ULOGA MOTIVACIJE U VASPITNO-OBRAZOVNOM  KON­TEKSTU

Nauka i nastava u vaspitno-obrazovnom kontekstu (2020), (str. 29-46)

AUTOR(I): JASMINA S. VELJKOVIĆ

E-ADRESA: jasminaduskicacile@gmail.com

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.29V

SAŽETAK:

Da bi čovek uspeo da motiviše druge, on pre svega mora da pronađe adekvatan način da motiviše samog sebe. Veoma je važno znati, šta je to što motiviše ljude u okruženju, da bi rad sa njima bio uspe- šniji. Motivacija podrazumeva proces pokretanja i usmeravanja ljudskog ponašanja, to je unutrašnja sila koja nas pokreće da ostvarimo ciljeve i zadovoljimo svoje potrebe. Veća radoznalost i interesovanje doprinose postizanju boljeg uspeha na svim poljima, a posebno uspehu učenika u školi. Nasuprot tome, nedostatak motivacije sputava da se bilo šta uradi na kvalitetniji i bolji način. Slabija motivacija dovodi do neuspeha, do toga, da čovek obavlja aktivnosti bez ambicije i sa velikim poteškoćama. Proučavanjem literature želi se utvrditi kakvu ulogu ima motivacija u vaspitno-obrazovnom kontekstu, što ujedno predstavlja i osnovni cilj. Takođe se želi ukazati na značaj motivacije u nastavi. U radu je korišćena istorijska metoda, kao osnovna metoda istorijskih istraživanja i analiza sadržaja pedagoške dokumentacije. Jedan od osnovnih zadataka nastavnika jeste da upoznaju učenike sa prirodom motivacije i ukažu im na postupke kojima se razvija motivacija kod učenika za učenje. To je ključ koji vodi uspehu kako nastavnika, tako i samih učenika.

KLJUČNE REČI:

motivacija, nastava, nastavnici, škola, učenici.

LITERATURA:

  • Bulajić, N. (1990). Motivacija za učenje. Beograd: Vojnoizdavački i novinski centar.
  • Brofi, Dž. (2015). Motivating students to learn. Beograd: Clio.
  • Malinić, D. (2009). Neuspeh u školskoj klupi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Milošević, I. (2019). Ocene i stavovi učenika kao faktori motivacije za učenje stranih jezika. U M. Kundačina (ur.): Učenje i nastava (305–320). Beograd: KLET, društvo za razvoj obrazovanja.
  • Palekčić, M. (1985). Unutrašnja motivacija i školsko učenje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Petković, A. (2011). Učenje stranih jezika i motivacija. Beograd: Zadužbina Andrejević.
  • Rakić, B. (1970). Motivacija i školsko učenje. Sarajevo: Zavod za izdavanje udžbe- nika.
  • Sprenger, R. (2000). Načelo samoodgovornosti, putevi ka motivaciji. Beograd: P. S. „Grmeč”, Privredni pregled.
  • Tomčić, L. i Momčilović, M. (2018). Poticanje motivacije za učenje iz perspek- tive nastavnika. Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet u Rijeci.
  • Topalov, J. (2011). Motivacija u nastavi stranog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Šaranović-Božanović, N. (1980). Mogućnost uticaja na kognitivni razvoj učenika koji pokazuju neuspeh. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.