (1970). Motivacija i školsko učenje. Sarajevo: Zavod za izdavanje udžbe- nika.
- Sprenger, R. (2000). Načelo samoodgovornosti, putevi ka motivaciji. Beograd: P. S. „Grmeč”, Privredni pregled.
- Tomčić, L. i Momčilović, M. (2018). Poticanje motivacije za učenje iz perspek- tive nastavnika. Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet u Rijeci.
- Topalov, J. (2011). Motivacija u nastavi stranog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.
- Šaranović-Božanović, N. (1980). Mogućnost uticaja na kognitivni razvoj učenika koji pokazuju neuspeh. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.